E-ticaret rehberi

Güncelleme Tarihi:

E-ticaret rehberi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 15, 2015 17:00

BUGÜNE kadar süregelen ticaretin kurallarını kökten değiştiren yeni ekonominin en gözde alanı e-ticaret, düşük bütçelerle, iş yapmak durumunda olan KOBİ ve yeni girişimlere büyük fırsatlar sunuyor.

Haberin Devamı

Geçtiğimiz yıl Türkiye’deki e-ticaret hacmi 50 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakam toplam perakendenin yüzde 1.7’sine denk geliyor. Başka bir deyişle e-ticarette Türkiye’nin alacağı daha çok yol var. Alınacak bu yolda da global pazarlara e-ticaret yoluyla açılma imkanı bulan KOBİ’lerin katkısı çok büyük olacak. Ancak Türkiye’de KOBİ’lerin büyük çoğunluğu henüz e-ticaretle tanışmamış durumda. E-ticaretle tanışanlar da mevcut online satışlarını daha da geliştirme ihtiyacı içinde. Dolayısıyla hemen her şirketin aklında olan e-ticarete nasıl başlanacağı veya mevcut faaliyetlerin nasıl geliştirileceği son günlerin en çok merak edilen konularının başında geliyor. KOBİ’lerin dijital çağda nasıl daha fazla büyüyebileceklerini işlediğimiz bu sayıda, e-ticaret rehberi ile de, bu yeni büyüme alanına girmenin sırlarını ve büyümenin püf noktalarını özetledik:

Haberin Devamı

ADIM ADIM E-TİCARET

Nasıl başlanır: Mevcut markasını ve ürünlerini e-ticaret ile online dünyada sunmak isteyenlerin öncelikli olarak internet aleminin farklı olduğunu bilmesi gerekiyor. Bu yüzden e-ticaret yapmak isteyen şirketlerin rakiplerini iyi analiz etmesi ve kullanıcı trendlerini çok ayrıntılı bir şekilde araştırması gerekiyor. Tüm bu araştırmaların en iyi sonucunu ise arama motoru Google veriyor. Kullanıcı eğilimlerini öğrenmek için Google’ın ‘Trends’ servisini kullanarak oldukça başarılı sonuçlar alabilirsiniz. Örneğin, perde satan bir dükkanın sahibiyseniz Google Trends kullanarak, internetten perde satın almak isteyen kullanıcıların eğilimlerini ayrıntılarıyla öğrenebilirsiniz.
Alan adı 10 dolar: Pazar analizlerini tamamladıktan sonra sıra bir e-ticaret sitesi açmaya geliyor. Bunun için dört farklı servise ihtiyacınız olacak; alan adı, sunucu, site tasarımı ve sanal POS cihazı. Markanıza ait bir alan adı almışsanız işiniz biraz daha kolay. Alan adlarının fiyatları yıllık 10 ile 20 dolar arasında değişiyor. Bu adımdan sonra ise bir e-ticaret sitesi için en önemli servislerden biri olan sunucu (server) almanız gerekiyor. Sunucu seçimi ise tamamıyla beklediğiniz ziyaretçi sayısıyla ilgili. Yeni açılan e-ticaret sitesine bir anda milyonlarca kişi gelmeyeceği için ilk başta en düşük paket seçeneklerini denemekte fayda var. Ziyaretçi sayınız arttıkça sunucunuzun ziyaretçi kapasitesini de arttırabilirsiniz.

Haberin Devamı

Sunucu kritik seçim: Yeni bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazlarından biri de yazılım. Burada KOBİ’lerin bütçelerine göre iki farklı seçeneği oluyor. Bu seçeneklerden biri sıfırdan yeni bir site tasarımı ve yazılımı. Bunun için dijital yazılım ajansları tercih edilebilir. İstediklerinizi bu ajanslara anlatarak bir e-ticaret sitesi yazılımı ve tasarımı yaptırabilirsiniz. Bu e-ticaret sitesi sizin için özel olacağı için buna göre fiyatı yüksek olacak. Fiyatlar ise yapılan siteye göre 5 bin TL ile 10 bin TL arasında değişebiliyor. Diğer yöntem ise hazır e-ticaret sitesi paketlerinden satın almak. Burada seçenekler çok, bir danışmandan yardım alınabilir.

