Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin yurtdışında hızlı büyüyen hazır giyim markalarından Koton, Sırbistan’ın başkenti Belgrad’da ilk mağazasını açtı. Yugoslavya’nın dağılmasının ardından Bosna-Hersek ve Kosova’daki savaşlar ile NATO’nun 1999’daki Belgrad bombardımanının ardından Türkiye ve Sırbistan arasında devam eden önyargıların aşılmasında Koton’un öncülük etmesi bekleniyor. Zaman zaman Amerikan ve Türk karşıtlığının görülebildiği Sırbistan’da daha önce çocuk giyim markası Wenice Kids mağazalar açarak faaliyet göstermeye başlamıştı. Türk ticaret ateşesinin bile bulunmadığını belirten Belgrad Büyükelçiliği Üçüncü Katibi Mustafa Uludağ, 500 milyon doları ihracat olmak üzere, iki ülke arasında 550 milyon dolarlık ticaret hacmi bulunduğunu söyledi. Koton’dan ticari başarının yanında önyargıların kırılmasına katkı beklediğini de vurgulayan Uludağ, kişi başı milli gelirin 5 bin dolar civarında seyrettiği ülkenin, Türk perakandecilere önemli fırsatlar sunduğuna işaret etti.
Yugoslavya’nın gururu
Koton’un faaliyet gösterdiği ülke sayısını 22’ye çıkaran Belgrad mağazası Usche Mall’de bulunuyor. İsmini Tuna ve Sava nehirlerinin kesiştiği yer, kavşak kelimesinden alan Usche Mall, 1964’te komünist Yugoslavya’nın gurur simgesi olarak inşaa edilen Usce Center’da yer alıyor. Orijinali 105 metre uzunluğunda olan bina, 1999 NATO bombardımanında hasar görmüş, 2003 yılında restore edilmişti. Usce Center’ın alışveriş merkezi kompleksinin yapımına ise Eylül 2006’da başlanmıştı. Xavier Laurent ve Keune markalarının da distribütörü olan Misid, Koton’un 800 metrekare büyüklüğündeki franchise mağazasını nisan ayı başında açtı. Misid Genel Müdürü Boris Divac, Koton’un Usche Mall’deki pek çok global markadan daha iyi performans gösterdiğini dile getirerek, daha çok sayıda Koton mağazası açabileceklerini söyledi. Koton’un Belgrad Moda Günleri kapsamında düzenlenen defilesi de beğeniyle karşılandı.
Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, dünyanın hemen her şehrinde bir alışveriş merkezi açıldığında haberdar edildiklerini ve mağaza açmaları için teklif geldiğini belirterek, "Belgrad mağazası için de Sırplar’dan talep geldi" dedi. Yılmaz Yılmaz, Sırbistan’ın ardından 2009 yılında girecekleri yeni pazarların Hollanda, Fas ve Tunus olduğunu açıklayarak şunları söyledi: "2000 yılında 10 mağazamız varken şu anda 55’i yurtdışında 215 mağaza sayısına ulaştık. Çok trafik yaratan Koton, yurtiçinde de yurtdışında da aranan bir marka."
Krizde tek mağaza kapatmadı
YILMAZ Yılmaz, Türkiye ve dünyada büyümeyi sürdürdüklerini, 2009’da en az 12 yurtdışı mağazası açacaklarını dile getirdi. Yılmaz "Türkiye’de kriz nedeniyle bir tek mağaza bile kapatmadık. Üç Ole mağazası açmıştık. Onlardan birini kapattık, diğerini de kapatacağız fakat bunun krizle ilgisi yok. Vinmax markasında ise 13 mağazaya ulaştık" dedi. 2008 yılında 450 milyon TL ciro yakalayan Koton, 2009’u 600 milyon TL ile kapatmayı hedefliyor.
Altıncı Hissi Olan Makina ’ev giysisi’ni işaret etti
KRİZ, insanları evde daha çok vakit geçirmeye ittiği için gecelik, pijama dahil ’ev giyim’e gireceklerini açıklayan Yılmaz Yılmaz, "Bizim ekonomik, sosyal trendleri; dünyadaki gelişmeleri; yeni akımları; tepkileri inceleyen, müşteri ve tedarikçileri anlamaya çalışan ’Altıncı Hissi Olan Makina’ ismini verdiğimiz bir projemiz var. Bize ev giyimini işaret eden de odur" diye konuştu.
Herkes hızlı moda yapıyor, ödülü farklılık getiriyor
SON bir yılda dünyanın en büyük perakende organizasyonlarından MAPIC’te ’Perakende Başarı Öyküsü’ ödülünü alan, Ersnt&Young tarafından ’Yılın Girişimcisisi seçilen Koton’un Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gülden Yılmaz ise Ekonomist Dergisi’nin ’Yılın İş İnsanları’ yarışmasında ’Yılın Kadın Girişimcisi’ oldu. Mayıs ayında Barselona’da yapılacak ’Dünya Perakende Kongresi’nde iki dalda yarışacak olan Koton’un başarı sırlarını Gülden Yılmaz "Artık fast fashion (hızlı moda) konseptinde hizmet veren yüzlerce marka var. Önemli olan Ar-Ge ve inovasyonla farklılaşmak" sözleriyle açıkladı. Yılmaz, şunları söyledi: "Pantolon alırken kadınların bedenlerini farklı gösterebilecek modellere yöneldiğini tespit ettik. Bacakları daha uzun, kalçaları daha küçük ya da daha kalkık gösteren kalıplar yaptık. Çok ilgi gördü. Banafit ismini verdiğimiz projeyi gömleklere taşıdık. Omuz, göğüs ve kol ölçülerini yeniden çalıştık."
Türk kadını kalçayı küçük, bacağı uzun gösteren pantolon alıyor
KOTON’un Banafit projesinden çıkan bazı sonuçlar şöyle:
Türk kadını en çok kalçayı küçük, bacakları uzun gösteren pantolon modellerine yöneldi.
Türk kadınının yüzde 40’i standart yüzde 35’u ise büyük göğüslü.
Küçük göğüslü kadın oranı ise yüzde 25.
Türkiye’de kadınların omuzu uluslararası standartlardan 1-2 santimetre daha dar.
Kolları ise 4 santimetre kadar daha kısa.
Boy ortalaması 1 metre 62.7 santimetre.