Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ile Kordsa Global CEO’su Mehmet Pekarun, dünyanın yeni üretim merkezi Asya Pasifik’e 100 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını, bunun
60 milyon dolarının Çin’e yöneleceğini bildirdi.SABANCI Holding’e bağlı Kordsa, 9 ülkede 11 fabrikasıyla global bir şirkete dönüştükten sonra hedefine başta Çin olmak üzere Asya Pasifik’te daha fazla büyümeyi koydu. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, Kordsa Global’in Endonezya, Tayland ve Çin’deki tesislerini toplam 100 milyon dolarlık yatırımla büyütmeyi planladığını söyledi. Kordsa Global CEO’su Mehmet Pekarun, bu yılı 1 milyar doların üzerinde ciroyla tamamlamayı beklediklerini belirterek, 100 milyon dolarlık yatırımın 60 milyon dolarlık bölümünün halen 15 milyon
dolar cirosu bulunan Çin’deki tesisi büyütmede kullanılacağını vurguladı. Güler Sabancı, "Çin’de daha büyük oynamamız gerektiğini biliyoruz. Önce küçük bir adımla girdik. Şimdi Kordsa Global ekibi Çin’e daha fazla odaklanacak" dedi.
Yeni üretim merkeziKordsa Global, Endonezya ve Tayland’daki tesislerini yerinde anlatmak, hedeflerini paylaşmak için Bangkok ve Jakarta’ya bir basın gezisi düzenledi. Güler Sabancı, Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grubu Başkanı Turgut Uzer ile Mehmet Pekarun’un önderliğindeki Kordsa Global ekibi, bir yandan Tayland’ın eski başkenti Ayutthaya’da yönetim kurulu toplantısını gerçekleştirirken, diğer taraftan da Asya Pasifik’te üretime yönelmelerinin önemini ortaya koydu. Güler Sabancı, ABD’nin küçüldüğünü, Japonya’nın durduğunu hatırlatarak, özellikle Çin’in dünya için yeni üretim merkezi olduğuna dikkat çekti. Mehmet Pekarun da, "Bridgestone Good Year, Pirelli başta olmak üzere dünyanın önde gelen lastik üreticileri bizim kord bezi müşterimiz. Biz müşterilerimizin yeni üretim merkezlerine yakın olmak için buralara geldik" diye konuştu.
Hedef 250 milyon dolarMehmet Pekarun, Endonezya, Tayland ve Çin’deki toplam cirolarının 180 milyon dolar düzeyinde olduğunu ifade ederek, şunları anlattı: "Üç ülkede 1500 çalışanımızla günde 3 vardiya, 24 saat üretim yapıyoruz. Endonezya ve Tayland’da mevcut tesisleri aldıktan sonra ilk işimiz verimliliği ve kaliteyi artırmaya yönelik adımlar atmak oldu. Şimdi Çin dahil toplam 3 tesisimize toplam 100 milyon dolar yatırım yapacağız. Bu bölgede kısa sürede ciromuzun 250 milyon dolara çıkmasını planlıyoruz. Ayrıca Hindistan pazarına da daha fazla odaklanmak amacıyla Yeni Delhi’de bir ofis açmayı düşünüyoruz."
Dünya lideriyizKordsa Global’in en mükemmel üretim tesisinin İzmit’te olduğunu, ABD ve Brezilya’nın da aralarında yer aldığı 9 ülkedeki 11 tesiste toplam 5 bin kişinin istihdam edildiğini kaydeden Pekarun, şunları dile getirdi: "Kordsa Global, 66 numaralı olarak bilinen endüstriyel naylon iplikte yüzde 39 payıyla dünya lideri. Kord bezi denilince dünya lastik devlerinin ilk aklına Korsa Global geliyor. Bu durum, 1973’de başlayan, 2005’te de global şirkete dönüşen Kordsa’nın baştan beri ortaya koyduğu başarıdan kaynaklanıyor."
Rakamlarla Kordsa GlobalDünyanın dört ana bölgesinde 9 ülkede 11 tesiste üretim yapıyor. 2007 cirosu 925 milyon dolar. 2008’de 1 milyar doları aşacak.
Türkiye, Almanya ve Mısır’dan oluşan Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölesi’nin 2007 cirosu 423 milyon dolar.
Asya Pasifik (Endonezya, Tayland, Çin) cirosu 180 milyon dolar.
ABD’deki ciro 206 milyon dolar.
Güney Amerika (Brezilya, Arjantin) cirosu 138 milyon dolar.
Kordsa Global, dünyanın çevresini 9 kez sarabilecek, yıllık 360 bin kilometre kord bezi üretiyor.
Devlerin teknoloji ortağıyızMEHMET Pekarun, İzmit’te 5 milyon dolarlık yatırımla bir teknoloji merkezi kurduklarını hatırlatarak, şunları söyledi: "Kordsa Global, müşterisi olan lastik devlerine ara ürün veren bir üretici olmaktan öte onlarla teknoloji ortaklığı yapıyor. Dünyanın lastik devleriyle birlikte, sektörde yeni teknolojiler geliştirmek üzere sürekli araştırmalar yapıyoruz. Yani, Kordsa Global artık teknoloji geliştiren bir şirket olarak biliniyor."
