Güncelleme Tarihi:
THY Teknik Genel Müdürü İsmail Demir, küçük yırtığı olan bir uçak koltuğunun yolcunun gözünde havayolu algısını olumsuz etkilediğini belirterek “Rakiplerimizin dikkatini çektik. Bakım ve onarım için girdiğimiz fabrikalarının kapılarını bize kısıtladı” dedi.
THY, THY Teknik ve Kibar Holding’in üretip piyasaya sunduğu yerli üretim uçak koltukları uluslararası üreticilerde tedirginlik yarattı. THY Teknik Genel Müdürü İsmail Demir, “Bizim yetkili arkadaşlarımız bakımını ve onarımını yaptığımız uçakların koltuklarını teslim almak için üreticiye gider. Bu bir rutindir. Ancak kendi koltuğumuzu ürettikten sonra bize diğer koltuk üreticilerinden kısıtlamalar geldi. Koltukları anlatan el broşürlerini bile vermiyorlar. Koltuk ürettikten sonra bize artık büyük rakip gözüyle bakıyorlar” diye konuştu.
SANAYİCİ İSTERSE DESTEKLERİZ
Yerli Türk uçağı üretimi hedefi kapsamında, THY, THY Teknik A.Ş, Kibar Holding’in Güney Koreli Hanil E-HWA ile mevcut işbirliğinin iştiraki olan Assan Hanil ortaklığında 5 milyon dolarlık bir yatırımla Uçak Koltuk Üretim Sanayii ve Ticaret A.Ş. (TSI) ilk yerli tasarım uçak koltuğunu üretti. THY Teknik Genel Müdürü İsmail Demir, yerli koltuk üretiminin önemine vurgu yaparak Türk sanayicilere, “Ge-lin sizde bu alana girin elimizden gelen desteği veririz” dedi.
Yerli koltuk ürettikten sonra bunun uçak üreticilerinin tercihleri arasına girmesinde THY’nin büyük desteği olduğunu vurgulayan Demir, “Ancak biz hiçbir zaman biberonla beslenen bebek olmadık. Kendimizi bu kulvarda yarışacak şekilde geliştirdik. Dünya standartlarını sağladık. Bizim masada olmamız bile müthiş bir fark yarattı. THY uçaklarına verdiğimiz koltukları ihlaye girerek kazandık. Biz masada olduğumuz için yerleşik uluslararası koltuk üreticileri 2013 yılında ki fiyatları 2009 fiyatına çektiler. Bu bile Türkiye için büyük şans” dedi.
SIRADA TUVALET VAR
Demir, bir sonraki aşamada uzun mesafe ekonomi sınıfı ve yurtiçi uçuşlarda kullanılan business class koltuk üretimi çalışmalara başladıklarını kaydederek, şunları söyledi: “Daha sonra ise uzun mesafe business class koltukları üretmeye başlayacağız. Şimdiden tüm bu alanlarda çalışmalarımız devam ediyor. 15-16 bin patenti tarayarak bu koltukları üretiyoruz. Bu gerçekten çok zor bir süreç. Biz de patentlerimiz için başvuruda bulunduk. Ancak Türkiye ne kadar geç kalırsa önünde duran patent sayısı da o kadar artıyor. Bundan sonraki hedeflerimiz arasında uçak içinde gördüğünüz herşey var. Bölme dolaplardan tuvalete kadar her şeyi üretmeyi planyoruz.”
Katma değersiz olmaz
DEMİR, “Fiyat ve kaliteyi tek parametrede değerlendirdiğimizde en iyilerdeniz. Gövde bakımında adam/saatte bizden daha düşük fiyatlı ülkeler var. Ancak biz Avrupa kalitesinde ve daha ucuz hizmet veriyoruz. Katma değere önem veriyoruz çünkü bakım onarım karlı olmaktan çıkıyor. Katma değeri yüksek şeyler koymamız gerekiyor” dedi.
Sekiz saat gördüğünüz yırtık algınızı değiştirir
YOLCULAR dar bir alanda uzun saatler geçirdiği için uçakta en küçük detayın çok önemli olduğunu anlatan Demir, “Koltukta gördüğü minicik yırtık yolcuyu çok rahatsız eder. Ya da açılmayan servis masası. İstediğiniz kadar motorunuz iyi tüm bakımlarınız tam olsun gevşemiş servis masası ile tüm algıyı değiştirebilirsiniz. Biz bu tür koltukları hemen değiştirmek istiyoruz ama üretici 6 aya veriyor. Kendi ürünlerimizle bu sorun ortadan kalkacak” dedi.
Sektör hızla büyüyor
UÇAK koltuk pazarı 2012 yılında 430 bin koltuk üretirken bu rakamın 2020 yılında 840 bine çıkması bekleniyor. Aynı zamanda 2012 yılında 3.76 milyar dolar olan pazar büyüklüğünün 2017 yılında 4.8 milyar dolara çıkması bekleniyor. En büyük oyuncular arasında Zodiac Seats, B/E Aerospace ve Diehl Grup yer alıyor.