Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin ilk kedi-köpek maması üreticisi Tropikal Bahçe ve Evcil Hayvan Ürünleri Tic. San. A.Ş., (Tropikal) 2010’da 7 bin ton olan üretim kapasitesini 4 milyon dolarlık yeni yatırımla 30 milyon tona çıkardı. 1999’da Özkaya ve Saban ailelerinin 200 bin lira sermaye koyarak yüzde 50’şer ortaklıkla başladıkları pet mama ve yem ithalatı, 2005’te üretime başlayan fabrikayla çok daha hızlı büyüdü ve 2010’da 30 milyon lira cirolu bir işe dönüştü. Halen yıllık 140 milyon dolar civarında olan Türkiye kedi köpek maması pazarının normal şartlarda kısa sürede 1.4 milyar dolara kadar büyüyeceğini hesaplayan yabancılar şirketin yüzde 60’ını aldı. Tropikal’in kuruluşundan itibaren CEO’su olan İzzet Saban, ihracatın da hızla büyümeye başladığını belirtiyor ve şöyle başlıyor anlatmaya:
Geleceği olan işi kurduk
“İstanbul Üniversitesi’nde İngilizce ekonomi okudum ve sonra George Washington Üniversitesi’nde işletme ve finansta MBA yaptım. 1 yıl Fransa’da factoring firmasında çalıştım. Sonra 1 yıl da Türkiye’de Global Menkul Değerler’de görev yaptım. Babam avukattır. Tropikal’i 1999’da ailelerimiz kurarken geleceği olan, hızlı büyüyecek bir iş olarak planladılar ve beni de CEO yaptılar.”
Önce ithalat sonra üretim
Pet grubu hayvanlar için her türlü yem ithalatı yaparak çıktıkları yolda satışların yüzde 80’inin kedi-köpek maması olduğunu görünce üretim yatırımı düşündüklerini anlatan İzzet Saban, şöyle konuşuyor: “İthal etmek yerine üretim yapma kararı aldık. Çünkü bir taraftan da pazar hızlı büyüyordu. Bizim ithal ürünlerle Champion markamız vardı ama üretime Goody markasıyla başladık. Ürün tuttu ve ilk yerli kedi-köpek maması üreticisi olduk.”
ABD’li ortakla yeni yatırım
Birkaç hafta içinde yıllık 30 bin ton üretim kapasiteli yeni yatırımı devreye alacak olan Tropikal’in CEO’su İzzet Saban, şunları anlatıyor: “4 bin kalem mama ve yem ürünümüz, 103 kişilik istihdamımız var. Satışımızın yüzde 40’ını zincir mağazalara yüzde 60’ını petshop’lara yapıyoruz. Private equity yatırımlar yapan ABD’li Riverside şirketimizin yüzde 60’ını aldı. Bu kaynakla kapasite yatırımı yaptık. Yönetim bizde ve ailelerin yüzde 20’şer hisseleri var. Normal şartlarda Türkiye’nin GSMH’sına göre yıllık kedi-köpek maması pazarı 1.4 milyar dolara kadar çıkacak. Şu anda 140 milyon dolar civarında. Çevre ülkeler de bizim gibi. Yani ihracat potansiyeli çok yüksek. Dünya kedi-köpek maması pazarı cirosu 69 milyar doları aşmış durumda.”
İran polis köpekleri Türk maması yiyor
TROPİKAL CEO’su İzzet Saban, ilk ihracatın öyküsünü de şöyle anlatıyor: “2005 sonunda İran’dan bir talep geldi. İran Emniyet Müdürlüğü’nün köpekleri için mama satmaya başladık. Şu anda İran’ın polis köpeklerini biz besliyoruz. Bunun dışında Lübnan’da pazar payımız yüzde 10’a ulaştı. Bulgaristan, İsrail’e ihracat yapıyoruz.”
