Güncelleme Tarihi:
Türkiye’nin yıldızları: Konya
ANADOLU’nun tam ortasında yer alan, eski başkentlerimizden Konya, ‘sanayi, tarım ve turizm’ ayakları çok güçlü olan bir kalkınma modeliyle dikkat çekiyor. Mevlana hazretlerinin ve kadim medeniyetlerin merkezi olarak geçen yıl 2.3 milyon turist ağırlayan Konya, cumhuriyetimizin 100’üncü yılı olan 2023’te yılda 10 milyon turist ağırlayan bir kent olmak istiyor. Bu yıl ihracatı çok hızlı artan ve yılı 1.7 milyar dolarlık ihracatla tamamlayacak Konya’nın 2023’te ulaşmak istediği yıllık ihracat rakamı ise 15 milyar dolar. Bu hedeflere ulaşmak için kentte çok güçlü bir yatırım hamlesi devam ediyor. Konya’nın, Mersin Limanı’na hızlı trenle yük indirmesi, Yüksek Hızlı Trenle de Ankara ve İstanbul’a bağlanması bu hedeflere büyük katkı sağlayacak.
İHRACAT ÇOK İYİ GİDİYOR
Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükçü, “Bu yıl, ihracatımız 1.7 milyar dolar olabilir. Çünkü ilk 6 ayda yüzde 22 artış oldu” diyor ve şöyle devam ediyor: “Konya’da iki OSB var. Ancak birinci OSB’mizden sonra aslında iki tane daha kuruldu ve son ikisi birleştirildi (KOS). Bu yapı içinde 4’üncü genişleme bölgesi var ve 4 milyon metrekare olarak 6 ay önce 105 fabrika yeri tahsisi tamamlandı. O kadar çok talep oldu ki kur’ayla tahsis yaptık. Fabrika inşaatları da başladı (73 tanesi inşaat halinde). ikinci ve üçüncü bölgelerde 12 milyon metrekarede 472 fabrikamız var. Birinci OSB ise 150 civarında. Ayrıca Konya genelinde 11 tane de sanayi sitemiz var. Buralarda da çok sayıda yan sanayi küçük ve orta boy işletmesi faaliyet gösteriyor.
OTOMOTİV VE MAKİNE
Konya’nın en güçlü olduğu iki sektörde yatırımlar devam ediyor ki bunlar; makine ve aksamları ile otomotiv yedek parçadır. Zaten bu ikisinin toplam ihracatımızdaki payı yüzde 44.5’i buldu. Tarım kenti olduğumuz için hububat ürünleri de üçüncü sırada.
MERSİN’E HIZLI İNECEĞİZ
Yüksek Hızlı Tren (YHT), Ankara-Konya arasında çalışıyor. Eskişehir’e kadar çalışıyor. Yakında İstanbul’a da YHT ile bağlanacağız ki, İstanbul Konya arası 3.5-4 saate inmiş olacak. Bizim, sanayi yatırımları konusunda en büyük dezavantajımız limanlara olan mesafemizdi. Şimdi bununla ilgili de ciddi çalışma başlatıldı. Konya-Karaman-Mersin hızlandırılmış demiryolu hattı projesi inşaatı başladı. Bu, proje tamamlanınca 200 kilometre hıza çıkabilen ‘hızlı tren’ hattımız da olacak. Bu hat saatte 100 kilometre hız ile yük de taşıyabilecek. İhraç ürünlerimizi Mersin’e çok hızlı indirebileceğiz. Şimdi bu projeye paralel, bir lojistik köy projemiz de var. 1 milyon metrekare alana kurulacak.
UNİLEVER TAM GELİYOR
Son dönemlerde ilimize dönük doğrudan yabancı yatırımlar da hızlandı. Örneğin Unilever, Dilovası’ndaki tesislerini (kozmetik ve deterjan) Konya’ya taşıyacak. Algida yatırımı yakın zamanda tamamlandı. Unilever 5 yıl içinde ilimize 300 milyon Euro’luk yatırım planlıyor. Unilever’in tedarikçileri de doğal olarak Konya’da yatırıma yöneliyor. Onlardan da 200 milyon Euro’luk yatırım olacak. Tarıma dayalı sanayide de önemli gelişmeler olacak. Çünkü KOP Projesi ile Konya Ovası’nda sulu tarım imkanı çok artacak. Bu da kentin ekonomisini çok olumlu etkileyecek. Şu anda bile Türkiye’nin en büyük tarım fuarlarını Konya’da yapıyoruz. Konya fuar alanı daha önce 2 holdü, şimdi 6 hole çıktı.”
