’Kolesterolü düşürür, kalbini düşün’ reklamına ’dur’ dediler

Güncelleme Tarihi:

’Kolesterolü düşürür, kalbini düşün’ reklamına ’dur’ dediler
Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2006 00:00

Sanayi Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, Danone-Danacol, Ülker Kalbim Benecol ve Becel Pro-Activ ürünlerinin, "Kalbinizi düşünün, kolesterolünüzü düşürün", "Kolesterolü yüzde 15 düşürür" mesajlarıyla yayınlanan reklamlarını durdurdu.

SANAYİ ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, gıda mevzuatına aykırı ifadeler nedeniyle, temmuz ayından beri yayımlanan Danone Danacol, Ülker Kalbim Benecol ve Becel Pro-Activ reklamlarını durdurdu. Söz konusu üç ürünün reklamlarında, "Kolesterolü yüzde 15 düşürür", "Kalbinizi düşünün, kolesterolünüzü düşürün" şeklinde mesajlar yer alıyordu.

DANONE-DANACOL: Kurul duyurusuna göre, Danone Tikveşli Gıda ve İçecek Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin Temmuz 2006’dan itibaren çeşitli yazılı, sözlü ve görsel mecralarda yayımlanan "Kalbinizi düşünün, kolesterolünüzü düşürün" ifadelerinin yer aldığı "Danone Danacol" isimli ürün reklamları, Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun ile Türk Gıda Kodeksi Gıda Maddelerinin Genel Etiketleme ve Beslenme Yönünden Etiketleme Kuralları Tebliği’ne aykırı bulundu.

ÜLKER KALBİM BENECOL: Aynı şekilde, Seher Gıda Pazarlama Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin 22 Temmuz 2006’dan itibaren çeşitli yazılı, sözlü ve görsel mecralarda yayımlanan "Kolesterolü yüzde 15’e varan oranda düşürür ve kontrol altına alır" ifadelerinin yer aldığı "Ülker Kalbim Benecol" isimli ürün reklamları da tebliğe aykırı bulunup, Reklam Kurulu tarafından durduruldu.

BECEL PRO-ACTİV: Reklam Kurulu, Unilever Sanayi ve Ticaret Türk A.Ş.’nin bir derginin ekim sayısında yayımlanan "Kolesterolünüzü yüzde 15’e varan oranda düşürür" ifadelerinin yer aldığı "Becel Pro-Activ" isimli ürün reklamlarını da mevzuata aykırı bulup, durdurdu.

REKLAMI İSPATLAYAMADILAR: Reklam Kurul kararına göre, L’oreal Türkiye Kozmetik Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye, "Vichy Peel Microabrasion" isimli ürüne ilişkin reklamlarında yer alan ifadelerin ispat edilememesi nedeniyle 50 bin YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verilirken, firmanın daha önce aldığı reklam cezası nedeniyle, para cezası 100 bin YTL uygulanacak.

Biota Bitkisel Kozmetik Laboratuvarları Ticaret Limited Şirketi’ne de "Bioxcin" isimli ürününe ait "Saç dökülmesine karşı Bioxcin" başlıklı broşürde yer alan ibarelere ilişkin iddiların da bilimsel olarak ispatlanamaması nedeniyle, 5 bin 491 YTL idari para cezası verildi ve reklamlar durduruldu.

Rock Dış Ticaret Limited Şirketi’nin "Proactiv Solution" isimli ürününe ilişkin tanıtımlarında yer alan ibareler de bilimsel olarak ispatlanamadığı için, firmaya 54 bin 913 YTL idari para ile reklamı durdurma cezası verildi.

Öykü Medikal Estetik Sağlık ve Güzellik Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’ne de epilasyonla ilgili reklamlarında kullandığı tüketiciyi yanıltıcı ifadeler nedeniyle 5 bin YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verildi.

Reklam Kurulu piyasa ekonomisine zarar veriyor

TÜM Tüketicileri Koruma Derneği (TTKD) Başkanı Mehmet Barak, Reklam Kurulu’nun verdiği kararların, piyasa ekonomisine zarar verecek duruma geldiğini söyledi. Barak, Reklam Kurulu’nun, gıda mevzuatına aykırı ifadeler nedeniyle bazı ürünlerin reklamlarını durdurmasına ilişkin, kurulun her ay toplanarak çok sayıda firmaya ya para cezası kestiğini ya da reklamlarını durdurduğunu anlattı. Kararların birçoğunda karşı tarafın savunması alınmadığı gibi, tüketiciyi aldatma konusunun şahsi görüşlere dayandırıldığını ve bilirkişi görüşü alınmadığını savunan Barak, "Ekimde toplanan Reklam Kurulu’nda alınan kararları irdelersek, Ülker, Danone ve Unilever’in ’kolesterolü düşürücü ürün reklamları’ Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’ndan alınan üretim izinlerine rağmen durdurulmuş, milyonlarca dolar yatırım yapan firmaların tüketiciyi aldatıp aldatmadığı tartışma konusu haline getirilmiştir. Bu firmalar tüketiciyi aldatıyorsa niçin üretim izni verildi? Aldatmıyorsa neden böyle bir karar verildi? Reklam Kurulu böyle bir karar verirken, bilimsel bir rapora ve bilirkişi görüşlerine dayanmamış, şahsi karar vermiştir. Diğer yandan, modern tesislere sahip Dünya Göz Hastanesi’ne arka arkaya anlamsız cezalar yöneltilmiş, birçok firmaya da internet sitelerinde yayınladıkları yazı ve fotoğraflar için durdurma ve para cezaları kesilmiştir" dedi. Reklam Kurulu’nun çok sayıda gazete ve TV’ye de ceza kestiğini belirten Barak, "Gazete ve TV’de marka ismi geçtiği zaman Reklam Kurulu örtülü reklamdan ceza kesiyor. Markayla ilgili haber yapılması suç haline getiriliyor."dedi.

Hastane reklamlarına 439.8 bin YTL ceza çıktı

REKLAM Kurulu, geçen haftaki toplantısında, Dünya Göz Hastanesi’nin bazı basın organlarında yayımlanan 7 ayrı reklamının, Özel Hastaneler Yönetmeliğine aykırı olduğuna karar verdi. Reklamlar durdurulurken, hastaneye toplam 275 bin 155 YTL idari para cezası verildi. Ayrıca Medicana Hastaneler Grubu’na ait www.medicana.com.tradresli internet sitesinde, Özel Medicana Hospitals Çamlıca, Özel Medicana Hospitals Bahçelievler ve Özel Medicana Hospitals Avcılar hastanelerinin tanıtımına ilişkin reklamlar için de Özel Hastaneler Yönetmeliği’ne aykırılıkları nedeniyle, her bir işletmeye ayrı ayrı 54 bin 913’er YTL idari para ve reklamları durdurma cezası verildi. Hastanelere verilen para cezası toplam 439.8 bin YTL’yi buldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!