Oluşturulma Tarihi: Kasım 17, 2008 00:00
CNN Türk’ün Hürriyet Ekonomi’nin işbirliği ile önceki gün ekranlara gelen "Dayanıklı Tüketimin Yol Haritası" programında, sektör temsilcileri krizin yarattığı güvensizlik ortamında, Türk üreticilerin Çin’e karşı daha avantajlı hale geleceğini savundu. Krizin ciddi bir daralmaya yol açmadığı sektör, yeni satın alımlarla krizi fırsata dönüştürmeye odaklanıyor.
TÜRKİYE’nin ihracatında en büyük payı alan Avrupa ülkelerinden peş peşe resesyonla karşı karşıya kalmasına karşın dayanıklı tüketim sektörü henüz bu krizin yansımalarını büyük ölçüde yaşamadı. CNN Türk’te Ebru Baki’nin Hürriyet Ekonomi’nin desteğiyle hazırladığı "Dayanıklı Tüketimin Yol Haritası" programında, sektör temsilcileri krizin yarattığı güvensizlik ortamında, Türk üreticilerin Çin’e karşı daha avantajlı hale geleceğini savundu. Sektör Avrupa’da kapanma noktasına gelen fabrikaları ve hisseleri dibe vuran şirketleri satın alarak krizi fırsata dönüştürmenin de mümkün olduğunu anlattı. Hürriyet Ekonomi’den Ayşegül Akyarlı Güven’in de sorularıyla katkıda bulunduğu Vestel CEO’su Ömer Yüngül, BSH İcra Kurulu Üyesi Ronald Grünberg, Electrolux Genel Müdürü Ziya Öztürk ve Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane’nin katıldığı programın tekrarı bugün saat 15.05’de CNN Türk’de ekrana gelecek.
12 milyon adet üretim
Beyaz eşyada iç pazar satışları 2007’den itibaren çok büyük bir daralma yaşamadı. Sektör bu yıl eylül ayı sonuna kadar neredeyse 12 milyon adetlik üretim, 400 bin adetlik de ithalat rakamına ulaştı. İhracat 2007 Aralık ve 2008 Eylül arasında geçen 13 aya bakıldığında 8.5 milyon adet ürün seviyesinde gerçekleşti. İç pazarda da satışlarda 300 bin ile 450 bin adet arasında bir istikrar gözlendi.
Herkesin harcı değil
Bugünkü ortamda ’Yatırımları sürdüreceğiz’, ’Üretime ve büyümeye devam edeceğiz’ demenin oldukça zor olduğunu ifade eden Vestel CEO’su Ömer Yüngül, "Bunu diyecek babayiğit yok. Böyle dönemlerde belli kararların çok daha hızlı alınması gerekiyor. Senaryonun güzel tarafı tüm merkez bankalarının alarmda oluşu. Biz eski acemilikleri yapmıyoruz. Hemen müdahale etmeye çalışmıyoruz. Daha sakin gidiyoruz" dedi. Türkiye’de teşviklerin diğer ülkeler kadar hızlı çıkmadığını ve hükümetin ani müdahaleler yapmadığını ifade eden Yüngül, şöyle devam etti: "Ama mutlaka belli şeyleri de hayata geçirmemiz lazım. Herkes birşeyler yapma çabası içindeyken moral yükseliyor. Bu kriz dönemlerinde çok önemli. En gelişmiş ülkeler istihdama yönelik gizli bir teşvik uyguluyor. Bizdeyse dayanıklı tüketim hálá lüks ürünler vergi kapsamında değerlendiriliyor. Talebi canlandırmak için bu yolda birşey yapılabilir. Devletlerin yaptıkları incelenirse mutlaka bir karar çıkartılır. Ama bunu çok çabuk yapmak gerekiyor."
23 fabrika sıfıra indi
LCD’ye geçiş sırasında Orta Avrupa’da sayısı 23’ü bulan fabrikaların bugün sıfır olduğunu dile getiren Yüngül, şöyle devam etti: "Beyaz eşyaya bakınca Fransa, İtalya ve Almanya’daki fabrikaların yol haritalarında zaten bir kapanma görünüyordu. İlgi önce Bulgaristan ve Romanya’ya kaydı. Şimdi Türkiye öne çıkıyor. Biz bunlara alışığız. Kaynaklar da belli. Ama zor bir dönem. Kurallar değişirken yeni döneme hazırlıklı olmak lazım. Whirlpool ile ortak şirket kurma yönündeki görüşmelerimiz evam ediyor. Bunlar kısa sürede olacak şeyler değil. Şu anda kimse bu gibi konulara odaklanmıyor."
BSH: Ar-Ge için150 kişi alacağız
KRİZ ile birlikte sistemin büyük zaaflarının ortaya çıktığını belirten BSH İcra Kurulu Üyesi Ronald Grünberg, "Biz yine de 2008’i iyi bir sene olarak görüyoruz. BSH Grubu’nun en büyük üretim tesisi Türkiye’de. Krizde BSH ülkeleri Almanya ve İspanya fabrikalarından alımı azalttı. Ama orta sınıfa hitap ettiğimiz için bizde bir düşüş yok. Yatırım planlarımız da değişmedi. Gelecek seneki bütçemizde ArGe’yi 150 kişi büyüteceğiz." dedi. Siparişlerde bir yavaşlama gözükse de ülkelerden gelen büyük iptaller olmadığını belirten Grünberg, şunları söyledi: "Krizde büyük zarar göreceğimizi beklemiyorum. Ama bence en önemli konu istihdam. Bizde vicdan var. Avrupa daha katı. Ayrıca nitelikli eleman yetiştirmek zor ve pahalı. İşini kaybeden başka sektöre kaydırılabilir."
En büyük satış LCD’de yaşandı
Beyaz eşya ürün grupları içinde 2008 ilk 9 ayında bulaşık makinası pazarının yüzde 27 büyüdüğü görülüyor.
Buzdolabı satışlarında da yüzde 1,5’lar seviyesinde olsa da artış sürüyor.
İç pazarda tek küçülen grup olan çamaşır makinasında pazar yüzde 5,5 daraldı.
Sektörde ürün grupları arasında fırın ihracatının yüzde 38 arttığı gözlendi.
Dünyaya buzdolabı ihracatında ise yüzde 17’lik bir düşüş yaşandı.
LCD ilk 9 ayda yüzde 73 büyüdü.