A.A.
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2009 10:45
Tüm dünyayı etkileyen küresel ekonomik kriz nedeniyle başta ABD olmak üzere Fransa, Almanya, Belçika, İsviçre gibi ülkelere defne sabunu ihraç eden firmalar, bu pazarda yaşanan daralmayı Orta Doğu'ya yönelerek aşmayı hedefliyor.
Kriz nedeniyle birçok iş yeri kapanıp, işçiler çıkarılırken, bazı firmalar da üretimlerini yavaşlatıp, peşin parayla satış yaparak ya da yeni pazar arayışlarına girerek ayakta kalmaya çalışıyor.
Gülteks Dış Ticaret Limited Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Gülay Gül, yaklaşık 2,5 yıl önce kentin geleneksel olarak üretilen defne sabununu tanıtmak için yola çıktıklarını söyledi.
Mustafa Kemal Üniversitesinin (MKÜ) işbirliğiyle 115 yıllık atıl durumdaki tarihi bir sabunhanede defneyle ilgili çalışmalara başladıklarını ve iki marka çıkardıklarını ifade eden Gül, bu markaların kısa sürede sınırları aştığını kaydetti.
Avrupa Birliği standartlarında yılda sıvı ve katı olmak üzere yaklaşık 150 ton üretim yaptıklarını vurgulayan Gül, şöyle devam etti:
“Şampuan, sabun, duş jeli, saç ve vücut bakım yağı ve kremleri olmak üzere defneyi her şekilde değerlendiriyoruz. Ürünlerimiz Avrupa ülkeleri tarafından çok beğenildi. Günden güne ünü sınırları aşan ürünlerimiz, son günlerde yaşanan krizden etkilendi. Kriz nedeniyle başta ABD olmak üzere Fransa, Almanya, Belçika, Danimarka, İsviçre gibi ülkelere ihracatımız durdu. Artık bu ülkeler bizlerden ürün talep etmemeye başladı. Ancak Avrupa pazarında yaşanan bu daralmayı Orta Doğu'ya yönelerek aşmaya çalışıyoruz. Ürünümüzün tanıtımını Suriye, Suudi Arabistan ve Lübnan başta olmak üzere Orta Doğu'da yapıyoruz. Şuan satışlarımız iyi gidiyor.”
“DEFNE SABUNU İÇİN SONUNA KADAR MÜCADELE EDECEĞİZ”
Gül, krizi Orta Doğu ülkeleriyle fırsata dönüştürmeye çalıştıklarını, üretimlerine hız kesmeden devam edeceklerini kaydetti.
Yurt içi satışlara da ağırlık verdiklerinin altını çizen Gül, “Amacımız, geleneksel ürünümüzün yok olmasının önüne geçmek. Yaşanan kriz birçok ülkeyi etkilemiş olabilir. Ancak bu dönemde oturup üretim yapmamaktansa diğer pazarlarda şansımızı zorlayacağız. Şuan ürünün tanıtımı için her kentte bayilikler veriyoruz. Kentin defne sabununu tanıtmak için sonuna kadar mücadele edeceğiz” diye konuştu.
“PEŞİN PARAYLA ÇALIŞIYORUZ”
Gardef Kozmetik firması sahibi ve defne sabunu üreticisi Abdulvahip Düşer de, kriz nedeniyle üretim kapasitelerini düşürdüklerini kaydetti.
Fabrikalarında günde yaklaşık 15 bin adet sabun, şampuan, el ve vücut kremi ürettiklerini ifade eden Düşer, “Ekonomik kriz belimizi büktü. Artık ürünlerimizi satışa sunmaya korkar olduk. Krizden önce Almanya, Hollanda, Dubai, İran, Irak gibi ülkelere defneyle yapılan ürünlerimizi gönderiyorduk. Ancak şuan kriz her yeri etkilemiş durumda. Mal gönderdiğimizde parasını alamıyoruz. Bu nedenle peşin parayla çalışıyoruz. Bu da alıcı firmayı zor durumda bırakabiliyor. Ancak bu kriz ortamında önümüzü görmeden hareket etmek çok riskli olur” dedi.
Şuanda Türkiye'nin 51 yerinde bayiliklerinin bulunduğunu vurgulayan Düşer, ihracatı yavaşlattıklarını, iç piyasaya daha çok önem vermeye başladıklarını söyledi.