Güncelleme Tarihi:
Koç Topluluğu Çin'de de Ramstore açmaya hazırlanıyor. Moskova ve Azerbaycan'da 7, Kazakistan'da 1 adet olmak üzere toplam 8 adet Ramstore ile uluslararası pazarda faaliyet gösteren Migros, Çin'de de yatırım planlıyor.
Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) ve Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri'nin 12-19 Haziran tarihlerinde Çin'e gerçekleştirdiği geziye katılan Koç Grubu Stratejik Planlama Grubu Başkanı Necati Arıkan, Şanghay kentinde bir Ramstore açmak için hazırlık yaptıklarını açıkladı.
Daha önce Çin pazarına; Hong Kong Ram & Kofisa Pasifik Şirketi ve ardından yazılım şirketi Koç Sistem ile giren Koç Topluluğu, böylece Şangay'da açacağı Ramstore ile Çin'de üçüncü yatırımını da gerçekleştirmiş olacak. İlk aşamada Orta Asya Türk Cumhuriyetleri'ndeki Ramstore zincirini tamamlamayı planladıklarını belirten Necati Arıkan şu bilgiyi verdi:
‘‘Bu gezide yaptığımız temaslardan sonra Ramstore açma tarihini erkene alabiliriz. Daha önceden Orta Asya Cumhuriyetleri'ndeki Ramstore zincirini tamamladıktan sonra Şanghay'da yatırım planımız vardı. Sanırım bu temaslardan sonra bu tarihi erkene alabiliriz. Şartların burada iyi olduğuna ikna olduk. Ayrıca Çin pazarına dayanıklı tüketim malları ihracatı da gündeme gelecek.’’
PEMBE MERMER
Bu arada Türk heyetinin Şanghay Serbest Bölgesi'ni ziyareti sırasında Çinli yetkililer Necati Arıkan'a, otomobil sektöründe ortak yatırım önerdiler. Arıkan, öneriyi inceleyeceklerini belirtti.
DTM heyetinde yer alan diğer firmalar da Çin gezisi sırasında somut bağlantılar kurmayı başardı. Toprak Grubu'nu temsilen ikili görüşmelerde bulunan Toprak Dış Ticaret Ticaret Grubu Başkan Yardımcısı Şükran Toprak'a da Çinli işadamları pembe mermer talebinde bulundular. Şükran Toprak, yaklaşık iki yıldan beri Çin pazarı ile ilgilendiklerini belirterek, ‘‘Bu pazarda sabırlı olmak gerek. Adım adım gitmek gerek. 2000 yılında Toprak Grubu olarak Honk Kong'da bir ofis açmayı panlıyoruz’’ diye konuştu.
Kale Eksport Dış Ticaret Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Vahit Erdem de inşaat ve mutfak-banyo malzemeleri alanında Çin'in büyük bir pazar olduğunu söyledi. Türk ürünlerinin kalitesinin İtalya ve İspanya standardında olduğunu belirten Erdem de şunları söyledi:
‘‘Burada yaptığımız temaslar başarılı geçti. Temmuz ayında bir Honk Kong firması tesislerimizi gezmeye gelecek. Ürünlerimizin İtalya ve İspanya firmaları ayarında. Uygun fiyat verildiği an başarılı olmak mümkün. Belki ileride Honk Kong ve Çin pazarına bir ortaklıkla girebiliriz. Bu konu gündeme gelebilir.’’
Honk Kong, ihracatçıya stratejik üs oluyor
Çin ile ilişkilerin geliştirilmesinin koalisyon protokolünde yer almasının ardından Dış Ticaret Müsteşarlığı da (DTM) Çin ve Hong Kong'u stratejik pazar ilan etti. DTM Ekonomik Araştırmalar Genel Müdürü Avni Özcan, Çin gezisinin altı ay önce planlandığını belirterek, ‘‘Türkiye'nin artık ihracatta yeni pazarlar bulması gerek. Bu ilk gezide Çinliler'e ne satarız hesabı yapmak yanlış. Biz bu pazarı ihracat için stratejik pazar olara ilan ettik’’ dedi.
Türkiye, Hong Kong'u stratejik üs olarak ilan etmede ilk adımı bu bölgeye uyguladığı vizeyi kaldırarak attı. Vizenin kaldırılmasından sonra da Cathay-Pasifik, Hong Kong-İstanbul seferlerini başlattı. Hatta Cathay Pasifik, Honk Kong pazarında Türkiye'nin tanıtımı için 2 milyon dolarlık bir kampanya gerçekleştirdi. Hong Kong basınında Türkiye Cumhuriyeti'nin 75'inci yıl ilanı ve Hong Kong Başkonsolosu Tarık Yalvaç'ın ekonomik ilişkilerin geliştirilmesine ilişkin çalışmaları geniş bir şekilde yer aldı.
500 milyar dolarlık ticaret hacmi
HONG Kong yüzölçümü Türkiye'nin 700'de biri kadar. Ancak gayri safi milli hasılası 200 milyar doları buluyor. İngiliz egemenliğinden Çin'e geçen yıl geçen Hong Kong, üç adadan oluşuyor. Bölgenin en önemli özelliği 9 konteryner limanının bulunması, serbest bölge niteliği taşıması ve 500 milyar dolarlık ticaret hacmine sahip olması. Ancak Türkiye bu pazarda 1 satıp 2.5 alıyor.
Çin'in Dünya Ticaret Örgütü'ne üye olmasıyla iş imkanlarının ve liberalleşmenin daha da artması bekleniyor. Fakat bugün bile Hong Kong'da gümrü kontrolü yok. Malı limandan indirince sadece beyan ediyorsunuz.
Hong Kong, Çin'e giriş kapısı olarak kabul ediliyor. Çünkü Çin'e yapılan ihracatın neredeyse yüzde 80'ini reeksport ile buradan yapılıyor. Bölge ticareti Çin'in yanı sıra Asya Pasifik'e de uzanıyor. Bu açıdan Hong kong aynı zamanda dünyaya açılan bir kapı. Üstelik yüzde 10 maliyetle kredi bulmak mümkün.
Türkiye ile Hong Kong'un ticareti ise pek parlak değil. 400 milyon dolarlık ticaret hacmi kriz sonrası 140 milyon dolara gerilemiş. Türkiye'inin Honk Kong'a ihracatı 32 milyon dolar seviyesinde. Hong Kong'dan yapılan ithalat ise 70 milyon dolar. Hong Kong ile hijyen anlaşması imzalanması durumunda işadamları gıda ihracatının hızla artacağını söylüyorlar. Türk-Çin İşkonseyi Başkanı Yavuz Önay ise, ‘‘Bir satıp 2.5 alıyoruz. Türkiye'yi bu pazarda ithalatçı ülke olmaktan çıkarmak gerek’’ diyor.