Güncelleme Tarihi:
GÜNEŞ Sigorta Genel Müdürü Serhat Süreyya Çetin, kazalar azalmadan, trafik sigortası primlerinde kalıcı düşüşün zor olduğunu söyledi.
Çetin, 2015 yılında, 6.2 milyon adet trafik poliçesi kesildiğini, aynı dönemde 1.3 milyon adet kaza olduğunu, her 100 aracın 8’inin kazaya karıştığını belirterek, “Bu kazalarda olay esnasında ya da hemen sonrasında 7 bin 530 vatandaşımız hayatını kaybetmiş. Her 10 bin poliçede yaklaşık 5 kişi hayatını kaybetmiş. Aynı kazalarda 304 bin 421 kişi yaralanmış. Yani her 100 poliçenin 2 tanesi için bedeni hasar söz konusu.
Her 100 poliçenin 7’sine denk gelecek kadar maddi hasarlı kaza gerçekleşmiş. Bu rakamlar çok yüksek. Trafik sigortalarında fiyat, bir neden değil, bir sonuçtur” dedi.
ALGIYI DÜZELTEMEDİK
Serhat Süreyya Çetin, sigortalılar nezdinde geçmiş yıllardaki çok düşük fiyatların bir norm olarak kabul edildiğini ve mevcut durumun buna göre değerlendirildiğini ifade ederek, “Bu konudaki algıyı bizler düzeltemedik. Mevcut fiyat düzeyi, sektörün karlılık anlamında başa baş noktasının yakınlarında bir seviyede. Trafik sigortalarında, bu günkü fiyatlar risk primi seviyelerinde olup, mevcut maliyet artışlarıyla aynı seviyelerde kalmasını ya da azalmasını beklemek aşırı iyimserlik olur” şeklinde konuştu.
ZARARDAN KURTULAMADIK
Trafik sigortasında sektör geneline geçmiş yıl zararlarının sineye çekildiğine değinen Çetin, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu zararların da kapatılması yönünde hareket edilecek olsaydı fiyatların çok daha yukarılarda olması gerekirdi. Bu konunun da altının kuvvetlice çizilmesi lazım. Diğer yandan trafikteki sorunlarımızın bir kısmı yasal düzenlemelerle çözüldü. 2016’daki yasal düzenlemeler sonrasında hasar ödemeleri azalmadı, ancak artış hızı biraz yavaşladı. Ama bununla ilgili olarak yargıda henüz pratikler oluşmadı. Sektör halen zarardan kurtulabilmiş değil. Fiyatlar bugün çok hızlı bir şekilde düşerse, maliyetler düşmediği için 2 yıl sonra fiyatlarda daha hızlı bir yükseliş olur. Tüm piyasanın uygun bir bant aralığında dengeli ve sürdürülebilir bir fiyat düzeyine ihtiyacı var.”
ORTALAMA PRİM 597 TL
Serhat Süreyya Çetin, trafikte tartışmanın bitmediğini belirterek, şunları söyledi: “Yıllar içinde birikmiş sorunlar yumağını kısa sürede çözmek çok olası görünmüyor. Kamuoyunda trafik sigortalarında çok hızlı bir düşüş beklentisi var. Ancak sigorta şirketlerinin karşılaştığı tablo, bu beklentiyi karşılamaktan uzakta. Aslına bakarsanız, primlerde düşüş başladı ve rekabetin de etkisiyle biraz daha devam edecek gibi duruyor. Bu yılın Mayıs ayında 683 lira olan ortalama prim, kasımda 597 TL’ye düşmüş durumda. Bu, yüzde 15 düşüş demek ama beklentilerde olduğu gibi 2014-2015 yılları prim seviyelerine gitmesi mümkün gözükmüyor.”
DÖVİZDEKİ ARTIŞ HENÜZ YANSIMADI
Bu yılın Kasım ayı ile 2015’in aynı dönemi karşılaştırıldığında sektörün 12 aylık parça maliyeti artış oranının yüzde 36, işçilik maliyet artış oranının ise yüzde 18 olduğuna dikkat çeken Çetin, şunları söyledi: “Kasım sonu 12 aylık maliyet artışında dövizdeki yeni yükselişlerin etkisi henüz yok. Ayrıca Danıştay kararlarının maliyetlere azalış yönünde bir etki yapmayacağı ve maliyet artışına katkı yapacağını öngörmek-teyiz. Bu arada özellikle bedeni zararlarda belirsizliğin giderileceği ve maliyetle olumlu etki yapacağı söylenen yeni mevzuat değişiklik-leriyle ilgili olarak da şu tarihe kadar olumlu bir etki ile henüz karşılaşmış değiliz. Bu realite devam ederken trafik sigortalarında hala fiyatların düşmesini beklemek çok anlamlı gözükmüyor.”