Oluşturulma Tarihi: Ağustos 03, 2008 00:00
Migros’un satışından sonra, gıda üretiminden de çıkabileceği düşünülen Koç Holding, aksine bu alanda daha güçlü adımlar atarak büyüme kararı aldı.
Koç Holding Gıda ve Perakendecilik Grubu Başkanı Ömer Bozer, rakı işinden çıkacaklarını belirtirken, özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yeni yatırım planları bulunduğunu açıkladı.
ODAKLANACAĞI sektörleri enerji, otomotiv, bankacılık-finans ve dayanıklı tüketim malları olarak belirleyen Koç Holding, bu strateji kapsamında perakende devi Migros’u İngiliz BC Partners’a sattıktan sonra, gıda üretiminden de çıkabileceği beklenirken, yeni büyüme stratejisi belirledi. Tat, Maret, SEK, Pastavilla ve Kartal Makarna gibi markalarını Tat çatısı altında altına alan Koç Holding Gıda ve Perakendecilik Grubu Başkanı Ömer Bozer, "Orta vadede bu sektörden çıkma planımız yok" dedi. Bozer, sadece Tariş-Tat adıyla girdikleri rakı üretiminden çıkacaklarını açıkladı.
Rakı yanlıştı, durdu
Koç Holding Gıda ve Perakendecilik Grubu Başkanı Ömer Bozer, grubun Tariş ile ortaklaşa ürettiği Mercan Rakı’nın geleceğine ilişkin sorulara şu yanıtı verdi: "Rakı üretimi bir kere bana göre yanlış bir yatırımdı. Sektör olarak bize hiç uymayan bir yatırımdı. Rakı üretimine küçük ölçekli girdiğiniz zaman zaten başarı şansınız çok az. Çünkü bu işte çok ciddi pazarlama yatırımı yapmak gerekiyor. Bu işi Tariş’le ortaklaşa yapmak da bir başka yanlıştı. Şu anda Mercan Rakı’nın üretimini durdurduk. Şirketi tasfiye edebiliriz de, satabiliriz de. Dolayısıyla biz bu işten çıkacağız. Kurum zarar etse de biz bunu satacağız."
Domatesin yüzde 75’iKoç’un orta vadeli planlarında gıdada büyümeyi öngördüğünü belirten Bozer, bu planlardan şöyle söz etti: "Gıda sektöründeki ufkumuz, oldukça geniş, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki faaliyetlerimizde şu an 12 bin olan hayvan sayısını, iki yıl içinde 25 bine çıkaracağız. Tarıma dayalı gıda sanayinde tam entegrasyon sağlayarak, maliyette ciddi bir avantaj sağlayacak bir sistem oluşturmak üzere yatırım planlarımızı şekillendirdik. Harran Ova şirketinin yüzde 63’üne Tat sahip. Şanlıurfa’da geçen yıl 3 bin dekarla domates üretimine başladık. Önce kiralık bir fabrikada salça ürettik. Bu yıl fabrikamızı oraya taşıdık, 13 bin dekara çıktı üretimimiz. Beş yıl içinde de bunu 100 bin dekara çıkaracağız. Beş yıl içinde yıllık domates üretimimizi 1 milyon tona çıkararak, Türkiye’deki salçalık domates üretiminin yüzde 75’ini tek başımıza yapmayı hedefliyoruz."
Maret’i Şanlıurfa’ya taşıyor, şarküterisi İstanbul’da kalıyorMARET’in İstanbul Kurtköy’deki üretim tesislerini Şanlıurfa’ya taşıyacaklarını, ilk adım olarak kesimhaneyi taşıdıklarını ifade eden Ömer Bozer, şunları anlattı: "Şimdi de parçalamayı taşıyacağız. İstanbul’da sadece şarküteri üretimimiz kalacak. Kurtköy’deki yerimizi de satıp, şirkete kaynak yapabiliriz ama henüz tam olarak karar vermedik ne yapacağımıza. Önümüzdeki dönemde şarküteri üretimimizi de İstanbul’da daha küçük bir tesise taşıyacağız. Şanlıurfa’da 13 bin hektarlık bir yerimiz var domates ektiğimiz. Balıkesir’deki fabrikayı da Şanlıurfa’ya taşıdık. Şubatta başladık taşımaya ve yaklaşık 10 gün önce de fabrika ilk imalatına başladı."
GAP’ta toprak verimli, istihdam yaratacağızTARIMA dayalı gıda sanayinin, Türkiye’nin çok büyük rekabetçi avantajı olabiliceğini vurgulayan Ömer Bozer, şöyle konuştu: "GAP bölgesinde toprak çok verimli, arazi sulanabiliyor. Burada istihdam yaratacağız, bölgenin ihracata katkısını artıracağız. Bizim projemiz, bölge için rekabette ciddi bir avantaj sağlayacak. Biz orada öncül durumundayız, çok da zorluklarla karşılaştık ama tahmin ediyorum ki orada işimizi oturttuğumuz zaman arkamızdan takip edenimiz çok olacak. Tabii bütün bunlar o bölgenin menfaatine olacak."
Yatırımlar yapıldıkça gelirimiz 3 kat artacak Tat’ın 2005 yılından bu yana ciddi bir toparlanma sürecine girdiğini aktaran Ömer Bozer, şirketin mali durumuna ilişkin şu bilgileri verdi:
Bazı mali problemleri vardı, borçluluk ve zarar anlamında. Migros’un satışından sonra da Tat yepyeni bir sinerji ile yeni yatırımlara ve ciddi bir toparlanmaya odaklandı.
Şimdi o zararlardan 30 milyon
dolar kárlara geldik. Bunda tabi Tat ve dağıtım şirketimiz Düzey’in ahenk içinde çalışmasının payı büyük.
Tat bu yıl ilk yarıda geçen yıla göre yüzde 14-15 büyüme yakaladı.
Bu yıl Koçtaş ile birlikte 2 milyar YTL’nin üzerinde bir ciro elde etmeyi hedefliyoruz.
Koçtaş’ta da çok hızlı büyüme planlarımız var. Bu yılı 23 mağaza ile bitireceğiz.
Bu yıl sonunda 120 bin metrekareye çıkacak faaliyet alanımız 2013’de 423 bin metrekareyi bulacak.
Yatırımlarımız gerçekleştikçe gıdada gelirimizi 5 yılda 3-3.5 kat artırmayı istiyoruz.