Güncelleme Tarihi:
HAZİRAN ayından itbaren “Yaza Merhaba” sloganıyla uygulamaya koyduğu yeni tarife ve yenilenen satış sistemiyle bir anda eleştiri oklarının hedefi haline gelen İstanbul Deniz Otobüsleri’nin (İDO) CEO’su Önder Sezgi, tepkilere yol açan tarife politikalarını Hürriyet’e değerlendirdi.
Yolculara kendilerini anlatamadıklarını söyleyen Önder Sezgi, yolcuların üzerinde oluşan ‘gizli zam yapan şirket’ imajından sıyrılmak için de uygulamaya koydukları ‘esnek fiyat politikası’nda değişikliğe gittiklerini açıkladı. Esnek fiyatlandırma sistemini haftasonu yoğunluğunu, hafta içine kaydırmak amacıyla devreye soktuklarını ileri süren Sezgi, “Ancak bu, zam gibi algılandı. Müşterilerden gelen yoğun şikayetlerin ardından uygulamada değişikliğe gittik. Otomobiller için hafta içinde yeniden sabit fiyat uygulamasına geçtik ve koltuk seçimini kaldırdık. Sabit fiyatı Bandırma gibi hatlarda arabasız yolcular için de uygulayabiliriz” dedi.
Uygulamada geri adım
Otomobile 4 gün sabit fiyat
Son düzenlemeyle koltuk seçimini kaldırdıklarını ve hafta içi otomobil ücretlerinde sabit fiyat uygulamasına döndüklerini söyleyen Sezgi, “Şimdi otomobil ücretlerinde özelleştirme öncesi fiyatların da altında sabit fiyat uygulayacağız. Buna göre pazartesiden perşembe gününe kadar haftaiçi dört gün Yenikapı-Bandırma 85 lira olacak” dedi. İDO CEO’su Önder Sezgi şöyle konuştu: “Hafta sonu yüzde 90’lara varan yoğunlukla karşılaşıyoruz. Hafta içi ise talep çok düşük. Biz de müşterilere daha fazla fiyat avantajı sağlamak için, esnek fiyatlandırma politikasına başlayarak müşteriyi hafta içine çekmeye çalıştık. Hafta sonlarında son dakika bilet alımı yapanlar yüksek fiyatlarla karşılaştı.”
Israrcı olmayacağız
Katar Havayolları ve Pegasus gibi şirketlerin de aralarında olduğu 30’un üzerinde havayolu şirketinin kullandığı yazılımı İDO’ya adapte ettiklerini ve bu çerçevede satış sistemlerini yenilediklerine dikkat çeken Sezgi, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Alışkanlık oluştuğu için müşterilerimiz yeni sistemde zorlandı. Yenikapı-Yalova’da 144 koltuğu yaya yolcuda 8 liraya, Pendik-Yalova hattında ise 6 liraya indirdik. Bursa’ya gidişte sunduğumuz İDOBÜS seçeneğinde ortalama 11 liraya yolcu taşıyoruz. Aynı hatta en ucuz otobüs fiyatı 24-25 lira. Bussiness Class ile 10 lira farkla film seyredebiliyor, istediğiniz yemeğin siparişini verebiliyorsunuz. Tüm bunlara rağmen müşterilerimiz son dakika bilet fiyatlarının yüksek olması nedeniyle bize zam yapan şirket muamelesi yaptı. Tüm şikayetleri değerlendiriyoruz, inceliyoruz. Haklılık payı olanlar için düzeltmelerimizi yeniden yapıyoruz. Yolcularımızın şikayetçi olduğu konularda ısrarcı olmayız.”
