Güncelleme Tarihi:
Kriz döneminde uluslararası fuarlardan çekilen sanayiciler, İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği’nin (İKMİB) desteğiyle Almanya’da gövde gösterisi yaptı. Bu arada krizle birlikte pazarı çeşitlendirmeye yönelen plastik sanayicileri, ilk sıraya Kuzey Irak’ı aldı.
Birlik adına yer ayırttı
İKMİB’in standları önceden rezerve etmesinin sayesinde 26’sı milli katılım olmak üzere toplam 69 firma Almanya’daki K International Plastik Fuarı’na katıldı. İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akyüz, daha önce Türkiye Plastik Sanayicileri Derneği (PAGDER) ve Türkiye Plastik Sanayicileri Vakfı’nın (PAGEV) organize ettiği uluslararası fuarlar için plastik ve kauçuk sektöründeki tüm sivil toplum örgütleri ve dernekler bir araya geldiğini anlatarak, şu bilgileri verdi: “Krizden sonra çoğu sanayici fuar alanlarından çekildi ve katılımlarını iptal etti. Herkes fuarlardan kaçarken, biz düzenlenecek olan fuarlardaki boş alanları birliğimiz adına rezerve ettik. Uluslararası fuarlara katılmak isteyen sanayiciye ve sektörün tanıtımına doğrudan destek sunuyoruz. Brezilya, Rusya, Polonya ve Çin’de gerçekleştirilecek fuarlarda da bu birlikteliği devam ettireceğiz.”
İlk sırada Kuzey Irak var
Bu arada Akyüz, krizle birlikte pazar çeşitliliğine giden plastik sektörünün 200 ülkeye plastik mamul ihracatı yaptığını belirterek, sektöre ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: “Son yıllarda plastik mamül ihracatı yaptığımız ülkeler arasında ilk sırada Kuzey Irak geliyor. Bu pazar savaş sonrası inşaat sektörünün, endüstrileşme ve ambalaj sektörünün gelişmesiyle hızlı bir atak yaptı ve ihracat yaptığımız birinci ülke konumuna geldi. İkinci sırada ise plastik sanayide oldukça güçlü ülkelerden biri olmasına rağmen Almanya geliyor. Hemen arkasından ise Rusya geliyor. Komşu ülkelerin yanında Kuzey Afrika ülkeleri de hedef. Serbest ticaret ve vize alaşmaları yapıldıkça bu ülkelere yapılan ihracat rakamları da artıyor. Türkiye’de üretim yapan fabrikaların teknik altyapıları gelişiyor. Sektörde özellikle gelişen teknolojiye ayak uyduran sanayicimiz, makine yatırımına hızla devam ediyor. Ancak Avrupa’dan milyon dolarlık makineler alan sanayicimizin örneğin, Almanya’da vize alamadıklarını biliyorum. Bu nedenle sanayici makinelerini almak üzere Uzakdoğu’ya gitmeye başladı. Uzakdoğu’dan daha ucuza mal ettikleri makinalarla Avrupa’daki teknolojiyi yakaladılar.”
Her yıl 20 bin nitelikli elemana ihtiyaç oluyor
İKMİB Başkanı Murat Akyüz, sektörün önemli sorunlarından birinin de kalifiye eleman yetersizliği olduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi: “205 bin kişinin çalıştığı Türk plastik sektörü, her yıl büyümeye devam ediyor ve büyümeye paralel olarak yılda ortalama 20 bin kalifiye elemana ihtiyaç duyuyor. Ancak Türkiye’de plastik alanında eğitim veren okullar, bu ihtiyacı karşılayabilecek nitelikte ve nicelikte değil. Bu sorunu aşmak için PAGEV bir yandan okullar yaptırıyor diğer taraftan mesleki eğitim programlarına önderlik ediyor.
Plastik sektöründe hedef 11.2 milyar dolarlık ihracat
PLASTİK sektörünün toplam ihracatının otomotiv, beyaz eşya, elektrik-elektronik gibi sektörler aracılığıyla yapılan dolaylı ihracat ile birlikte 8.1 milyar dolara ulaştığını kaydeden Murat Akyüz, sektörün hedeflerini ise şöyle aktardı: “Türk plastik sektörünün en önemli rakiplerinin bulunduğu Avrupa pazarlarında yüzde 20 - 30’lara ulaşan pazar kayıplarına rağmen yılı ‘yüzde 0’ büyümeyle kapatması büyük bir başarı oldu. Yıl sonu için sektörün hedefi en az yüzde 10 büyüme kaydetmek ve 5.7 milyar doları direkt olmak üzere 11.2 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmek. Sektörün 2014 yılı hedefi ise Avrupa’nın en büyük plastik işleme kapasitesine sahip olmak.”