AA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 04, 2016 11:47
İran, Ermenistan ve Nahçivan'a komşu olan Iğdır'ın sınır köylerinde iş ve ziyaret maksadıyla gelenler ile yöre sakinleri, bölgede cep telefonlarının otomatik olarak yurt dışı şebekelerine bağlanması nedeniyle yüksek fatura ödemek zorunda kalıyor
KOMŞU ÜLKELERİN ŞEBEKELERİNE BAĞLANIYOR
Ermenistan ve İran ile Azerbaycan'a bağlı Nahçivan Özerk Cumhuriyetine sınırı bulunan Iğdır'da sınır bölgelerine yaklaşıldığında cep telefonlarının şebeke modu otomatik olarak belirleniyor. Komşu ülkelerin GSM şebekelerinden daha güçlü gelen sinyaller yüzünden cep telefonları, Ermenistan, İran ve Nahçıvan'daki GSM şebekelerine bağlanıyor.
HERKES FATURA MAĞDURUKonuşma yaptıklarında, kısa mesaj attıklarında ya da telefonlarından internet kullandıklarında cep telefonları şebekelerinin yurt dışındaki şebekelere bağlı olduğundan haberdar olmayanlar, ay sonu kendilerine gelen yüksek faturaları görünce şaşkınlık yaşıyor. Yurt dışı ile telefonda konuşmuş gibi yüksek faturalarla karşılaşan çok sayıda kişi, ay sonu kendilerine gelen "yurt dışı" tarifesinin mağduriyetini yaşıyor.
IĞDIR'DAKİ VATANDAŞA MESAJ: ERMENİSTAN'A HOŞGELDİNİZ
Iğdır'da Türkiye tarafında olmalarına rağmen şebekeler arasındaki otomatik geçiş nedeniyle Ermenistan sınırı yakınındakilere "Ermenistan'a hoşgeldiniz" mesajı geliyor.
Bu mesajla cep telefonu şebekelerinin Ermenistan'ın şebekesine bağlandığını anlayabilen vatandaşlar, konuşma yapmayarak ya da cep telefonlarının şebeke
seçim modunu değiştirip şebeke sağlayıcısını belirleyerek yüksek faturalara karşı önlem almaya çalışıyor.
'EVİ ARAYACAĞIM, ERMENİSTAN HATTINA GİRİYOR' Iğdır'ın Ermenistan sınırındaki Koçkıran köyünde yaşayan Şükrü Özer yaptığı açıklamada, bölgeye gelen ve şebekeler arasındaki sorundan haberdar olmayan birçok ziyaretçinin yüksek telefon faturasıyla karşılaştığını söyledi.
Bazı ziyaretçilerin bu durumun farkına varmadan telefonla görüşme yaptığını ve kendilerine yüksek fatura gelince fark ettiğini belirten Özer, "Telefonu açtığımız anda Ermenistan şebekesine giriyor. Kendi şebekeni bulup arama yaptığında 5 dakika sonra yine kapanıyor. Marketimin önünde oturuyorum, evi arayacağım ama Ermenistan hattına giriyor. İnsanlar bilinçsiz. Bir akrabasını arayacak ama telefonu Ermenistan hattında haberi yok. Tarifeyi ikiye katlıyor. Ödemeye gittiğinde 'uluslararası görüşmüşsün' diyorlar 50 TL fatura ödeyecekse 200 TL ödeyip geliyor." diye konuştu.
'BU YÜZDEN YAKINIMLA ARAM BOZULDU' Dilekçe ve sözlü olarak yapılan şikayetlere rağmen GSM firmalarınca duruma bir çözüm bulunmadığını öne süren Şükrü Özer, "Çocuğuma 450 TL fatura geldi, gittik doküman çıkardık 'Ermenistan şebekesiyle görüşme yapmışsın' dediler. Bir yakınım beni aradı, konuşurken hat gitti, yine aradı iki kelime konuştuk kapandı, üçüncü defa aradığında 'benimle konuşmak mı istemiyorsun, ikide bir telefonu yüzüme kapatıyorsun' dedi. Yanlış anladı, aramız bozuldu." dedi.