Mamayı 72 hammaddeden yapıyoruz masa artığı onları hasta edebilir
İZZET Saban, ABD’de 100 evin 68’inde, Fransa’da 54’ünde pet (evcil hayvan) olduğunu belirtiyor. Bu nedenle bu ülkelerde evcil hayvanların beslenmesinin ayrı bir bilim dalı haline geldiğini anlatan Saban, şöyle konuşuyor: “Türkiye’de halen evdeki 100 kedi-köpekten ancak 10 tanesi özel mamayla beslenebiliyor. Biz normal bir köpek maması için 52 farklı hammadde kullanıyoruz. Premium mamada 72 farklı hammadde var. Bizim halkımız ne yazık ki halen masadaki yemeklerden besliyor. Pilav yiyor ona da pilav veriyor. Köpek nişasta alıyor ama vitamin alamıyor. . Eskiden mama pahalıydı halen de 1 paketi 220-230 lira olan mamalar var. Bir köpeğin 1 aylık tüketimidir bu. Biz bunu köpekte günlük 1.5 liraya kadar düşürdük.”
DİĞER EKOBİ HABERLERİ
350 milyon dolarlık yatırımla kurulacak, 1 milyon ton paslanmaz çelik üretilecek
KİBAR Holding’in Güney Kore merkezli Pohang Iron and Steel Company (POSCO) ve Daewoo International’la birlikte İzmit’te 350 milyon dolarlık yatırımla kuracağı yassı paslanmaz çelik üretim fabrikası yılda birkaç milyar dolarlık ithalatı engelleyecek. İzmit’teki Asım Kibar Organize Sanayi Bölgesi’nde kurulacak tesisin 2013’te faaliyete geçmesiyle birlikte her yıl yurtdışından ithal edilen yaklaşık 10 milyar dolarlık paslanmaz çeliğin ilk etapta yüzde 40’ının burada üretilmeye başlanacak.
Çevremizde böyle tesis yok
Kibar Holding Proje Yönetici Mehmet Aydın, Türkiye’de sadece geçen yıl 326 bin ton paslanmaz çelik tüketildiğini ve bunun tamamının yurt dışından ithal edildiğini söyledi. İzmit’teki Asım Kibar Organize Sanayi Bölgesi’nde ilk aşamada 200 bin ton kapasiteli paslanmaz çelik soğuk haddeleme tesisi kurulacağını ifade eden Aydın, tesiste kullanılacak hammaddenin tamamının ise Güney Kore’den getirileceğini vurguladı. Kurulacak olan tesisle birlikte çelik sektöründeki en son teknolojinin Türkiye’ye getirileceğini dile getiren Aydın şöyle konuştu: “Bu ülkemiz için büyük bir avantaj olacaktır. Paslanmaz çelik üretimi özel bir know-how gerektiren bir olaydır. Türkiye’de normal karbon çeliği konusunda bilgi-birikim mevcut ancak Posco ve Güney Kore’nin teknolojisi ülkemize geldiğinde sektör daha hızlı ayağa kalkacaktır.”
Üretimin yüzde 40’ı ihraç edilecek
ÜRETİMİN yüzde 60’ının ülke içinde piyasaya sürüleceğini yüzde 40’ının ise ihraç edileceğini anlatan Aydın, şöyle konuştu: “Çevremize baktığımızda Orta Doğu, Afrika ülkeleri ve Batı Avrupa’ya baktığımızda bu pazar içinde bu kalitede paslanmaz çelik üretimi bulunmamaktadır. Orta Doğu, Afrika ve Batı Avrupa’nın en büyük ve en kaliteli üretimini yapacak tesisi kuruyoruz.”
Kayısı çekirdeği yağından kırışıklık kremi üretti
MALATYA’da faaliyet gösteren kozmetik firması, kayısı çekirdeği yağından krem üretip yurtdışına pazarlıyor. Doğacı Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Murat Özdem, “İkinci Organize Sanayi Bölgesi’ndeki fabrikada, ayda 8 ton kayısı çekirdeği yağı ve diğer bitkisel yağlar, 15 ton sabun, 10 ton kayısı kremi üretiyoruz” dedi. 1995 yılında kayısıdan sabun üreterek girdikleri sektörde büyümek için AR-GE’ye ağırlık verdiklerini belirten Özdem, şöyle dedi: “Katma değeri olan ürünler üretmek için 2000 yılında bir yıl AR-GE çalışması yaptık. Kayısı çekirdeği yağını çıkardık. Yağı cilt bakımında kullanım amaçlı satarken bunun yan ürünlerini de geliştirdik.”