Güncelleme Tarihi:
MARKALAŞMA özellikle hazır giyim sektöründe çok konuşuluyor. Son yıllarda yeni ya da satın alma şeklinde iyi örneklerin sayısı da artıyor. Ancak, bir proje var ki, Türkiye’nin en köklü markalarından birini yeniden hayata döndürdü.
1917’DE BANDIRMA’DA KURULDU
“Karaca’nın temelleri 1917 yılında Balıkesir’in Bandırma İlçesi’nin Çorapçılar sokağında atılmış. İlçe eşrafından Halil Efendi, alacakları karşılığı eline geçen çorap makinesi ile ilk atölyesini açmış. 1. Dünya Savaşının ardından yaşanan yokluk yıllarında Halil Efendi yeni çorap makineleri alarak Bandırma’nın yoksul ailelerine dağıtmış ve bu sayede hemşerilerine iş imkanı sağlamış. Ardından da çorabın yanına, fanila ve triko ürünleri eklemiş. Türkiye’nin ilk marka tescilini ve sektöründe ilk ihracatını da Çift Geyik Karaca olarak yapmış. Marka sonra Tekfen Holding’e geçmiş. 2000’lerin başından itibaren de gerilemiş ve sonunda mağazaları ve üretimi kapanmış. Biz, 2005 yılında satın aldık ve yeni bir yol haritasıyla yola çıktık.
MAHMUTPAŞA’NIN TRİKOCUSU
Biz Adapazarlıyız. Babamız Fethi Bey, orada triko işine başlamış ve 1970’lerin başında da işini Narin Triko olarak Mahmutpaşa’ya taşımış. Önce toptancılık sonra üretim şeklinde işimiz büyüdü. 2000’lerin başından itibaren markalaşma ve mağazalaşma düşüncemiz başlamıştı. Çünkü toptancılık ve fason üretimde iyiydik, ihracat da yapıyorduk ama marka yatırımının artık şart olduğunu görüyorduk. Karaca’nın ne kadar köklü ve güçlü bir marka olduğunu ve içine girdiği durumu biliyorduk. Bu yüzden de Tekfen ile masaya oturduk ve ikna edip satın aldık. Markanın mağazaları kapanmış üretim tesisi durmuştu.
ÇOK GÜÇLÜYMÜŞ İYİ Kİ ALMIŞIZ
Biz aldık, iyi de yapmışız. Çünkü, marka gerçekten çok güçlüymüş. Hem tüketici hem de perakendecilerden telefon yağdı. Piyasada heyecanlı bir bekleyiş oldu. Markanın ne demek olduğunu daha iyi anladık. Ailemiz beni işin başına koydu ve ‘sen sorumlusun’ dedi. Biz de hemen yatırım planlaması yaptık. 2005’in sonlarına doğru Karaca için ilk ofisimizi ve ilk mağazamızı açtık. Tabii ki toptan ticaret birikimimizi hemen değerlendirdik. Karaca ürünlerini daha çok noktaya ulaştırdık. Bir taraftan da mağaza yatırımlarımızı yaptık. Müşterinin talebi doğrultusunda, gömlek, takım elbise ayakkabı vs ekleyip tam bir hazır giyim mağaza zinciri oluşturduk. 2010’da sektörün en iyi üst yöneticilerini transfer ettik ve daha hızlı yayıldık. Şu an102 mağazamız var. İtalyan tasarımcılarla çalışıyoruz ve yılda 2 milyon adetlik üretim yapıyoruz.”
Karaca kadın mağazası çok yakında açılıyor
KARACA çatısı altında, genç erkekler için giyim markası olarak Toss’u kurduklarını da söyleyen Cüneyt Güneş, şöyle devam ediyor: “Şu anda 4 tane Toss mağazamız var. Bu arada Karaca’nın kadın giyimi için de ilk mağazamızı çok yakında açıyoruz. 2012’de başladığımız kadın giyimin ciromuz içindeki payı çok kısa sürede yüzde 25’e ulaştı. Kadında da ayrı zincir olarak büyüme planlıyoruz. Bayrampaşa’daki Narin Triko fabrikamızı Adapazarı’na taşıyacağız. 70 bin metrekare kapalı alana üretim ve lojjistik yatırımı yapıyoruz. Grubumuzda çalışan sayımız 1.100 kişi civarında. Yeni yatırımla bu daha da büyüyecek.”
Hayrettin Bey kızıyor olabilir
KENDİNİ doğal yaşama adayan duayen işadamı Hayrettin Karaca’nın markanın bu halinden memnun olup olmadığını sorduğumuzda Cüneyt Güneş şöyle konuşuyor: “Hayrettin Bey 20 yıldır aynı kazağı giyiyor ve bununla da övünüyor. O artık bir ‘filozof’ kadar derin bir insan. Tüketimin iyi birşey olmadığını düşünüyor ve bizim de, markayı canlandırıp ‘tüketimi artırmakla’ iyi bir iş yapmadığımızı düşünüyor olabilir. Kendisine yeni bir Karaca kazak göndermeye korkuyoruz.”