Kredi kartı borcunu ödemeyene tam piyango

Güncelleme Tarihi:

Kredi kartı borcunu ödemeyene tam piyango
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 07, 2003 00:00

Tüketiciyi Koruma Yasası, Meclis Genel Kurulu'nda kredi kartı borçlularına ‘piyongo’ niteliÄŸindeki faiz indirimi ve ödeme kolaylığı getiren hükmüyle kabul edildi. Yasa, geçmiÅŸ kredi kartı borçları için yıllık yüzde 50 faiz uygulanmasını zorunlu kılıyor.TÃœKETÄ°CÄ°YÄ° Korunma Kanunu'nda deÄŸiÅŸiklik yapan yasa tasarısı dün akÅŸam, TBMM Genel Kurulu'nda kabul edildi. Yasanın kabul edilmesiyle birlikte, geçmiÅŸ kredi kartı borçları için bankalarla sorun yaÅŸayan kredi kartı sahiplerine ‘piyango’ vurdu.Yasaya göre, tüketici kredileri ile kredi kartları borçlarına uygulanan temerrüt faizleri, sözleÅŸmede yer alan faiz oranının yüzde 30'u ile sınırlandırıldı. Bu oran geçmiÅŸ borçlar için yüzde 50 olarak uygulanacak ve birikmiÅŸ borçlar 12 taksitte ödenecek.Ayrıca, Genel Kurul'da verilen bir önerge ile borç sahibinin 30 gün içinde yazılı müracaatta bulunması gerekecek.Kredi veren, taksitlerden birinin veya birkaçının ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün ifasını talep etme hakkını saklı tutmuÅŸsa, bu hakkı kullanabilmek için en az bir hafta süre tanıyacak.Kredi kartı faiz oranı artırımı 30 gün önceden tüketiciye bildirilecek. Faiz oranları da geriye dönük olarak uygulanamayacak. Tüketici 60 gün içinde borcunun tamamını ödeyip kredi kullanımını durdurursa yeni faiz oranından etkilenmeyecek. Kredi kartlarında asgari ödeme tutarının zamanında ödenmemesi durumunda gecikme faizi dışında herhangi bir iÅŸlem uygulanmayacak. Tüketici kredisinin yabancı para birimi cinsinden kullanılması durumunda, geri ödemeye iliÅŸkin taksitlerin ve toplam kredi tutarının hesaplanmasında, hangi tarihteki kurun dikkate alınacağına iliÅŸkin bilginin sözleÅŸmede yer alması zorunlu olacak.Tüketiciye büyük kolaylıklar ve yeni haklar getiren yasa özetle ÅŸu hükümleri içeriyor:TAZMÄ°NAT Ä°STENECEK: Ayıplı malın neden olduÄŸu zararlardan ötürü ölüm ve yaralanmaların meydana gelmesi ya da kullanımdaki diÄŸer mallarda hasar oluÅŸması durumunda tüketicilere tazminat talep edebilecek.HAKSIZ ÅžART OLMAYACAK: Tüketici ile müzakere edilmeden, tek taraflı olarak sözleÅŸmeye konulan, iyi niyet kuralına aykırı ÅŸekilde tüketici aleyhine dengesizliÄŸe neden olan sözleÅŸme koÅŸulları, ‘‘Haksız ÅŸart’’ sayılacak.TESLÄ°M GECÄ°KMEYECEK: Taksitli satışlarda, para ödenene kadar malı teslim etmeme olayı ortadan kalkacak.KAMPANYAYA SÃœRE SINIRI: Kampanyalı satışlar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı iznine baÄŸlandı. Bu satışlarda malın teslim süresi 12 ayı aÅŸamayacak. Konut ve tatil amaçlı kampanyalarda bu süre 30 ayı aÅŸamayacak.SANAL TÄ°CARET: e-ticaret, ‘‘Mesafeli Satışlar’’ baÅŸlığı altında yasaya alındı.REKLAMLARA YENÄ° DÃœZEN: Tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, can ve mal güvenliÄŸini tehlikeye düşürücü, ÅŸiddeti ve suçu özendirici, kamu saÄŸlığını bozucu, hasta, yaÅŸlı, çocuk ve özürlüleri istismar edici reklam, ilan ve örtülü reklam yapılamayacak.HAKEM HEYETLERÄ° KURULACAK: DeÄŸeri 500 milyon liranın altında olan uyuÅŸmazlıklarda tüketici sorunları, hakem heyetlerince çözümlenecek. Tüketici derneklerine, ‘Getir projeyi, al parayı’ desteÄŸiTüketici Konseyi, Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri, Reklam Kurulu, Tüketici Dernekleri ve Bakanlığın, tüketicinin korunmasına yönelik masrafları ile sair harcamalar, bakanlık bütçesine konulacak ödenek ve yeni kurulacak anonim ve limited ÅŸirketlerin sermaye artırımı halinde alınacak ödemelerden karşılanacak. Bu gelirlerin yüzde 60'ı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, yüzde 40'ı ise Rekabet Kurumu tarafından kullanılacak. Tüketici Derneklerine, en az 5 yıl faaliyette bulunmaları ÅŸartıyla getirecekleri projeler karşılığında ödenek verilebilecek.Rekabet reklama girdiMclis Genel Kurulu'nda kabul edilen Tüketiciyi Koruma Yasası'nda rekabetin reklama girmesine izin veren hüküm de yer aldı. Aynı ihtiyaçları karşılayan ya da aynı amaca yönelik mal ve hizmetlerin karşılaÅŸtırmalı reklamları yapılabilecek. Ancak reklam veren, ticari reklam veya ilanda yer alan somut iddiaları ispatla yükümlü olacak. Reklam verenler, reklamcılar ve mecra kuruluÅŸları da bu hükümlere uymakla yükümlü olacaklar.Kasa ile raf fiyatı uyacakAlışveriÅŸ merkezlerindeki raf etiketinde belirtilen fiyat ile kasa fiyatı arasında farklılık olması durumunda satış, tüketici lehine olan fiyat üzerinden yapılacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!