Kriz, tasarruflu ampulün pazar payını 3'e katladı

Güncelleme Tarihi:

Kriz, tasarruflu ampulün pazar payını 3e katladı
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 22, 2002 00:00

Ekonomik kriz, yüzde 80'e varan enerji tasarrufu saÄŸlayan ampul tüketimini patlattı. Tasarruflu ampullerin, toplam ampul tüketimi içindeki payı yüzde 3'ten yüzde 10'a fırladı.Türkiye'de krizin etkisiyle tasarruf saÄŸlayan ampullere talep büyük ölçüde arttı. GeçtiÄŸimiz yıllarda toplam ampul satışının içinde sadece yüzde 3 ila 5 arasında bir orana sahip tasarruflu ampullerin oranı bugün yaklaşık 100 milyon adetlik pazarda yüzde 10'u aÅŸmış durumda. Böylece, krizde tasarruflu ampül satışları pazar payını 3'e katladı. Konuyla ilgili görüştüğümüz Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, tüm dünyada olduÄŸu gibi Türkiye'de de normal ampulden tasarruflu ampullere bir kayış olduÄŸunu kaydetti. Türkiye'de satılan ampullerin yüzde 60'ının tüketiciye yüzde 40'ının ise kurumsal müşteriye satıldığını kaydeden Gürcan ÅŸunları söyledi: ‘‘Türkiye'de krizin de etkisiyle tüketiciler yüzde 80 tasaruf saÄŸlayan ampulleri tercih etmeye baÅŸladı. Tüketiciye yönelik aydınlatma pazarında krize raÄŸmen yüzde 10'luk bir büyüme sözkonusu. Bunun sebebi de tasarruflu ampul satışlarının artmasından kaynaklanıyor. Ancak kurumsal alanda kriz nedeniyle yatırımların durması ve ertelenmesi sektörde bir azalma yarattı. Buna baÄŸlı olarak da tasaruflu ampul satışlarıda düştü. Yatırımların artmasıyla bu alanda da satışlar artacaktır. Bu tip ampulleri ilk olarak bakkalarda ve kuyumcularda görmeye baÅŸlayacağız.’’YÃœZDE 20 ARTIÅžPhilips'in Türkiye'deki aydınlatma pazarındaki payının yüzde 30 olduÄŸunu kaydeden Gürcan, ‘‘Philips markalı tasaruflu ampul satışları ise ÅŸu an için yüzde 20 artmış durumda. Bu artışın hızla yükselmesini bekliyoruz’’dedi. Gürcan, tasarruflu ampullerin normal ampullere oranla pahalı olduÄŸunu ancak daha uzun ömürlü olduÄŸu için fiyatını 156 günde amorti ettiÄŸini belirterek, ‘‘5 yılda Türkiye'de tasarruflu ampul satışları yüzde 30 arttı’’ dedi. Gürcan, ‘‘Hollanda'da her evde 3 tasarruflu ampul bulunuyor. Türkiye'de ise bu oran ÅŸu an için çok gerilerde’’ diye konuÅŸtu. Tasarruf ampullerini kullananların ceplerinden çıkan paranın azaldığını hisedeceklerini söyleyen Gürcan, ‘‘Bugün evlerde harcanan elektrik enerjisinin yaklaşık yüzde 25'i aydınlatmaya gidiyor. Tasarruf ampuller kullanıldığı zaman tüketicinin cebinden yüzde 80 daha az para çıkmış oluyor’’ dedi. Elektrik enerjisinin ev ve kapalı mekan aydınlatmasında tüketilen bölümüyle ilgili enerji tasaruufu saÄŸlanmasına iliÅŸkin bir çok ülkede kampanya yapıldığını kaydeden Gürcan ÅŸunları söyledi: ‘‘Ülke ekonomisine büyük katkı saÄŸlayacak bu konuyla ilgili enerji bakanlığına bir yazı yazdık. Ãœlke çapında bir kampanya düzenlenmesi gerektiÄŸini kaydettik.’’Türkiye, yılda 2.1 milyar dolar kazanırPHILIPS Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, yaptıkları bir hesaplama sonucu Türkiye'de her yerin tasarruflu ampul kullanması halinde yıllık enerji tasarrufunun 2.1 milyar dolar olacağını söyledi. Gürcan şöyle konuÅŸtu: ‘‘Enerji Bakanlığının verilerine göre yılda 120 bin wat enerji tüketen Türkiye'nin yıllık toplam enerji tüketimi, enerji maliyeti 180 bin lira olarak hesaplandığınıda yaklaşık 13.3 milyar dolar. Bu tüketimin yüzde 20'si aydınlatmada kullanılıyor. Bu da yaklaşık 2.6 milyar dolarlık bir tüketim anlamına geliyor. EÄŸer tüm Türkiye'de aydınlatmada tasurruflu ampuller kullanılırsa teorik olarak tasarruf miktarı 2.1 milyar dolar olacak.’’Rekabet yüzünden üretici kalmadıPHILIPS Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, aydınlatma sektöründe yaÅŸanan rekabet yüzünden Türkiye'de hiç bir üreticinin kalmadığını belirterek ÅŸunları söyledi: ‘‘Yurdışında üretilen ürünlerle Türkiye'de üretilen ürünler arasında meydana gelen ciddi rebaket avantajı bizi çok zorladı. Önce General Electrics Türkiye'deki üretimini durdurdu. Biz GE'den sonra 2 yıl daha dayanabildik. Ama adetsel olarak çok büyük üretim yapan firmalarla rekabete dayanamadık. Bugün ithalat sayesinde, üretime oranla yüzde 15 tasarruf saÄŸlıyoruz.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!