BİR TOPLU NEFRET OBJESİ OLARAK: İDO |
ŞUNCA zamanın köşeci esnafıyım. “İDO” konulu yazıma gelen tepki kadar hiçbir yazıma tepki gelmedi. Ülkemizin toplu nefret objesi olmuş İDO. * * * Tepkiler öyle büyük ve öyle çeşitli ki... Anlatmaya çalışayım: - Kimi geçen yıl 50 liraya gittiği yolu çevrilen bin türlü numarayla artık 90 liraya gittiğini yazıyor. - Kimi İDO’ya yaptığı şikâyetlere aldığı saç baş yolduran yanıtlardan söz ediyor. - Kimi Eskihisar/Topçular arası arabalı feribot kuyruğunda yeni uygulamaya sokulan “parayı bastır, beklemeden git” uygulamasına ateş püskürüyor. - Kimi “Yemişim İDO’yu... Ben artık Körfez’i dolaşıyorum” diyor. - Kimi “esnek fiyat uygulaması” karşısında nasıl çıldırdığını anlatıyor. - Kimi feribotların bakımsızlığına, leş gibi tuvaletlere dikkat çekiyor. - Kimi feribot büfelerinde fiyatların aniden ikiye üçe çıktığını haber veriyor. Kısacası... Bir dokun bin ah işit durumu... * * * Buradan benimle temas kurmak için çaba sarf eden İDO yetkililerine sesleniyorum: Lütfen benimle temas kurma çabasından vazgeçiniz. Durum sizin açınızdan o kadar vahim ki... Ben “İDO: Dünyanın en harika işletmesi” diye bin tane yazı yazsam da zerre kadar kurtarmaz. Çok esaslı, süper radikal, içinde “harakiri”nin bile geçtiği müthiş önlemler almanız gerekiyor. Durum bu denli tatsız yani... |
Müşterilerin yoğun tepkisine yol açan “Araca ayrı, sürücüye ayrı bilet” uygulamasına da açıklık getiren Sezgi, “Araç ve şoför için tek bilet keserken, şimdi dünyanın diğer feribot işletmelerinde olduğu gibi araç ve sürücü biletlerini ayırdık. Ancak insanlar bunu da zam olarak algıladı. Araç ve şoför ayrımına devam ediyoruz. Bunu, bazı tatilcilerin sadece araçlarını göndermek istedikleri için yapıyoruz. Şoför parası vermek istemiyor. Ancak burada da negatif görüşler ayyuka çıkarsa geri çekilebiliriz. Koltuk seçimi için istediğimiz 1 lira da olay yarattı. Şikayetlerin ardından koltuk seçimi işlemini de ortadan kaldırdık” dedi.
Biz maliyetine taşıyoruz, Bursa’ya başarılar dileriz
İDO’nun yoğun eleştirilerle karşılaştığı bu dönemde, Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin BURULAŞ bünyesinde deniz otobüsü işletmeciliğine başlamak için hazırlıklar yürütmesini de değerlendiren İDO CEO’su Önder Sezgi, “Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin hazırlıklarından haberdarız. Bu faaliyete başlamak isteyen herkese başarılar. Biz maliyetine, günde 6-7 bin yolcu taşıyoruz” dedi.
Bandırma’da yolcuya da sabit fiyat geliyor
İSTANBUL-Bandırma arasında otobüs seferlerinin 45 liraya mal olduğuna dikkat çeken İDO CEO’su Önder Sezgi, “Bu hatta otobüsle yolculuk 6 saat sürüyor. Biz ise Bandırma’ya 43 lira ortalama fiyatla, 1 saat 50 dakikada yolcu taşıyoruz. Buna rağmen Bandırma yaya yolcu seyahati ile ilgili sabit fiyat talepleri geliyor. Sürekli bu hatta seyahat eden yolcularımız için sabit fiyata dönülmesi yönünde de bir adım atabiliriz” dedi.
Hafta içi sabit fiyat
ATILAN geri adımla birlikte hafta için otomobiller için sabit fiyat uygulamasına başladıklarını vurgulayan Sezgi, şu bilgileri verdi: “1 Temmuz-15 Ağustos tarihleri arasında otomobil ücretlendirmelerinde sabit fiyat başlattık. Özelleştirme öncesi dönemdeki fiyatların da altında sabit fiyat uygulayacağız. Pazartesiden perşembe gününe kadar haftaiçi dört gün Pendik-Yalova 51 lira, Yenikapı-Yalova 59 lira, Yenikapı-Bursa 75 lira ve Yenikapı-Bandırma 85 lira.”
İnternet ve telefondan bilet çilesi bitmiyor
YAZ sezonunun açılmasıyla artan talep, İstanbul Deniz Otobüsleri’nden internet ve telefonla bilet almak isteyenleri çileden çıkarıyor. Yoğunluk yüzünden sürekli kitlenen sistem, müşterilerin işlemlerini tamamlamalarında sorun yaşamasına neden oluyor. İDO CEO’su Önder Sezgi, “Sisteme çok yatırım yaptık. Şu anda değiştirmeyi düşünmüyoruz” dedi.
Ahmet Hakan eleştirmişti
Hürriyet yazarlarından Ahmet Hakan da daha önceki yazılarında okurlarından gelen tepkileri paylaşıp, İDO özelleştirmesinin şimdiye kadar yapılan en başarısız özelleştirme olduğu değerlendirmesinde bulunmuştu.