Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de ise bu rakam ortalama 4.6 saate kadar çıkıyor. Başka bir deyişle artık neredeyse günümüzün altıda biri sosyal medya sitelerinde geçiyor. Durum böyle olunca sosyal medya şirketlerin pazarlama çalışmalarını yaptıkları mecraların başında gelmeye başladı. Ancak pazarlama çalışmaları açısından sosyal medya siteleri özellikle KOBİ’lere önemli fırsatlar sunuyor. Birçok medya sitesi çok düşük reklam ve kampanya bütçeleri sunuyor. Ancak sosyal medya sitelerindeki kullanıcıları tavlayan içerikler üreten KOBİ’ler ise kısa bir sürede birçok yeni kullanıcıya hitap ediyor. Bu ayki sayımızda KOBİ’lerin sosyal medyadaki pazarlamasında neler yapabileceklerini ve buna yönelik taktikleri işledik.
Dünyanın en popüler sosyal medya sitesi Facebook’un dünya çapında 1.4 milyar abonesi bulunuyor. Bu rakam Türkiye’de ise 35 milyon aboneye yaklaşmış durumda. Başka bir deyişle neredeyse Türkiye’de yaşayan her iki kişiden birinin Facebook hesabı var. Facebook ise bu dev abone sayısını KOBİ’lerin çok daha başarılı ve hedefli pazarlama çalışmaları yapabilmeleri için en iyi platformlardan. Hatta Facebook’tan geçtiğimiz günlerde bunu destekleyen bir açıklama geldi ve dünya genelinde 40 milyon KOBİ’nin Facebook üzerinden pazarlama çalışmaları yaptığını açıkladı.
ÖNCE SAYFA
Facebook üzerinden pazarlama çalışmalarını yürütebilmeniz için firmanıza ait bir sayfanın olması gerekiyor. Yoksa kendi kişisel hesabınızdan Facebook’a girdikten sonra sol taraftaki seçeneklerle şirketinize ait bir sayfa oluşturabilirsiniz. Facebook üzerinden pazarlama çalışmalarına başlamadan önce mutlaka logo veya kapak fotoğraflarını işinizle ilgili dikkat çekecek karelerden seçemeye çalışın. Bundan sonra mutlaka şirket sayfanızın bilgilerini doğru bir şekilde güncelleyin. Buradaki bilgiler ne kadar tam ve doğru olursa hitap ettiğiniz kitleye o kadar güven verirsiniz.
DENGELİ PAYLAŞIM
Sayfa düzenlemelerinden sonra pazarlama çalışmaları için en önemli nokta içerik çalışmaları. Burada içerikler ikiye ayrılıyor. Şirketiniz adına yapacağınız Facebook paylaşımlarını kendin internet sitenize yönlendirmenizin en önemli nokta. Ancak sitenize yönlendirme olmadan Facebook’ta yapacağınız paylaşımlar da bir o kadar önemli. Örneğin, bir restoranınız var. Bu restorandaki ürünleri fotoğraflarını Facebook üzerinden paylaştıktan sonra farklı bir gönderiyle ürünün satıldığı linki takipçilerinizin beğenisine sunabilirsiniz. Böylelikle Facebook paylaşımlarınızın daha fazla kullanıcıya ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra paylaştığınız gönderilere yapılan olumlu olumsuz tüm yorumlara içtenlikle cevap vermeye ve müşterilerinizi Facebook’ta da dinlemeye çalışın.
1.5 TL’DEN BAŞLIYOR
Facebook paylaşımlarınız şirketinizin sayfasını beğenen kadar kullanıcıya ulaşır. Bu yüzden de paylaşımlarının daha fazla kişiye ulaşmasını isteyenler ise Facebook’taki ‘sponsorlu içerik’ yöntemini kullanılıyor. Bunun için yapılması gereken Facebook paylaşımlarını yaptıktan sonra ’gönderiyi öne çıkar’ tuşuna basmak. Bu tuş ile Facebook’un hedefleme ve ödeme ekranına ulaşılıyor. Burada, şirketinizin bulunduğu sektördeki rakip şirketleri veya hedeflediğiniz müşteri kitlesini seçerek paylaştığınız gönderilerin sadece onlara gösterilmesini sağlayabilirsiniz. Seçimlerinizi yaparken kitlenin yaş ve cinsiyetini de kısıtlayarak ürünleriniz için daha uygun kitleye ulaşabilirsiniz. Facebook’taki reklam ücretleri ise 1.5 TL’den başlıyor ulaşmak istediğiniz hedef kitleye göre bu rakam binlerce liraya kadar çıkabiliyor. Bunun yanı sıra verdiğini sponsorlu içeriklerin ne kadar kitleye ulaştığı ve bu kitlenin paylaştığınız içerikle ne kadar ilgilendiği şirket sayfanızın sağ tarafından görünüyor. İstediğiniz performansı yakalayamayan reklamları ise şirket sayfanızdan istediğiniz anda durdurabilirsiniz.
