Güncelleme Tarihi:
- Sizin sektörünüz krizlerden çok etkileniyor mu?
Aslında lojistik sektörü kriz zamanları öne çıkan bir sektör. Büyük firmalar kendi süreçlerini bu tip dönemlerde bir kere daha inceliyorlar ve lojistik bacağını dışarıya vermenin daha avantajli olduğunu görüyorlar.
- Neden daha avantajlı?
Çünkü firmalara bizdeki sinerji yoğunluğundan dolayı tasarruf sağlıyoruz. Dolayısıyla ben lojistik sektörünün kriz dönemlerinde daha etkin olacağına inanıyorum. Biz kompakt çözümlerle maliyetleri aşağı çekip daha uygun çözümler üreterek fimalara avantaj sağlıyoruz.
Ceva Lojistik, aslında bizim bildiğimiz TNT Lojistik. 2006 yılında bir fon tarafından satın alınınca ismi de değişiyor ve Ceva oluyor. Eren GÜLER YAZIYOR |
Ceva Lojistik'in Türkiye hedeflerini, krizdeki son durumu ve yeni yatırımlarını CEVA Lojistik Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun ile konuştuk.
Şu ana kadar ki göstergelere göre de bizim işlerimizde büyüme var.- Şirket olarak mı sektör olarak mı?
Hep beraber büyüyoruz bence. Uluslararası nakliyede yavaşlama mutlaka olacak ama yurtiçindeki lojistik sektörü büyüyecek.
TNT NASIL CEVA OLDU?
- Siz TNT Lojistik'tiniz. Nasıl Ceva oldunuz?
Evet, Ceva aslında TNT Lojistik'ti. TNT üç birimden oluşuyordu. Birincisi Hollanda Postanesi, zaten onun özelleşmesi ile ortaya çıkmış. Diğeri TNT Ekspress, üçüncü de Lojistik'ti. Sonra bir fon gelip bu lojistik bacağını satın aldı ve adını Ceva koydu.
- Bu işlem ne zaman gerçekleşti?
2006 yılında.
- Türkiye'de ne zamandan beri faaliyette?
Türkiye'de TNT olarak 2000 yılında Koç ortaklığı ile kuruldu. Yüzde 50 Koç, yüzde 50 TNT idi. Ben buraya Koç bacağından geldim mesela. Sonra 2004 yılında Koç kendi hisselerini TNT'ye sattı ve bu işten çıktı.
- Büyüme nasıl oldu?
Biz yıllık ortalama yüzde 35 büyüdük. 2001 yılındaki ciromuz 300 bin euro idi, bugün 100 milyon euroyu geçiyoruz. Üstelik sadece kontrat lojistiği alanında bu ciro. Varan Kargo'nun kazandıracağı ciroyu hariç tutuyoruz.
Uluslararası nakliyede yavaşlama olacak ama yurtiçindeki lojistik sektörü büyüyecek.
2008'de yüzde 33 büyümüş olacağız.
- 2009?
2009 hedefi de yüzde 33 büyümek.
- Biraz iddialı değil mi? Varan Kargo desteğiyle mi bu kadar büyüyeceksiniz?
Yok hayır, onu ayırıyorum. Kontrat lojistiği olarak büyüyeceğiz. Şu anda zaten büyüme açısından Türkiye'yi Ceva dünyası içerisinde örnek gösteriyorlar. En hızlı büyüyen ülke olduk.
GÜVENDİĞİM ÜÇ ŞEY VAR
- Neye güveniyorsunuz?
Benim güvendiğim üç tane şey var: Bir tanesi sektör, biz, 'kriz anında camı kırınız' tipi gerekli olan bir sektörüz. Azalan hacimleri bir
" 2009'da büyüme hedefimiz yüzde 33. " |
İkincisi; takımıma inanıyorum. Birçok kriz gördük şimdiye kadar. Üçüncüsü de operasyonumuza güveniyorum. Hem Varan Kargo'yu almış olmamız hem de uluslararası nakliye ile birleşmiş olmamız bize bir sinerji getiriyor. Ayrıca artık 8 yılda oturttuğumuz bir operasyon bazı var. O nedenle bu krizden başarı ile çıkacağız.
Çok iyi bir lider takımımız var ve bu takım bu şirketi daha da büyütecek. Buna inanıyorum.
- Ceva, Varan Kargo'yu satın aldı. Bunu biliyoruz. Peki neden Türkiye'den bir şirket?
"Dünyada en hızlı büyüyen ülke biz olduk. " |
- Böyle bir satın alma planı var mıydı peki?
Evet vardı. Burada satın alma ile büyümeyi planlıyorlardı. Bir de fon patronlarını düşünürseniz, bu tip satın almalara çok açıklar.
- Varan Kargo tercihinin özel bir nedeni var mı?
" Varan Kargo hem yapısal hem isim hem kültür olarak bizle çok uyuştu. |
- Siz mi gittiniz almak için?
Bizim niyetimiz vardı, onlarla konuştuk ve ikna olduk. Kısa sürede oldu bu iş.
- Varan Kargo ile nereyi hedefliyorsunuz?
Ev teslimatı işini büyütmeyi hedefliyoruz. Varan bize Türkiye'nin her yerinden her yerine dağıtımı getirecek. Varan ile üç senede 100 milyon doları geçmeyi amaçlıyoruz.
Ama esas hedef; Ceva olarak Türkiye'de ilk 300 şirket arasına girmek 2010'da. Kontrat lojistiğinde de 2010 hedefimiz zirveye çıkmak.
İSTİHDAM BİN KİŞİ ARTACAK
- Kaç kişi çalışıyor?
2 bin 100 civarında bordrolu çalışan var. Ama taşeron ve bayileri de katarsanız 2700 kişi oluyor. Buna nakliyeciler ve şöförler dahil değil.
- Varan Kargo'da yeni bayilikler verecek misiniz?
"Önümüzdeki yıl 250 şubeyi geçmeyi hedefliyoruz. |
- Şimdi kaç tane var?
150 civarı.
- İlgi nasıl?
Kize rağmen ilgi hiç de fena değil. Kriz dönemlerinde bayilik de büyür aslında. İş çok fazla olmayınca bayilik ön plana çıkıyor.Sonuçta bu iş çok büyük bir yatırımı olmayan, biraz özveri ile çabuk nakite dönebileceğiniz bir iş.
- Ortalama ne kadarlık yatırım gerekiyor?
Kira çok değişken... Onu çıkartın, 10-15 bin dolar sabit yatırım var. Üzerine o bölgeyi kaldıracak kadar araç gerekiyor. Ama biz bunlara destek de oluyoruz. Sonuçta biz bir aileyiz.
- Yeni bir istihdam planı var mı? " Seneye bin kişilik yeni bir istihdam yaratılmış olacak. "
Özellikle acenta tarafında önemli bir istihdam olacak. Ayrıca lojistik tarafında da biz her sene 200-250 kişi alıyoruz. Planlarımız paralelinde seneye de bu kadar eleman alacağız.
- Acentalarla birlikte?
Acenta başı ortalama 7 kişi dersek, 100 acentada 700 yeni istihdam yaratılacak. Yani acentalarla birlikte 1000 kişilik yeni bir istihdam yaratılmış olacak.
YARIN: Tedarik zinciri nedir? Ceva ismiyle ilgili nasıl sıkıntılar yaşandı? Varan Kargo'nun ismi değişecek mi? Başka bir satın alma planı var mı? Balkanlarda büyüme hedefi nedir? Yabancılar krizi nasıl değerlendiriyor?