Haberin Devamı

Ödeme için sanal POS: Bir e-ticaret sitesi kurmak için kritik noktalardan biri de ödeme. Bunun için ise genel olarak sanal POS servisleri kullanılıyor. Bankalar tarafından KOBİ’lere sunulan sanal POS servisleri, fiziksel POS cihazları mantığında çalışıyor. Ürünlerinizi sepete atan kullanıcılar, ödeme ekranına geldikten sonra kullandığınız sanal POS servisleriyle satın alma işlemlerini tamamlıyor. Bankalardan alınan sanal POS ücretleri, KOBİ’lerin e-ticaret hacimlerine göre değişiyor. Bu yüzden bankaların e-ticaret bölümlerine başvurarak fiyatları öğrenmenizde fayda olacak.
Sipariş takibi kritik: E-ticaret müşterilerinin en çok dikkat ettiği konuların başında sipariş takibi geliyor. Birçok kargo şirketinin sunduğu e-ticaret takibi servisiyle kullanıcılar, direkt olarak kuracağınız internet mağazası üzerinden siparişini verdikleri ürünleri takip edebiliyor. Buna ek olarak daha katma değerli bir hizmet vermek isteyen e-ticaret şirketleri, belli noktalardaki müşterilerine aynı gün teslimat seçeneğini de sunuyor. Sipariş takibi ve aynı gün teslimat seçenekleri için tüm bilgileri kargo şirketlerinden alabilirsiniz.

Haberin Devamı

Lojistik olmazsa olmaz: Lojistik için e-ticaret şirketlerinin görünmez kahramanları benzetmesini yapabiliriz. Özellikle e-ticaret konusunda büyüme trendine girildikten sonra doğru kurulan lojistik altyapı ve otomasyon gibi sistemler, e-ticaret şirketlerinin işini kolaylaştırabiliyor. E-lojistik olarak da bilinen bu sistemler, özel geliştirilen yazılımlarla çalışanların hatalarını en aza indiriyor. Doğru ve zamanında ürün teslimatı yaparak markanızın memnuniyet seviyesini arttırabilirsiniz.

ASIL MACERA İŞİ BÜYÜTMEKTE

KOBİ’lerin e-ticarete atılması sadece bir site kurmak ile bitmiyor. Asıl macera e-ticaret sitesi kurduktan sonra başlıyor diyebiliriz. E-ticarette iş hacminin artması için öncelikle sitelerin tüketicilerine en iyi servisi vermesi gerekiyor. Bunun için ürün yönetimi, sipariş yönetimi, kargo servisi ve müşteri hizmetleri servislerinin çok iyi bir şekilde çalışması gerekiyor. Ayrıca müşteri memnuniyetini arttırmak için mutlaka destek ve müşteri hizmetleri hattını kurmanız gerekiyor. Bütçenize bağlı olarak destek ve müşteri hizmetleri için çağrı merkezi hizmeti sunan şirketleri tercih edebilirsiniz.

Haberin Devamı

E-ticaret sitelerinin en çok yatırım yaptığı alanlar arasında arama motoru optimizasyonu (SEO-Search engine optimization) geliyor. SEO, e-ticaret sitenizin arama motorlarında ne kadar üst sıralarda görüneceğini belirliyor. Örneğin, ‘erkek çorabı’ yazan bir internet kullanıcısı, bu arama kelimeleriyle sizin e-ticaret sitenize geliyor. Doğru yapılmayan veya hiç yapılmayan SEO çalışmaları sonucunda internet mağazanızın arama motorlarında alt sıralarda görünmesine neden oluyor. Bu konuda profesyonel bir yardım almakta fayda var.

E-ticaret sitelerinin müşterilerine seslerini duyurabilmesi en kritik noktalardan biri. KOBİ’lerin kurduğu e-ticaret siteleri için birçok farklı reklam modeli bulunuyor. Bu reklam modellerinde ise arama motoru, sosyal medya ve e-posta gibi farklı seçenekler bulunuyor. Arama motorlarına verilen reklamlar, kullanıcıların yaptığı aramaya göre e-ticaret sitenizin en üst sırada yer almasını sağlıyor. Örneğin, ‘erkek çorabı’ yazan bir potansiyel müşteri, sizin e-ticaret sitenizi en üst sırada görüyor. Bu da yeni müşteri kazanımı konusunda çok kritik bir nokta. Sosyal ağ reklamlarının fiyatları ise 5 TL’den başlıyor, bütçenize göre artıyor. KOBİ’lerin kullanabileceği diğer bir reklam modeli ise e-posta pazarlaması. E-ticaret sitenizi ziyaret eden müşterilerin e-postalarını alarak yaptığınız indirimlerin, kampanyaların veya yeni gelen ürünlerin bilgisini verebilirsiniz.

İnternet mağazalarında son dönemlerde en çok kullanılan yöntemlerin başında kupon ve hediye çeki modeli bulunuyor. İstediğiniz dönemlerde veya e-ticaret sitenize ilk kez gelen müşteri adaylarınıza özel indirim kuponu veya hediye çeki verebilirsiniz. Bunun için internet üzerinden satın alabileceğiniz özel olarak geliştirilmiş yazılımlar bulunuyor. Bu yazılımları kullanarak, belli müşteri gruplarına özel veya kişiye özel indirim kampanyaları oluşturabilirsiniz. Hediye çekleri ve indirim kuponları satışlarınızı arttıracak en iyi yöntemlerden biri.


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!