Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2002 00:00
Ali Atıf Bir'in ‘‘Bağımsız Tiraj Raporlama Komitesi’’ önerisine reklamcılardan destek geldi. Reklamcılar DerneÄŸi BaÅŸkanı Nesteren DavutoÄŸlu, Reklamverenler DerneÄŸi BaÅŸkanı Caner Tunaman ve IAA Genel Sekreteri Pınar Kılıç, ‘‘Tiraj karmaÅŸasını tarafsız komite çözer’’ görüşünde birleÅŸti.REKLAM dünyası, Hürriyet yazarı Ali Atıf Bir'in ‘‘Acilen Bağımsız Tiraj Raporlama Komitesi kurulmalı’’ önerisine destek verdi. Reklam dünyası, bu komitenin gazeteler arasında ciddi boyutlara ulaÅŸan tiraj anlaÅŸmazlığının önüne geçeceÄŸi ve reklamın etkinliÄŸini artıracağına dikkat çekti. Reklamcılar DerneÄŸi BaÅŸkanı Nesteren DavutoÄŸlu, Reklamverenler DerneÄŸi BaÅŸkanı Caner Tunaman ve Uluslararası Reklamcılar DerneÄŸi Dünya Genel Sekreteri Pınar Kılıç, ‘‘Bugünkü tiraj karışıklığından çıkmanın ve güveni saÄŸlamanın en iyi yolunun, tarafsız bir denetim kuruluÅŸunun görevlendirilerek, tek elden tiraj ve satış rakamlarının raporlanması olduÄŸu’’ görüşünde birleÅŸti.GÃœVEN ORTAMI SAÄžLANIRReklamcılar DerneÄŸi BaÅŸkanı Nesteren DavutoÄŸlu, reklam sektöründe ÅŸeffaflığın saÄŸlanmasının, dernek olarak en önem verdiÄŸi konulardan biri olduÄŸunu söyledi. DavutoÄŸlu, reklam yatırımı alan markaların tüketiciye saÄŸlıklı bir medya planıyla ulaÅŸmasının reklamın etkinliÄŸini artıracağına dikkat çekti.DavutoÄŸlu, ‘‘Televizyonda izlenme oranları bağımsız kurullar tarafından araÅŸtırılıyor ve denetleniyor, sektörün ortak bilgisi haline geliyor. Radyo ve açık hava mecralarının eriÅŸim gücünün izlenmesi için, reklamveren, medya ve reklamcılardan oluÅŸan bir kurul çalışmalarını tamamlamak üzere’’ dedi. DavutoÄŸlu, aynı ÅŸekilde basının okuyucuya ulaşımının da bağımsız tiraj raporu verecek bir yapı tarafından izlenmesi ve denetlenmesi gerektiÄŸini belirterek, ‘‘Bu yapının oluÅŸturulmasını destekliyoruz. Zaten basın da bu konuda ilk adımları atmış durumda. Tiraja yönelik ortak bir kaynak oluÅŸması konusunda gecikirsek, güven sarsıcı bir ortam doÄŸacaktır’’ diye konuÅŸtu. Reklamverenler DerneÄŸi BaÅŸkanı Caner Tunaman da, gazeteler arasında ciddi boyutlarda bir tiraj anlaÅŸmazlığının baÅŸladığına dikkat çekerek, şöyle konuÅŸtu:‘‘Sabah Gazetesi kısa bir süre içinde ani bir tiraj artışı kaydettiÄŸini raporluyor. Yaysat Dağıtım Åžirketi 'Sabah'ı da AkÅŸamı' da kısa bir süre öncesine kadar biz dağıtıyorduk. Tirajlarda bu kadar kısa sürede böylesine bir zıplamanın ne kadar çor olacağını biliyoruz' diyorlar. Reklam Verenler DerneÄŸi baÅŸka bir anlaÅŸmazlık karşısında 'Mutlaka anlaşın, zira reklam verenlerin doÄŸru tiraj bilgisine ihtiyacı var' diyor. AnlaÅŸamamaları durumunda da iÅŸin herkesin üzerinde anlaÅŸmaya varacağı ve tarafsız bir denetin ÅŸirketine havale edilmesini ve satışların incelenip doÄŸruların açıklanmasını istiyor. Reklam verenler, gazeteler arasında zaten böyle bir anlaÅŸmaya varılmak üzere olduÄŸunu ve bunun kendilerini çok memnun edeceÄŸini söylüyorlar.’’ Caner Tunaman, ‘‘Tirajlar keÅŸke zıplaya zıplaya büyüse ne de iyi olurdu. Ancak yıllardır kim ne yapsa tirajlar bir türlü büyümedi’’ dedi.Tarafsız bir kurum olmalıULUSLARARASI Reklamcılar DerneÄŸi (IAA) Dünya Genel Sekreteri Pınar Kılıç da, grupların kendi tiraj rakamlarının rakip dağıtım ÅŸirketleri tarafından abartılı bulunduÄŸunu, bunun da reklamveren ve reklam ajanslarını ikileme düşürdüğünü söyledi. Pınar Kılıç, birçok geliÅŸmiÅŸ ülkede tiraj rakamlarının bağılmsız denetleme kuruluÅŸları tarafından yapıldığına dikkat çekerek, şöyle devam etti: ‘‘Birbiriyle doÄŸal rekabet içinde bulunan üç ana dağıtım ÅŸirketinin kendi yayınlarıyla ilgili verdikleri tiraj rakamları, endüstri açısından spekülatif yorumları zorunlu olarak içeriyor. Grupların kendi tiraj rakamları, rakip dağıtım ÅŸirketleri tarafından abartılı bulunuyor. Reklam veren ve reklam ajansları bazıları haksız da olsa bu yorumlar karşısında ikileme düşüyor. Bu türden soru iÅŸaretlerinin önlenmesi için en doÄŸru yol tüm gazetelerin gerçek satış rakamlarının tarafsız bir denetim kuruluÅŸu tarafından incelenerek açıklanmasıdır.’’ Bugünkü karmaÅŸadan çıkmanın en iyi yolunun, tarafsız bir denetim kuruluÅŸunun görevlendirilerek, tek elden tiraj ve satış rakamlarının raporlanması olduÄŸunu söyleyen Pınar Kılıç. ‘‘Bu denetim kuruluÅŸunun nasıl çalışacağı ve güvenilir bilgiye nasıl ulaÅŸacağı ayrıca belirlenebilir. Ancak yayınladığı satış rakamları güvenilir olduÄŸu için varolan spekülasyonları da ortadan kaldıracaktır’’ dedi.Â
button