Güncelleme Tarihi:
Bayındırlık ve İskan Bakanı Yaşar Topçu, 1.5 milyar dolarlık İzmit Körfez Geçişi projesi görüşmelerinin birkaç gün içinde sonuçlanacağını açıkladı.
Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) ile pazarlık görüşmelerini sürdüren AJTC (Anglo-Japanese-Turkısh Consortium), Türkiye'den ‘siyasi risk garantisi’ istedi. Konsorsiyum, Türkiye'nin en büyük projelerinden birisi olan İzmit Körfez Geçişi'nin olası hükümet değişiklikleri veya siyasi dalgalanmalardan etkilenmemesini istiyor.
Bundan sonra gelecek hükümetlerin olumsuz bir değişiklik yapmaması ve projenin hükümetlerüstü bir devlet politikası olarak benimsenmesi için AJTC, bu taahhüdün Dünya Bankası'na bir yazıyla bildirilmesini istiyor. Bakan Topçu Hürriyet'e, bu isim altında bir garanti verilemeyeceğini belirterek, ‘‘Yap-İşlet-Devret yasası çok açık. Türkiye, evsahibi ülke olarak, belli bir limit dahilinde kontrgaranti riski verebilir’’ dedi.
Başbakan Mesut Yılmaz'ın da büyük önem verdiği projeyle ilgili görüşmelerin, final oturum için konsorsiyumu oluşturan Japon ve Avrupalı firmaların en üst düzey yöneticileri Türkiye'ye geldi. Topçu, kararın en kısa sürede imzalanacak hale geleceğini bildirdi.
OTOYOL KRİZİ AŞILDI
Pazarlık görüşmelerinin daha önce tıkanmasına yol açan ‘otoyol krizi’ ise aşıldı. Sürpriz bir çıkışla, proje kapsamındaki 36 kilometrelik otoyolu yapmak istemediğini belirten ve bu otoyolu KGM'nin üstlenmesini talep eden AJTC, bu isteğinden vazgeçti. Konsorsiyum, KGM'nin ısrarı üzerine ‘trafiğin belli bir seviyeye ulaşması’ koşuluyla otoyolu yapmayı kabul etti. Otoyolun 2008 yılında yapılması düşünülüyor.
Yap-İşlet-Devret modeliyle yaptırılacak projeye teklif veren diğer iki gruptan Vinsan, KGM aleyhine açtığı davayı kaybetti. KGM'nin AJTC'yi birinci proje seçmesi üzerine, sıralama işlemine itiraz eden Vinsan'ın davasını Ankara İdare Mahkemesi esastan reddetti. Bu davaya müdahil olarak katılan diğer konsorsiyum IBKO'nun ise ayrıca açtığı dava henüz sonuçlanmadı.