Müşterilerimiz küçülse de büyümemiz sürecek
GÜLER Sabancı ile Mehmet Pekarun, "ABD’de dev banka ve sigorta şirketlerinin batışlarını, bunların dünya ekonomisine etkilerini tedirginlikle izliyoruz. Bu ortamda Kordsa Global nasıl etkilenir sorusuna şu ortak yanıtı verdi: "Bizim ana alıcılarımız olan büyük lastik üreticilerinin üretimlerinde düşme beklenebilir. Nitekim otomotiv sektörünün satışlarında da düşme var. Buna rağmen, Kordsa Global, 2008’i yine büyümeyle tamamlar. Çünkü büyük müşterimiz olan lastikçiler, başkalarından kord bezi alımını kısar, bizimle aynı tempoda çalışmayı sürdürür."
Önce Mısır’a yatırım yaptık, Tayland’ı rakibimizden aldıkGÜLER Sabancı, 1990’lı yılların başında Kordsa’nın ilk dış yatırımını gerçekleştirmek üzere Tayland ve Mısır’da bizzat araştırma yaptığını, Tayland’ı çok uygun bulduğunu ifade ederek, şunları anlattı: "Ancak, o dönemde bizim açımızdan Mısır’da yatırım yapmak daha uygun geldi. Biz Kordsa Nil’i kurduk. Endonezyalı rakibimiz Branta Mulia da Tayland’ın eski başkenti Ayutthaya’da o dönemde yeni oluşturulan teşvikli sanayi bölgesinde, tam da benim gözüme kestirdiğim noktada yatırımını yaptı. Aradan yıllar geçti, Kordsa global bir şirkete dönüştü, Branta Mulia’nın çoğunluk hisselerini satın aldı. Böylece Ayutthaya’daki fabrika da bize geçmiş oldu."
Ucuz işçilik için gelmedik pazarın geleceğini gördükSABANCI Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, "Dünyada üretimin başta Çin olmak üzere Asya Pasifik bölgesine kaydığını söylediniz. Biliyoruz ki, bu bölgede işçilik özellikle Çin’de Türkiye’den çok düşük. Diğer üretim maliyetleri de öyle. Peki buralarda da maliyet yükselirse ne olacak?" sorusunu, "Biz buralara ucuz işçiliği düşünerek gelmedik. Bu pazara doğrudan girmenin doğru olacağını düşündük. Nitekim Çin’de tüketim potansiyelinin ne kadar hızlı geliştiğini görüyoruz. Eğer buralara yatırıma gelmeye sadece ucuz işçilik olarak bakarsak yanılırız" diye yanıtladı. Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grubu Başkanı Turgut Uzer de, bölgedeki fırsatlar için şu örneği verdi: "ABD’de 1000 kişiye 783, AB ülkelerinde 500, Türkiye’de 300, Çin’de 16, Çin ve Japonya hariç Asya Pasifik ülkelerinde 26 otomobil düşüyor. Çin’de rakamın 16’dan 30’a çıktığını düşündüğümüzde çok büyük çarpan etkisinin olduğunu görürüz. İşte biz bunun için buralarda üretime odaklandık."
Endonezyalı Branta Mulia’yı eski Kordsalılar kurduGÜLER Sabancı, Endonezya’nın kord bezi devi Branta Mulia’nın kuruluşunun kendileri için çok büyük ders olduğunu belirterek, şunları anlattı: "1985-1987 dönemiydi. Endonezyalılar Kordsa’dan beş arkadaşımızı transfer etti. Bu arkadaşlarımız Endonezya’da Branta Mulia’nın kuruluşunu, üretime geçişini gerçekleştirdi. O olay bize büyük ders oldu. Sahip olduğumuz insan kaynağının önemini daha iyi anladık. Ayrıca yasal alt yapı da tamamlandıktan sonra Kordsa ciddi şekilde dünyada kendi patentini almaya başladı. Şimdi kendimizi daha korumalı hissediyoruz. Ama şimdi Branta Mulia, Indo Kordsa’ya dönüşmüş durumda."
Arkadaşlarımızın Endonezya ve Tayland’da çalışması askerlik gibiGÜLER Sabancı, Kordsa Global’in Asya Pasifik’ten Sorumlu ve Jakarta’da yaşayan Başkan Yardımcısı Dinçer Çelik ile Tayland-Çin Genel Müdürü Cevdet Alemdar’ı örnek göstererek, şunları söyledi: "Aldığımız fabrikaları yıllardır Kordsa’da birlikte çalıştığımız, İzmit’teki fabrikayı mükemmel üretim merkezine dönüştüren yönetici arkadaşlarımız bizim anlayışımıza uygun hale getiriyor. Dinçer Çelik ve Cevdet Alemdar gibi arkadaşlarımız da Türkiye’den binlerce kilometre uzaktaki operasyonlarımızı yönetiyor. Bu arkadaşlarımız aslında bir anlamda ikinci askerliklerini böyle yapıyorlar."