Güncelleme Tarihi:
Geleneksel pazarlama yöntemlerini kullanan ilaç firmaları yavaş yavaş başka kanallar aracılığıyla ulaşamadığı hedeflere daha az maliyetle ulaşarak etkili, dinamik bir pazarlama stratejisi ortaya koymaya çalışıyorlar. Paydaşların da baskısıyla daha önceleri saha çalışanlarının ziyaretleriyle yapılan maliyeti yüksek ve zaman kaybı olarak nitelendirilen geleneksel pazarlamanın ileride büyük ölçüde azalacağı öngörülüyor. Şimdiden şirketler bünyesinde Neo-Business, E-Marketing gibi departmanlara yer vererek rekabete başladılar. Dijital ortamda yaratılan bu rekabet ortamı ise Deloitte ve PWC öngörülerine göre daha da alevlenecek.
Çok kanallı pazarlamanın (Multichannel Marketing) önemini anlayan firmalar küçük çaplı girişimlerle büyük etkiler yaratmaya başladı. Bu girişimlerin çoğu ise doktorların kendilerini geliştirmeleri ve doğru tedavi yöntemlerini uygulamaları için tasarlanmış. Pfizer ve Novartis gibi şirketler kendi ilaçlarının doz hesabını yapan uygulamalara sahip. Hatta bazı uygulamalar sayesinde vücudunuzda “ben” olarak adlandırılan lekelerin fotoğrafını yükleyerek melanom riski taşıyıp taşımadığını bile öğrenebiliyorsunuz. Bu tür uygulamalara ve websitelere yapılan yatırımın getirisini ölçümlemek de oldukça kolay. Doktorların dijitale olan yatkınlığının gittikçe artmasıyla ve yönetmeliklerin değişmesiyle dijitalleşme ilaç sektörünü esir alacak. Bazı dijital işlere örnek vermek gerekirse;
Medikal bilgi sunan platform bazında;
Medikaynak – Roche
Sadece sağlık profesyonellerinin erişebildiği internet sitesinde birçok tedavi alanı için güncel videolar ve makaleleler yer almakta. Sağlık sektöründe önemli doktorlarla canlı yayınlar yaparak büyük yeniliklere imza atan Roche’un sitesindeki “Benim Vaktim” uygulaması da dikkat çeken diğer bir uygulama. Bu uygulama öncelikle hekime ayırabileceği vakti soruyor. Hekim boş zamanını girdikten sonra ise o süre zarfında okuyabileceği makaleleler ve izleyebileceği videolar ilgi alanına göre listeleniyor.
Dr-Inclub – Boehringer Ilgenheim
Medikaynak’a benzer bir platform olan Dr-Inclub ise medikal bilgilerin yanı sıra röportajlar, sıra dışı hobiler ve seyahat önerilerinden de oluşuyor.
Ufakbirara – Pfizer
Pfizer’in aile hekimlerine yönelik yaptığı bu websitede medikal ve pratik bilgilerin yanı sıra online eğitimlere de yer veriliyor.
Uygulama bazında;
Doktorbul – GlaxoSmithKleine
GlaxoSmithKline Türkiye'nin desteklediği AsiDunyasi.Com tarafından sunulan bu ücretsiz uygulama ile bulunduğunuz yere en yakın çocuk ve kadın doğum doktorlarını listeleyebilir, erişim bilgilerine ulaşabilir ve bulundukları yerleri harita üzerinde görüntüleyebilirsiniz.
Care4today – Jannsen
Bu uygulama ise vakti geldiğinde bildirim göndererek hastanın ilacını alması gerektiğini hatırlatıyor. Ayrıca buradan aile bireyleri birbirlerinin ilaç kullanımı kontrol edebilmekte ve yardım kuruluşlarına bağış yapabilmekte.
GoMeals – Sanofi
Diyabet hastaları için geliştirilen uygulamada yediğiniz yiyeceklerin besin değerlerini hesaplayarak sağlıklı yemek tercihleri yapabiliyorsunuz.
iManage Migraine – Merck&Co
Migren hastalarının daha rahat bir yaşam sağlaması için uygulamada tavsiyelere yer veriliyor.