Oluşturulma Tarihi: Mart 03, 2002 01:43
Kriz sonrasında hızlı tüketim ürünleri pazarının diğer sektörlere göre daha az daraldığı ve ucuz ürünlerin, markalı ürünlere göre pazar paylarını artırdığı ortaya çıktı. Kriz yılı 2001'de halkın açık pazarlara ve açık ürünlere olan ilgisi de arttı.
Sigara, temizlik malzemeleri, kağıt ürünleri, kişisel bakım ürünleri, temel gıda, şekerleme, içecek gibi malların yer aldığı ‘‘Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarı’’nın krizi nasıl geçirdiği ve 2002'ye bakışı, Hürriyet ve ACNielsen işbirliği ile düzenlenen ‘‘Hızlı Tüketim Ürünlerinde Gelecekle Elele’’ konulu toplantıda ele alındı.
Hızlı tüketim ürünleri pazarına ilişkin araştırma sonuçlarını açıklayan ACNielsen Perakendeci Ölçümü Direktörü Sevil Ermin, 80 ürün grubunu içeren araştırmanın süpermarket, bakkal, kuruyemişçi, büfe, benzin istasyonu marketi, eczane ve parfümerilerden sağlanan verilerle gerçekleştiğini söyledi.
Kriz döneminde paketli hızlı tüketim ürünlerinde yer alan sigaradaki büyüme oranını diğer ürünlerden farklı bir seyir izlediğini belirten Sevil Ermin, sigaranın toplam hızlı tüketim içindeki payının 1999'da yüzde 30'ken, 2001'de bu oranın yüzde 37'ye yükseldiğini kaydetti. Ermin, araştırma sonuçlarının sigara sektörünün krizden olumsuz etkilenmediğini gösterdiğini söyledi.
AÇIK VE UCUZ ÜRÜN
Ermin, market markalarının hızlı tüketim ürünleri pazarındaki ciro payının da 2001'in ilk üç ayında yüzde 7.1'ken, 2001'in son üç ayında yüzde 12.2'e çıktığına işaret etti. 2001'de süpermarketlerin ticaretteki payının da arttığını belirten Ermin, ‘‘Kriz yılında süpermarketlerin ticaretteki payı yüzde 35'ten yüzde 42.8'e çıkarken, bakkaların payı yüzde 41.1'den yüzde 34.5'e indi’’ dedi.
Kriz yılı 2001'de halkın açık pazarlara ve açık ürünlere yöneldiğine dikkat çeken Sevil Ermin, artan fiyatların pazara yansımalarını şöyle sıraladı:
Ucuz ürünlerin, premium fiyatlı ürünlere göre pazar payları arttı.
Bunun doğal sonucu olarak market markalı ürünlerin pazar payı büyüdü.