Oluşturulma Tarihi: Ekim 10, 2009 00:00
The Coca-Cola Company CEO’su Muhtar Kent, Amerikanın en büyük sorunlarından biri olan obeziteye karşı yüksek kalorili olduğu iddia edilen meşrubat ve yiyeceklere yüksek vergi getirilmek istenmesini Wall Street Journal gazetesine yazdığı bir makaleyle eleştirdi.
Kent, ’Amerikayı şişmanlatan kola değil’ başlıklı makalesinde, "Siyasetçiler vaktini ABD’de 220 bin insanı istihdam eden bir endüstriyi şeytanlaştırmakla harcamamalı. Obezitenin sorumlusu biz değil hareket etmeyen Amerikalılar" açıklamasını yaptı.
Vergi gerici ve mantıksız
Makalesinde obezliğin karmaşık konu ve tüm Amerikalar için çok önemli olduğunu söyleyen Kent, "Coca-Cola olarak hükümet ve sağlık kurumlarıyla birlikte soruna etkili çözümler bulmaya çalışıyoruz. Ancak, bir kısım halk sağlığı avukatları kendilerince yüksek kalorili olduğuna karar verdikleri bazı sıradan yiyecek ve içeceklere yüksek vergi getirmek istiyorlar. Bu fikir Amerika genelinde ve hatta hükümet nezdinde bile gerici ve mantıksız olmasına rağmen dikkate alınmaya başlandı" yorumunu yaptı.
Halk hareketsiz
1970’lerden itibaren Amerikalıların aldığı ortalama kalorinin yüzde 12 arttığının doğru olduğunu kaydeden Kent, makalesinde şu görüşlere yer verdi: "Ortalama kalorinin arttığı doğru ama artık daha hareketsiz bir hayat sürüldüğü de ortada. Ulusal Sağlık Merkezi’ne göre, ABD’deki yetişkinlerin yüzde 39’u boş vaktinde fiziksel aktivitede bulunmuyor. Yine yapılan araştırmalar sonucunda Amerikan halkının yüzde 60’ının düzenli hareket etmediği, yüzde 25’nin ise hiç hareket etmediği gerçeği ortada. 2008’deki bir AC Nielsen araştırmasına göre ortalama Amerikalı yılda 60 günü televizyon karşısında geçiriyor. Aynı araştırma bilgisiyar oyunları karşısında harcanan zamanın son dört yılda yüzde 25 arttığını da ortaya koyuyor."
Kalorinin yüzde 5’i bizden ama yine de hedef tahtası olduk
"Obeziteyi dizginlemek istiyorsak, aynaya bakmalı ve durumun sırf kaloriden kaynaklanmadığını kabul etmeliyiz" yorumunu yapan Muhtar Kent, sorunun kaloriyi atamamaktan kaynaklandığını ifade etti. Kent, "Açıkcası bizim sektör, bu tartışmalarda kolay bir hedef oldu. Ulusal Kanser Enstitüsü’ne göre, meşrubatlar ortalama Amerikalının diyetindeki kalorilerin yüzde 5.5’ini oluşturuyor. Kalorilerin yüzde 94.5’i diğer yiyecek ve içeceklerden gelirken neden bizim içecekler hedef tahtasında, anlamak zor" açıklamasını yaptı.
Obeziteye karşı aktivite olmalı
MUHTAR Kent, Wall Street Journal’e yazdığı makalede şu görüşlere yer verdi: "Obezite ciddi bir problem. Bunu biliyoruz. Amerikalıların daha fazla hareket edip,
diyet yapmak için daha fazla sorumluluk alması gerektiğine katılıyoruz. Ama bunun sebebi meşrubatlar mı? Meşrubatlar bir çok üründen fazla
kalori üretmiyor. Hatta pek çoğundan daha az kalori olduğunu söyleyebilirim. Siyasetçiler vaktini ABD’de 220 bin insanı istihdam eden bir endüstriyi şeytanlaştırmakla harcamamalı. İş dünyası ve hükümet bir araya gelerek daha çok fiziksel aktivite yapılmasını, makul yemeyi ve içmeyi desteklemeli, Amerikalıların Coca-Cola’dan aldığı zevkin tadına varmasına da izin vermeli."
20 yılda meşrubatta kalori yüzde 20 düştü
Muhtar Kent, son 20 yılda, meşrubatların ortalama kalorisinin yaklaşık yüzde 25 düştüğünü belirterek şu görüşleri savundu:
Bunun nedeni hem bizim, hem de diğer şirketlerin kararlı biçimde Diet Cola, Coca-Cola Zero ve Powerade Zero gibi diet/light markalara odaklanmamızdan kaynaklandı.
ABD Tarım Bakanlığı’na göre, 1970’ten beri gıdaya eklenen şekerle gelen kaloriler yüzde 11 azaldı.
Ancak aynı dönemde gıdaya eklenen yağdan ve unlu/tahıllı gıdalardan gelen kaloriler sırasıyla yüzde 35 ve yüzde 13 arttı.