Güncelleme Tarihi:
Kredilerdeki yüzde 25’lik sınırlamaya karşın büyümesi hız kesmeyen kredi kartlarının, yıl sonunda bu oranın üzerinde bir artış kaydedeceği görünüyor. Akbank Ödeme Sistemlerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Sindel, bu durumu ekonomi açısından sağlıklı bulurken, Türk halkının kredi kartını kullanma biçiminin de bunu gösterdiğine dikkat çekiyor.
Lükse değil, ihtiyaca
Mehmet Sindel, kredi kartlarının lüks harcamalarda değil ihtiyaçlar için kullanıldığına dikkat çekti. Sindel’in verdiği bilgilere göre; Türkiye’de özel tüketim harcamalarının yüzde 30’u kredi kartlarıyla yapılıyor. Bu oran Avrupa’da yüzde 15’lerde. Ancak harcamaların kredi kartıyla yapılıyor olması, bütün tutarın kredilendirildiği anlamına gelmiyor. Bu konuda resmi bir veri olmasa da yapılan çalışmalar, sektördeki kredi kartı harcamalarının yaklaşık yüzde 30’unun kredilendirildiğini gösteriyor. Yani yüzde 70, hesap kesim tarihinde borcun tamamı kapatılıyor.
5 yıldır yüzde 20’lerde
Kredi kartı kullanımının Türkiye’de son 5 yılda yıllık ortalama yaklaşık yüzde 20’lerde büyüdüğünü belirten Mehmet Sindel, bunun istisnasının 2009 ve 2010 yılı olduğunu hatırlatıyor. O yıllarda o yıllarda ortalama yüzde 15’lik bir büyüme söz konusu. Bu yıl ise büyüme oranı yüzde 22 civarında” dedi. Türkiye’nin en büyük sorunlarından biri olarak gösterilen cari açığa, kredi kartıyla yapılan alışverişlerin nasıl bir etkisi olduğu yönündeki sorumuza ise Sindel’in yanıtı şöyle: “Türkiye’de kredi kartı harcamaların yaklaşık yüzde 40’ı, iki sektörde yapılır. Bunlar da gıda ve benzindir. Yıllardır bu böyledir. İnsanlar peynir, domates aldı diye, arabasına bindi diye cari açık büyümez. Ayrıca kredi kartları nakit ödemeye de bir alternatif. Nakitle yapılan işlemleri biz kredi kartına kaydırmak istiyoruz. Nakitten kredi kartlarına her yıl yüzde 10 civarında bir kayma olur. Dolayısıyla şu anda bu yüzde 22 civarında olan artış, önümüzdeki yılda yüzde 18-20 olarak büyümeye devam eder.”
En fazla artış market harcamasında
KREDİ kartı harcamalarında 2010’un ilk yarısı ile 2011’in ilk yarısını karşılaştıran Mehmet Sindel, Türkiye’de kredi kartlarının ihtiyaçlar için kullanıldığını şu rakamlarla anlattı:
Kart kullanımı market harcamalarında yüzde 22,
Benzin harcamalarında yüzde 17,
Giyim-kuşam alışverişlerinde yüzde 23,
Elektrik-elektronik harcamaları yüzde 18,
Telekomünikasyonda yüzde 8’lik bir arttı.
Bu 5 sektörün toplamı harcamaların yarısından fazlasını ediyor.
‘Taksit’ olmasa fiyatlar yükselir
TAKSİTLİ alışverişin toplam ciro içindeki payının düştüğüne dikkat çeken Mehmet Sindel’in bu konudaki değerlendirmesi ise şöyle: “Taksitli satışların toplam ciro içindeki payı yüzde 24’dür. Dolayısıyla kredi kartı taksitler yüzünden ekonomiyi çok ısındırıyor gibi bir sav olamaz. Ayrıca taksit sayılarında da ciddi azalma oldu, işlemlerin çok büyük bir kısmı 12 taksite kadar yapılıyor. Öte yandan taksit olmasa fiyatlar yükselir. Çünkü satıcı taksitin maliyetini ürününe yansıtmak zorunda, onun işi televizyon satmak benim işim riski yönetmek. Taksitli alışveriş bu ülkenin bir gerçeği; çünkü taksit yaşam kalitemizi artırıyor. Eskiden kredi kartları taksit yapmazken de senet yapılırdı. Bu bir ihtiyaç. Birisi ‘bana taksit yap’ diyorsa, diğeri de ‘taksitle satarım’ diyorsa arada kart olsa da yapılacak, olmasa da. Hiç olmazsa kartla yapılırsa bunun bir alt yapısı, düzeni oluyor, her şey kontrol altında oluyor, riski de banka yükleniyor.”
GSM’cilerden örnek aldı, kişiye özel tarifeler yarattı
MEHMET Sindel, “Bizim işimiz plastik kart değil, ödeme işi” derken, bu yıl yeni ürünler çıkarmaktan çok mevcut ürünlere yatırım yaptıklarını anlattı. Sindel, her havayolu ile uçarken mil toplama imkanı veren Wings’in kullanım içeriğini zenginleştirirken, Axess’i de müşterinin isteğine göre şekillenebilir hale getirdiklerine dikkat çekti. Burada GSM’cilerin uyguladığı ‘tarife’ mantığından yola çıktıklarını belirten Sindel, “Kimi chip parayı seviyor, kimi ‘harcamalarımı kredilendiriyorum faiz oranı benim için önemli’ diyor. Kimi de diyor ki ‘Faiz umurumda değil ben yüzde 100’ünü ödüyorum, benden kart ücreti alma.’ Bunun gibi değişik ihtiyaç ve taleplere yönelik tarifeler hazırladık biz de. Kredi kartlarında en çok tercih edilen, daha fazla chip para” dedi.
Kartta hızlı büyüyor
MEHMET Sindel, “Hangi kritere bakarsanız bakın, kredi kartlarında en hızlı büyüyen banka Akbank” dedi. Sindel, yılın ilk yarısında kart pazarındaki kredi büyümesi yüzde 13 iken, Akbank’ta bu oranın yüzde 15 olduğunu, yıl sonunda yüzde 25 olacağını kaydetti. Sindel, 5.2 milyon kart sayısının yıl sonunda 5.5 milyon hedeflendiğini belirtti.