Facebook’tan sonra Türkiye’nin en çok kullanılan sosyal ağlarından biri olan Twitter, sosyal medya pazarlaması için uygun mecraların başında geliyor. Türkiye’deki şirketler için reklam modelini geçtiğimiz yıllarda başlatan Twitter ile hedeflediğiniz kitleye çok rahat bir şekilde ulaşabileceksiniz. Twitter reklamlarında sponsorlu tweet istenen mesajın en fazla sayıda kullanıcıya ulaşması için sıklıkla kullanılıyor. Örneğin, Twitter’da belli bir kelimeyi aradığınız zaman en üstte sponsorlu tweetleri görüyorsunuz. Ürünleriniz ya da hizmetleriniz ile ilgili belli mesajların en fazla Twitter kullanıcısına iletilmesi için bu harika bir yöntem. Ayrıca sektörde öne çıkmak için oluşturduğunuz içeriğin tanıtımı için de bu yöntemi kullanabilirsiniz. Sponsorlu tweet oluşturma şu anda Türkiye’de henüz kullanımda değil. Ancak Twitter’ın Türkiye’de anlaştığı bazı ajanlar üzerinden reklam verebilmek mümkün. Paylaşılan rakamlara göre şirketlerin ulaşmak istediği kitleye göre Twitter’a reklam vermek 5 bin TL’den başlıyor.
YOUTUBE
Sosyal medya pazarlamasını en önemli mecralarından bir diğeri de online video paylaşım sitesi YouTube. Bu sosyal ağda birçok farklı pazarlama yöntemi bulunuyor. Google hesabı üzerinden YouTube sayfası oluşturan şirketler, burada kendi ürün ve hizmetleriyle ilgili içerikleri paylaşarak etkili pazarlama çalışmalarına imza atabilirler. Ancak bu içeriklerin mutlaka kullanıcıları bilgilendirici olması gerekiyor. YouTube’a yüklenen bu tip içerikler Google aramalarında da üst sıralarda gösterileceği için etkili bir pazarlama çalışması yapabilmek mümkün. Ayrıca YouTube’un iki farkı reklam modeli de bulunuyor. Bunlardan biri ’banner’ olarak gösterilen reklamlar. Google’ın reklam servisi ‘adwords’ten oluşturulan reklam içerikleri direkt olarak YouTube’a yönlendirilip sadece YouTube videolarını izleyen kullanıcılara gösterilebiliyor. Buna ek olarak YouTube videolarının başına video reklamlar da verebilmek de mümkün. Bu reklamların bütçeleri ise tamamen KOBİ’lerin belirlediği bütçelere göre yapılıyor.
Son dönemlerin en popüler sosyal medya sitelerinden biri olan Instagram, aynı zamanda doğru kullanıldığında KOBİ’lere bir pazarlama kanalı olabiliyor. Şirketinize ait bir Instagram hesabınız yoksa derhal bir sayfa oluşturun. Daha çok fotoğrafların konuştuğu Instagram’da doğru içerikleri paylaşmak en önemli konu. Ürünlerinizin ön planda olduğu fotoğrafları paylaşmak istiyor olabilirsiniz. Ancak bu ne yazık ki son dönemlerde kullanıcıların çok sevdiği bir tarz değil. Bunun yerine Instagram’ın ruhuna uygun olan daha sanatsal fotoğraflar paylaşmaya çalışın. Bu fotoğraflara çok göz batmayacak şekilde ürünlerinizi yerleştirebilirsiniz. Bunun yanı sıra şirketinizin ürünlerini paylaşan kullanıcıları etiket arama kısmından bulabilirsiniz. Bulduğunuz fotoğrafları ‘Repost’ uygulamasıyla kendi kullanıcılarınızla yeniden paylaşabilirsiniz. Paylaştığınız fotoğrafların altına yorum yazan kullanıcılara cevap vermeyi unutmayın.
FENOMENLER İLACINIZ OLABİLİR
SOSYAL medyanın popüler hale gelmesiyle beraber fenomen hesapların çıkmasını da sağladı. Facebook, Twitter, YouTube veya Instagram gibi sosyal medya sitelerinde binlerce takipçisi bulunan fenomenlerle özel olarak anlaşarak KOBİ’lerin içerik reklamları verebilmesi de mümkün. Örneğin, pizza restoranı sahibi olan bir şirket, bir Instagram fenomeni ile anlaşarak pizza fotoğraflarının paylaşılmasını sağlayabilir. Ulaşacağı kitleye bağlı olarak başarılı bir pazarlama çalışmasına da imza atılabiliyor.