Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin 2009 yılı 11 aylık dönemde ihracatı yüzde 27.31 geriledi. Taşıt araçları ve yan sanayi sektörü ihracatı yüzde 36, hazır giyim yüzde 18, demir-çelik ihracatı yüzde 45 düşerken, çorap ekonomik krize karşı en dirençli sektörler arasına girdi. Ocak-Kasım 2009 döneminde Türkiye’nin çorap ihracatı sadece yüzde 2.88 geriledi. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı, Çorap Meslek Komitesi Başkanı Özkan Karaca, “Lokomotif sektörlerin yüzde 18-36 arasında ihracat kaybı yaşadığı, genel ihracatın yüzde 27 gerilediği bir dönemde çorap ihracatı küçük yüzde 3 bile azalmadı. Çorap ekonomik krize en dayanıklı sektör olarak öne çıktı” dedi. Çorap sektörü 11 aylık dönemde 781 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştı.
Ekimde yüzde 45 artış
1929 bunalımından bu yana yaşanan en büyük küresel krizin inişe geçtiği dönemde, sektörlerin yavaş yavaş hasar tespiti yapmaya başladığını belirten Özkan Karaca, şunları söyledi: “Bu olumsuz tablonun içinde başarılı performansıyla dikkat çeken sektörlerden birisi hazır giyimin altında yer alan çorap oldu. 2009’un ilk altı ayında düzenli olarak ihracat kaybı yaşayan çorap ihracatçıları, temmuz ayında yüzde 7 düzeyinde bir artış sağlamayı başardı. Ağustos ayını stabil geçiren sektör, Eylül ayıyla birlikte yükselişe geçti ve ekim ayında ihracatını yüzde 45 düzeyinde artırmayı başardı. Kasım ayında ise yüzde 25 düzeyinde yine yüksek oranlı bir ihracat artışı sağlayan sektör böylece tamamı kriz etkisi altında geçen 2009 yılının ilk 11 ayında ihracat kaybını yalnızca yüzde 2.88 düzeyinde tutmayı başardı.”
Özkan Karaca, yılın ikinci yarısından sonra pozitife dönüşün nedenlerini “İHKİB’in başlatmış olduğu sektörel ticaret heyeti programı kapsamında çorapçılar Danimarka’da düzenlenen pazarlama etkinliğinde yer aldı. Bu sektörün İskandinav ülkelere ihracatı rekor seviyede artırdı. Çorap sektörü müşterinin ayağına gidiyor; ihtiyaçları doğru tespit ediyor” sözleriyle açıkladı. İskandinav ülkelerindeki büyük alıcılarla bir araya geldiklerini belirten Karaca, şöyle devam etti: “İsveç, Danimarka, Norveç ve Finlandiya gibi dünyanın en çok çorap tüketen ve gelir seviyesinin yüksekliği sebebiyle en kaliteli çorapları talep eden ülkelerine yönelik bu pazarlama etkinliğinin sonuçları ihracat rakamlarına da yansıdı. Sektör 2009 yılında ihracatı İsveç’te yüzde 36, Danimarka’da yüzde 55, Norveç’te yüzde 34, Finlandiya’da yüzde 5 ihracat artırdı; örme grubu içerisinde yüzde 9’luk payını yüzde 14’e çıkardı.”
İskandinav ülkelerine 4 yıl heyet gidecek
14-16 Eylül’de Danimarka’da düzenlenen pazarlama etkinliğine Türkiye’den 44 iç giyim ve çorap firması katılmıştı. Etkinliğe Bestseller, Nanso, Bilka, JBS, HB, Hugo Boss, CAİ de vardı. Kişi başı milli geliri 38-45 bin dolar arasında değiştiği İskandinav ülkelerinin yıllık hazır giyim ithalatı 7.4 milyar Euro’yu aşıyor. İHKİB, dört yıllık süreç içerisinde her yıl farklı bir sektörle ticaret heyetleri düzenleyerek ihracatı artırmayı hedefliyor.