Güncelleme Tarihi:
Koç Grubu'na bağlı Pastavilla Makarnacılık, ABD'de Ticaret Bakanlığı nezdinde 15 aydır sürdürdüğü hukuki mücadeleyi kazandı. Pastavilla'ya uygulanan ‘‘telafi edici vergi’’ kaldırıldı. Böylece, ABD'de Türk makarnası için ihracat kapıları yeniden açıldı.
Koç Grubu şirketlerinden Pastavilla Makarnacılık, Amerika Ticaret Bakanlığı'na karşı açtığı davayı kazanarak, Amerika'ya ihracat vizesi aldı. Böylece 20 milyon dolarlık Amerika pazarı, Türk makarnacılara tekrar açıldı.
Türk makarnacıların en önemli pazarlarından biri olan Amerika'da, Ticaret Bakanlığı, aralarında Pastavilla'nın da bulunduğu Türk makarnacılara damping yaptıkları gerekçesiyle yüksek vergi uygulamaya başlamıştı. Anti-damping uygulaması sonrasında Amerika'ya yapılan 40 bin tonluk ihracat 1500 tona kadar düşmüş, Amerika pazarı kapanmıştı.
Bunun üzerine Amerika Ticaret Bakanlığı'nı mahkemeye veren Pastavilla'nın yapılan inceleme sonucunda damping yapmadığı ortaya çıktı. Pastavilla'ya uygulanan yüzde 59 oranındaki anti-damping vergisi kaldırıldı.
15 AYLIK MÜCADELE
Pastavilla Makarnacılık Genel Müdürü Cemali Kırmızıoğlu, 15 aylık bir mücadele sonucunda Amerika pazarına tekrar girebilme hakkı kazandıklarını söyledi. Kırmızıoğlu, şunları söyledi: ‘‘Amerika 1995 yılına kadar Türkiye'nin en önemli ihracat pazarıydı. Türk makarnacılar yılda 40 bin ton makarna ihraç ediyorlardı. Ancak Amerika Ticaret Bakanlığı, damping gerekçesiyle Türkiye'ye anti-damping vergisi uygulamaya başladı. Bu vergi yüzde 50-60 arasında değişiyordu. Bu yüksek vergi sonrasında Amerika'ya yapılan ihracat yılda 1500 tona kadar düştü.
1996 yılında mahkemeye başvurduk. Amerika Ticaret Bakanlığı'nın uzmanları Türkiye'ye gelerek soruşturma yürüttüler. 15 aylık bir mücadele sonunda, verginin sıfırlanacağının ilk sinyallerini ağustos ayında aldık. Şimdi ise mahkeme nihai kararını açıkladı; Pastavilla'ya uygulanan anti-damping vergisi sıfıra düşürüldü. Diğer Türk makarnacılara uygulanan anti-damping vergisi ise devam ediyor.’’
5 MİLYON DOLAR
Pastavilla'nın Amerika pazarında önünün açıldığını belirten Kırmızıoğlu, birinci yıl 10 bin ton makarna ihracatı hedeflediklerini söyledi. Kırmızıoğlu, bu ihracatın 5 milyon dolar büyüklüğünde olduğunu kaydetti. Kırmızıoğlu, Amerika'da Luigi Vitelli ve Pastavilla markasıyla satış yaptıklarını açıkladı.