'25 TL DİYE GİTTİM, 250 TL ÇIKTI'Cep telefonu şebekelerinin karışmasından dolayı mağdur olan vatandaşlardan Gökhan Özer de durumu bilmeden arama yaptığını ve arkadaşlarıyla mesajlaştığını ifade ederek, şöyle konuştu:
"Geçenlerde bana bir fatura geldi, 500 TL. Ondan sonra da 250 TL gibi bir fatura ödedim. Üstelik interneti de kullanmadım, arama yaptım ve mesaj kullandım. Benim faturam 25 TL, Ermenistan hattına karıştığı için 250 TL gibi bir miktara dönüştü daha sonra 500 TL oldu. Faturayı ödemeye gittim, cebimden 50 TL çıkardım, 25 TL verecektim. 'Faturanız 250 TL' deyince şaşırdım, nedenini sorunca 'uluslararası hatta karışmış' dedi, ödemek zorunda kaldım."
Kentteki bazı vatandaşlar da
Iğdır'ın sınır bölgelerinin komşu ülkelerin GSM şebekelerine yakın olması sebebiyle bu şebekelerinin sinyalinin yüksek olması ve cep telefonlarının da yüksek sinyalli şebekeye bağlanması nedeniyle bu tür durumlarla karşılaştıklarını dile getirerek, yetkililerden sorunlarına çözüm istedi.
'Telefonların manuel moda alınması gerekiyor'
Bir GSM firması yetkilisi Dönüş Kancar da sınıra yakın bölgelerde yaşayan neredeyse tüm vatandaşların bu tür sorunlarla karşılaştığını belirterek, şu ifadeleri kullandı:
"Bu konuda bizde kimi zaman abonelerimizden şikayetler almaktayız. Malum, bölgemiz sınır bölgesi, üç ülkeye sınırız. Diğer ülkelerin istasyonları sınırlara çok yakın olduğu ve abonelerimiz telefonlarının şebeke modlarını otomatik konumda tuttukları için bu şekilde bir sıkıntı yaşamakta. Telefonların şebeke modunun otomatik yerine manuel modda tutulması gerekiyor. Otomatik modda iken telefona, 'beni görüştür de nasıl görüştürürsen görüştür' ama manuele alındığı zaman 'beni sadece kendi şebekemle görüştür' komutunu vermiş oluyoruz. Manuel konumda tuttuklarında bu fatura fazlalıkları kendilerine yansımayacaktır."
Bir çok vatandaşın durumun farkında olmadığına işaret eden Kancar, "Abone farkında değilse, telefonu otomatik konumdaysa ve bizim baz istasyonlarımız yerine diğer ülkenin istasyonlarına daha yakınlarsa telefon otomatik olarak diğer ülkenin operatörünü seçecektir. Böyle olunca sanki yurt dışından görüşme yapıyorlarmış gibi faturalandırma yansıyacaktır." ifadesini kullandı.
GELEN MESAJLARA DİKKAT EDİN
Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu mağdurlara seslenerek, "Fatura şoku yaşamak istemeyen tüketiciler cep telefonlarına gelen mesajlara dikkat ederlerse mağdur olmazlar. Çünkü BTK'nın düzenlemesine göre gsm hattı yurt dışı sinyali aldığında aboneye ücretsiz mesaj gönderiliyor ve ücretlendirme bilgisi veriliyor. Ayrıca fatura tutarı 100 lira ve 250 liraya ulaştığında da mesaj gönderilerek abonenin uyarılması gerekiyor. Bunu yapmayan cep telefonu operatörünün ücret talep edebilmesi mümkün değil." dedi.
Ağaoğlu tüketicilerin cihazlarının şebeke ayarlarını kendi operatörlerine sabitlemelerinin ve hücresel veri fonksiyonunu kapatmalarının da yararlı olduğunu ekledi.