KOBİ’ler ‘insan’ stratejisi olmadığı için büyüyemiyor

Güncelleme Tarihi:

KOBİ’ler ‘insan’ stratejisi olmadığı için büyüyemiyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 24, 2004 13:49

İnsan kaynakları ve stratejik danışmanlık yönetimi hizmeti veren Taurus Group’un Başkanı Tansel Alp, Küçük ve Orta Boy İşletme (KOBİ)’lerde genellikle büyüme ve insan kaynakları stratejisi bulunmadığını, bu nedenle de bir çok şirketin büyüyememe sorunuyla karşılaştığını söylüyor.

ŞİRKETLERİN özellikle te Küçük ve Orta Boy İşletme (KOBİ)’lerde insan kaynakları ve büyüme yönetiminde stratejik davranılmadığını belirten danışmanlık şirketi Taurus Group’un Başkanı Tansel Alpan, ‘Yapılan hatalar nedeniyle çok büyük kaynak israfı oluyor’ dedi.

Bir şirketin gerçek potansiyelinin ölçülmesi ve bu potansiyele uygun büyüme stratejisi çizilmesi için ayrıntılı bir çalışma yapılması gerektiğine dikkat çeken Alpan, bu çalışmayı yapmayan şirketlerin ya hayalı hedefler peşinde koştuğunu ya da büyümeyi hiç gündeme alamayıp küçüldüğünü söyledi.

Türkiye’de yaşanan en önemli sorunlardan birinin insan kaynakları yönetimi olduğunu belirten Alpan, strateji eksikliğinin kriz dönemlerinde insan kaynağı kırımına yol açtığını bildirdi. Kurumların kriz stratejilerinin olmamasının bedelini kısa dönemde çalışanların, orta ve uzun vadede şirketlerin ödediğini söyleyen Alpan, ‘Kriz döneminde orta kademe yöneticiler biçildiği için kriz sonrası bir üst düzey yönetici işten ayrıldığında yerine insan bulunamıyor’ diye konuştu.

DIŞARDAN ATAMA RİSKİ

Bir şirkete dışarıdan üst düzey yönetici atanmasının çok riskli bir girişim olduğunu hatırlatan Alpan, stratejik insan kaynakları yönetimi olmadığı için Türkiye’de üst düzey yönetici sıkıntısı çekildiğini bildirdi. ‘İşe eleman alırken mezun olunan okula değil yeterliliğe bakın’ diyen Tansel Alpan şöyle devam etti:

‘Çalışanların işyerlerinde verimli olmaları için teknik bilgi değil, davranış önemli. Gelişmiş ülkelerde istihdamın temel kriteri bu. Bu nedenle de davranış ölçüm teknikleri geliştiriliyor. Teknik bilgi 2-3 ay içerisinde eğitimle verilebilir ancak davranış normları kişiye kolayca kazandırılamaz. Kişinin bilgisi, görgüsü, algısı davranışı oluşturur, davranışı şirkete uygun olmayan çalışan o şirkete çok şey kaybettirir. Yanlış insanın bedelini de şirket öder.’

YANLIŞIN MALİYETİ

Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası bir şirketin yanlış bir müşteri temsilcisi almasının 3 aylık maliyetinin 77 milyar lira olarak hesaplandığını belirten Alpan bu maliyeti şöyle açıkladı:

‘Danışmanlığını yaptığımız bir şirketin işe yanlış müşteri temsilcisi almasının maliyetini hesapladık. Bir kişiyi işe almak için harcanan zaman, verilen ilan parası, bu kişinin eğitimi ve maaşları göz önüne alındığında işe yanlış kişi almanın maliyetinin 3 ay için 77 milyar lira olduğunu hesapladık. Bu maliyete, bu kişinin müşterilerle yaptığı görüşmelerde yarattığı tahribat dahil değil.’

Fili ağaca çıkartmaya çalışma kediyi eğit

TANSEL Alpan, şirketlerin öncelikle stratejilerini oluşturmaları ve bu stratejiye uygun olarak istihdam yaratmaları gerektiğini vurguladı ve ‘Yönetici olmayacak kişiyi zorla yönetici yapmak sıkça yapılan bir yanlıştır. Her başarılı çalışanın başarılı yönetici olamayacağı nedense kabul edilemiyor’ diye konuştu. Alpan, yöneticiliğin ve teknik başarının ayrı ayrı özellikler gerektirdiğini belirterek, yöneticilik özelliklerinin bütün çalışanlarda bulunmayacağını vurguladı. Alpan şöyle devam etti:

‘Yöneticilik özellikleri bulunan kişiler seçilerek, yöneticiliğe yönlendirilmeli, ancak iyi çalışan herkes yönetici yapılmamalı. Bu noktada file ağaca çıkmayı öğretmektense, kediyi ağaca çıkmak üzere yetiştirmek daha iyi. Türkiye’de başarılı mühendislerin veya teknik elemanların yönetici yapılmasına çok sık rastlanıyor. Başarılı mühendis yetenekleri olmadığı halde yönetici yapılmışsa, makinenin altına girerek tornavida sıkar. Yönetici olacak kişi kişilere uygun iş üretme, dengeleri oluşturma ve koruma, vizyon sahibi olma, motive etme gibi özellikleri olmalı. Maaş ve statü açısından da yöneticiler kadar iyi uzmanlar da olmalı. Yöneticilik şirket içinde çok fazla abartılmamalı.’


TAURUS Group Consulting, 2000 yılında kuruldu. Eczacıbaşı, Carlsberg, Roche, Turkcell, Global Bilgi gibi dev şirketlere yönetim danışmanlığı hizmeti veriyor. Taurus Consulting, aynı zamanda dünyaca ünlü yönetim danışmanlığı şirketi DDI’ın Türkiye temsilcisi. DDI 30 yılı aşkın bir süredir, 60 ülkede, 19,000’den fazla organizasyona çözümleri aracılığı ile ulaştı. Fortune 500 şirketlerinin 470’i DDI’ın müşterisi.

Yönetici simülatörü

TAURUS Group Başkanı Tansel Alpan, şirketler için yönetici simülatörü oluşturduklarını ve yönetici adaylarını doğal ortamda yetiştirdiklerini söyledi. Yönetici simülatörü için ‘Fortune 500’ sıralamasında bulunan şirketlerin 470’ine danışmanlık hizmeti veren Development Dimensions International (DDI) ile ortak çalıştıklarını belirten Alpan, simülasyonların doğrudan şirket ortamında yapıldığını, yönetici adaylarının önüne çözülmesi gereken problemleri koyarak bu kişilerin yaratıcılık ve delege etme özelliklerinin ölçüldüğünü bildirdi. Yapılan simülasyonlar neticesinde gelişim raporlarının hazırlandığını ve adaylara yönelik kişisel önerilerin yapıldığını vurgulayan Alpan, böylece çalışanların şirkete en iyi hangi alanda yararlı olacağının ölçüldüğünü ifade etti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!