Tohumların yüzde 34’ü Konya’dan
KONYA Ticaret Borsası Başkanı Muhammet Uğur Kaleli, “2013 yılı işlem hacmimiz 3 milyar doları buldu. KOP kapsamında Mavi Tünel ile Konya Ovası’na yılda 414 milyon metreküp su getirilecek. Sulu tarım Konya’ya çok önemli bir ivme kazandıracak. Şu anda Konya’da 550 bin dekarlık alanda tohumculuk yapılıyor. Türkiye’de sertifikalı tohumluk üretiminin yüzde 34’ünü yapıyoruz. ‘Tohum Teknolojileri Vadisi’ kurulması için yoğun bir çaba içindeyiz” diye konuştu.
Fuarcılıkta çok iddialı olacağız
KONYA Ticaret Odası (KTO) Başkanı Selçuk Öztürk, “2023 vizyonu için yürüttüğümüz projelerimizden en önemlisi Yeni Fuar Merkezi. Bu proje, 2023 yılında Konya’yı Türkiye’nin fuarcılık merkezi yapacak. İlk aşama olarak Yeni Fuar Merkezi’ni tamamladık. İkinci aşama marka fuarlar sayısını artırmak” dedi. Geçen yıl Konya, 12 fuar organizasyonu ile Türkiye’de en çok fuar düzenlenen şehirler arasında 8. sırada yer almıştı.
Rakamlarla Konya
1 milyar 386 milyon $
Konya’nın 2013 yılı ihracatı
1.428
Konya Sanayi Odası üye sayısı
15 milyar $
2023’te yıllık ihracat hedefi
186
İhracat yaptığı ülke sayısı
2 milyon 313 bin kişi
2013’te Konya’ya gelen turist sayısı
10 milyon kişi
2023 yılında yıllık turist sayısı hedefi
Yüzde 4.7
Konya’nın işsizlik oranı.
Hakkâri’den Çin’e maden ihracatı
HAKKARİ’de iş adamı İsmet Ölmez tarafından 2006 yılında Hakkari-Çukurca karayoluna kurulan maden tesisi, yoluna emin adımlarla ilerliyor. Madenden çıkarılan çinko ve kurşunun önceki yıllarda hammadde olarak ihraç edildiği kentte, madenlerin yeni kurulan fabrikada işlenerek pazarlanması Hakkari’nin ihracatını da adeta şaha kaldırdı. Madenler, fabrikada ayrıştırıldıktan sonra başta Çin olmak üzere, Kore ve İran’a ihraç ediliyor. Fabrikada 200 işçi istihdam ediliyor. Meskan-Ölmez Madencilik sahibi İsmet Ölmez, “Fabrika kurulduğundan bu yana 3 bin ton kurşun ihraç ettik. 14 bin ton çinko konsantre üretimi gerçekleştirdik. Ben, tüm iş adamlarını bölgeye yatırım yapmaya davet ediyorum” diye konuştu.
Çocuklar ‘icat çıkarma’ yarışına girdi
ELVAN GIda’nın kurduğu Zeka Kulübünün minik üyeleri, ilginç icat fikirleriyle dikkat çekti. İstanbul Aydın Üniversitesi tarafından açılan ‘yazlık çocuk üniversitesinde’ sıra dışı düşünme becerisi eğitimi alan 5-7 yaş grubu çocuklardan Asude Oruç; ‘rüzgar olmadığında da uçabilen’ uçurtma, Yunus Emre Örnek; ‘yağmur yağmadığında ağaçları sulayacak’ makine, Furkan Kındam; ‘kirlenen dünyayı yıkayacak’ makine ve Duru-Batu Muhafel de; ‘evdeki sinekleri avlayacak-yakalayacak’ makine ile dikkati çekti. Elvan Grubu Başkanı Hidayet Kadiroğlu “‘İcat çıkarma’ diye bir deyim var. Biz bunun tam tersini istiyoruz” dedi.
Yumurtayı Irak’a uçakla gönderelim
AKDENİZ Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Can Yamanyılmaz, “Önce Suriye, ardından da Irak’ta başlayan iç karışıklıklar nedeniyle bu bölgelere ürün göndermekte zorlanıyoruz. Irak’a gidiş yollarımız tıkandı. Mersin’den Ro-Ro gemileriyle Ürdün veya Suudi Arabistan üzerinden Güney Irak’a geçiş yapılabilir ya da İran üzerinden de Irak’a girilebilir. Irak’a mal gönderebilmek için diğer alternatifi de düşünüyoruz. En çok ihraç edilen ürünlerden yumurtanın Irak’a ulaşımı, THY’nin kargo uçaklarıyla sağlanabilir. THY ile anlaşma talebinde bulunduk” dedi.