Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 21, 2002 02:05
Ekonomik kriz, yüzde 80'e varan enerji tasarrufu sağlayan ampul tüketimini patlattı. Tasarruflu ampullerin, toplam ampul tüketimi içindeki payı yüzde 3'ten yüzde 10'a fırladı.
Türkiye'de krizin etkisiyle tasarruf sağlayan ampullere talep büyük ölçüde arttı. Geçtiğimiz yıllarda toplam ampul satışının içinde sadece yüzde 3 ila 5 arasında bir orana sahip tasarruflu ampullerin oranı bugün yaklaşık 100 milyon adetlik pazarda yüzde 10'u aşmış durumda. Böylece, krizde tasarruflu ampül satışları pazar payını 3'e katladı.
Konuyla ilgili görüştüğümüz Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de normal ampulden tasarruflu ampullere bir kayış olduğunu kaydetti. Türkiye'de satılan ampullerin yüzde 60'ının tüketiciye yüzde 40'ının ise kurumsal müşteriye satıldığını kaydeden Gürcan şunları söyledi:
‘‘Türkiye'de krizin de etkisiyle tüketiciler yüzde 80 tasaruf sağlayan ampulleri tercih etmeye başladı. Tüketiciye yönelik aydınlatma pazarında krize rağmen yüzde 10'luk bir büyüme sözkonusu. Bunun sebebi de tasarruflu ampul satışlarının artmasından kaynaklanıyor. Ancak kurumsal alanda kriz nedeniyle yatırımların durması ve ertelenmesi sektörde bir azalma yarattı. Buna bağlı olarak da tasaruflu ampul satışlarıda düştü. Yatırımların artmasıyla bu alanda da satışlar artacaktır. Bu tip ampulleri ilk olarak bakkalarda ve kuyumcularda görmeye başlayacağız.’’
YÜZDE 20 ARTIŞ
Philips'in Türkiye'deki aydınlatma pazarındaki payının yüzde 30 olduğunu kaydeden Gürcan, ‘‘Philips markalı tasaruflu ampul satışları ise şu an için yüzde 20 artmış durumda. Bu artışın hızla yükselmesini bekliyoruz’’dedi.
Gürcan, tasarruflu ampullerin normal ampullere oranla pahalı olduğunu ancak daha uzun ömürlü olduğu için fiyatını 156 günde amorti ettiğini belirterek, ‘‘5 yılda Türkiye'de tasarruflu ampul satışları yüzde 30 arttı’’ dedi.
Gürcan, ‘‘Hollanda'da her evde 3 tasarruflu ampul bulunuyor. Türkiye'de ise bu oran şu an için çok gerilerde’’ diye konuştu. Tasarruf ampullerini kullananların ceplerinden çıkan paranın azaldığını hisedeceklerini söyleyen Gürcan, ‘‘Bugün evlerde harcanan elektrik enerjisinin yaklaşık yüzde 25'i aydınlatmaya gidiyor. Tasarruf ampuller kullanıldığı zaman tüketicinin cebinden yüzde 80 daha az para çıkmış oluyor’’ dedi. Elektrik enerjisinin ev ve kapalı mekan aydınlatmasında tüketilen bölümüyle ilgili enerji tasaruufu sağlanmasına ilişkin bir çok ülkede kampanya yapıldığını kaydeden Gürcan şunları söyledi:
‘‘Ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacak bu konuyla ilgili enerji bakanlığına bir yazı yazdık. Ülke çapında bir kampanya düzenlenmesi gerektiğini kaydettik.’’
Türkiye, yılda 2.1 milyar dolar kazanırPHILIPS Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, yaptıkları bir hesaplama sonucu Türkiye'de her yerin tasarruflu ampul kullanması halinde yıllık enerji tasarrufunun 2.1 milyar dolar olacağını söyledi. Gürcan şöyle konuştu: ‘‘Enerji Bakanlığının verilerine göre yılda 120 bin wat enerji tüketen Türkiye'nin yıllık toplam enerji tüketimi, enerji maliyeti 180 bin lira olarak hesaplandığınıda yaklaşık 13.3 milyar dolar. Bu tüketimin yüzde 20'si aydınlatmada kullanılıyor. Bu da yaklaşık 2.6 milyar dolarlık bir tüketim anlamına geliyor. Eğer tüm Türkiye'de aydınlatmada tasurruflu ampuller kullanılırsa teorik olarak tasarruf miktarı 2.1 milyar dolar olacak.’’
Rekabet yüzünden üretici kalmadıPHILIPS Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, aydınlatma sektöründe yaşanan rekabet yüzünden Türkiye'de hiç bir üreticinin kalmadığını belirterek şunları söyledi: ‘‘Yurdışında üretilen ürünlerle Türkiye'de üretilen ürünler arasında meydana gelen ciddi rebaket avantajı bizi çok zorladı. Önce General Electrics Türkiye'deki üretimini durdurdu. Biz GE'den sonra 2 yıl daha dayanabildik. Ama adetsel olarak çok büyük üretim yapan firmalarla rekabete dayanamadık. Bugün ithalat sayesinde, üretime oranla yüzde 15 tasarruf sağlıyoruz.’’