Güncelleme Tarihi:
1-Kuruluş sürecini doğru planlayın
Şirket kuruluş sürecindeki planlamaların doğru yapılması, şirket türünün firmanın gelecek hedeflerine uygun seçilmesi, ortaklık yapısının belirlenmesi, seçilecek faaliyet kodlarının doğru olması, şirket ana sözleşmesinin verilen kararlara göre özenle hazırlanması girişimciliğe ilk adımı atarken hayati öneme sahip konuların başında gelmektedir. Kısa vadeli avantajlar nedeni ile uzun vadeli dezavantajlara katlanmak zorunda kalan girişimciler görüyoruz. Örneğin şahıs firması kurmak maliyeti az olduğundan ve kolay kurulup kapandığından tercihiniz olabilir. Ancak uzun vadede yatırımcı alamaz, ihracat teşvik ve hibelerinden yararlanamaz, planladığınızdan çok daha fazla vergi ödemek durumda kalabilirsiniz.
2-Olası risklere hazırlık yapın
Her proje, proje sahibi için eşsizdir. Ancak projenin zayıf yönlerini görmek, planladığımız gibi ilerleyip ilerleyemeyeceğini ölçümlemek adına projenin fizibilitesini çıkarıp, bütçe planlamasını hazırlayarak ilerlemek çok önemlidir. Olası risklere karşı girişimcinin hazırlıklı olmasını, proje için her zaman ikinci bir planın olmasını sağlar.
3-Vergi ve giderleri önceden öğrenin
İşverenleri ilgilendiren vergi ve SGK giderleri hakkında bilgiye sahip olmak hazırlanacak fizibilite ve bütçelerin çok daha gerçekçi olmasını sağlayacaktır. Bu giderleri atlayarak yapılan planlamalar uzun süre ilerleyemez ve bir noktada çıkmaza girer.
4-Teşviklerden haberdar olun
Ülkemizde verilen teşvik ve hibelerin sayısı tahmin edilenden daha fazla. Her işletmenin yararlanabileceği bir hibe programı vardır ve bu destekler finansal verilerinizi iyileştirir. İşletmeye can suyu olur. Bu nedenle girişimcilere destekleri takip etmelerini tavsiye ediyorum.
5-Alternatif satış kanallarını araştırın
Tüketim alışkanlıkları değişen yeni dünya düzeninde sadece geleneksel satış kanalına odaklanmak yerine çok daha efektif ve geniş çaplı bir satış stratejisi, satış kanalı planı yapmak gerekiyor.
6-Akılcı ihracata odaklanın
Yurtdışına ürün ya da hizmetinizi satmak döviz geliri elde etmenizi, kârlılığınızla büyütmekle beraber globalleşmenizi sağlayacaktır. Ancak burada geleneksel ihracat yöntemlerine odaklanmak yerine, bilimsel ihracat yöntemleri ile ilerlemek ihracat planında kaynaklarınızı daha verimli kullanmanızı, dolayısıyla daha hızlı büyümenizi sağlayacaktır. Rakiplerinizin açıldığı ülkeler ya da firmalara odaklanarak, sektörün geleneksel fuarlarına gidip müşteri arayarak kıt kaynaklarınızı tüketmek yerine, zaten bu ürünü alan firmaların tespit edilmesi ile hızla araştırmalarınızı satışa çevirebilirsiniz.
7-Finansal raporlamaya gereken önemi verin
İşletmelerin yaklaşık yüzde 32’si kuruldukları ilk yıl, yüzde 85’i ise ilk beş yıl içerisinde kapanmakta. Bunun nedenleri araştırıldığında sayısız sorun karşımıza çıksa da her çalışmanın ortak noktası ve ilk neden olarak gördüğü konu ‘yanlış finansal yönetim’. Maalesef ülkemizde halen finans ve muhasebe aynı şey sanılmakta. Oysa ikisi çok farklı disiplinler. Buradan hareketle tüm girişimcilerin finansal planlama, realizasyon incelemeleri, mali analizlerine özen göstermesini öneriyorum. Finansal verilerdeki her bir sayını size anlatmak istediği şeylere dikkat ederseniz uzun ömürlü ve başarılı girişimlere sahip olursunuz.
8-Yolculuk uzun sabırlı ve kararlı olun
Neden herkes girişimci olamıyor? Çünkü herkes konfor alanından çıkmaya hazır değil. Girişimcilere ve girişimci adaylarına en büyük tavsiyem şu: sabırlı olun ve pes etmeyin. Bu yolculuk çok uzun. Zaman zaman zor, meşakkatli ancak sonucu hepsine değer. Kararlı olun, dış seslerden ve negatif fikirlerden etkilenmeden amacınıza odaklanın.
9-Uzmanlara danışıp zaman kazanın
İşletmenizin ihtiyaçlarına göre gerek olduğunda ya o konuya ilişkin personel istihdam ederek ya da konunun uzmanlarına danışarak ilerleyin. Herkes tek başına her şeyi bilemez, işin uzmanları ile hataları ve maliyetleri minimize edin. Daha da önemlisi zaman kaybetmeden ilerleyin.
10-İş ağlarınızı geliştirin
Girişimcilikte hatta genel olarak iş hayatında network çok kıymetli. Mümkün olduğunda iş ağlarınızı geliştirin, genişletin. Çok kişiye ulaşın. Bu networkün sağlayacağı katkı sandığınızdan daha büyük olacak.