A.A
Oluşturulma Tarihi: Nisan 09, 2006 13:32
Ulaştırma sektörünün en büyük projeleri arasında gösterilen İstanbul 3. Boğaziçi Köprüsü ve İzmit asma köprülerin yapımı ile ilgili etüt+proje güncelleştirme çalışmalarına başlandı.
Yapımı uzun bir süreden bu yana tartışılan ve güzergah tespitiyle ilgili alternatif çalışmaları sürdürülen İstanbul 3. Boğaziçi Köprüsü ile İzmit Körfez Geçişi projelerinde ihale sürecinin yeniden başlatıldığı öğrenildi.
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkililerinden edinilen bilgilere göre, İstanbul 3. Boğaziçi Köprüsü ile İzmit Körfezi'nin her iki yakasına inşa edilmesi planlanan asma köprü ihalelerinin bu yıl sonuna kadar yapılması hedefleniyor.
Yatırım boyutlarının büyük olması ve ihale prosedürünün de uzamasını göz önünde bulundurarak çalışmaları başlatan Karayolları Genel Müdürlüğü'nün, İstanbul 3. Boğaziçi Köprüsü ile İzmit Körfez Geçişi ihalelerine bu yıl içinde çıkması bekleniyor.
Uluslararası düzeyde yapılacak her iki ihaye ilişkin tekliflerin de 2007 yılı içinde alınması öngörülüyor.
ÖNCELİKLİ MODEL “YAP-İŞLET-DEVRET”
Yapımı bütçe dışı kaynaklardan karşılanması planlanan her iki yatırımın gerekli olan finansmanın “yap-işlet-devret” modeli ile sağlanması planlanıyor.
Bu modelin Başbakanlık ve DPT tarafından da benimsenmesi halinde, köprülerin 14 yıllık bir süreden az olmamak koşulu ile yapımcı firma konsorsiyumu tarafından işletilerek daha sora bedelsiz olarak Karayolları Genel Müdürlüğü'ne devredilmesi planlanıyor.
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ilk aşamada, yapıma ilişkin finansman modellerinin araştırılması ve ön projelerinin hazırlanması işlerine yönelik danışmanlık hizmetleri ihalesi açılacak.
Yeniden finansman verilerinin belirlenmesi ve kesin fizibilite çalışmalarının tamamlanmasının ardından İstanbul 3. Boğaziçi ile İzmit Asma köprüsünün yapımına yönelik inşaat ihale süreci başlatılacak.
İZMİT ASMA KÖPRÜ PROJESİİzmit Asma Köprü Projesi'nin, Karayolları Genel Müdürlüğü'nce 1996 ve 2000 yıllarında yap-işlet-devret (YİD) modeline göre iki kez uluslararası düzeyde ihalesi yapılarak daha sonra iptal edilmişti.
Köprü, Anadolu Otoyolu-Dilovası Ayr.-Orhangazi (İzmit Körfez Köprüsü Dahil) güzergahlarını kapsıyor.
Yeniden uluslararası ihaleye çıkma hazırlıklarına başlanılan İzmit Körfez Geçişi Projesi'nde çeşitli alternatif modellerin teklif edilmesi, ihaleye de ABD, Avrupa ülkelerinin yanı sıra çok sayıda Uzakdoğu ülkeleri firmalarının katılması bekleniyor.
MİLYAR DOLARLIK YATIRIM
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün en son ihalesinde Fransız Bouygues ile teklif getiren Vinsan grubundan, Tüp Geçit ve Asma Köprü teknolojilerinde iki ayrı teklif almıştı. Vinsan grubu Tüp Geçit için 15 yıl 10 ay, Asma Köprü için 17 yıl 6 ay sürelerde teklifte bulunmuştu.
Bu grubun Tüp Geçit teknolojisi içeren birinci teklifinde 82 kilometrelik otoyol hariç sadece köprü yatırım teklifi 620 milyon
ABD Doları, otoyol dahil yatırım teklifi ise 1 milyar 110 milyon ABD Doları olmuştu.
Aynı grubun Asma Köprü içeren ikinci teklifinde otoyol hariç sadece yatırım teklifi 958 milyon ABD Doları, otoyol dahil yatırım teklifi ise 1 milyar 448 milyon ABD Doları olmuştu.