Güncelleme Tarihi:
BİLET Al İç ve Dış Ticaret A.Ş., Genel Müdürü Yaşar Çelik, geleneksel bir iş modelinde nasıl ‘internet devrimi’ yapılacağını kanıtlayan girişimcilerimizden. Otobüs firmalarına yazılım çözümleri sunan bir firmayı bu firmaların ‘yolcu biletlerini internetten satan’ bir firmaya dönüştüren Yaşar Çelik, başlangıçta TÜBİTAK desteği de alarak başladığı yeni iş modeli sayesinde 2015 yılını 1.5 milyon otobüs, 700 bin uçakbileti satışı ile kapatmaya hazırlanıyor. Bu yüksek ciroya sadece 30 kişilik ekibiyle ulaşmayı başaran Yaşar Çelik şöyle konuşuyor:
YAZILIM SATARKEN
“Aslında biz İpek Bilgisayar olarak yazılımcı bir firmaydık. Ana işimizde (30 yıllık firmayız) iki iş kolumuz vardı: Birincisi şehirlerarası otobüs firmalarının yazılımlarını yapıyorduk ki 250 civarı otobüs firması müşterimizdi ve onların bütün yazılım ve internet çözümlerini biz sunuyorduk. Diğer işimiz de müzelerde elektronik rehberlik hizmeti vermekti. Ayrıca; ailede madencilik (karbondioksit gazı) işimiz de var. E-fatura işi ve güneş enerjisi santralı yatırımlarımız da var. Ancak bu iş hepsinden farklı hale geldi.
PERAKENDE GİBİ VAR MI?
2006’da İpek Bilgisayar’da ciro, tahsilat, kârlılık vasat düzeydeydi. Biz de çözüm olarak ‘madem bizim müşterilerimiz otobüsle yolcu taşıyor biz de onlarla anlaşıp internetten otobüs biletlerini satalım’ dedik. Oturduk ekiple, ‘Ulusal Bilet Dağıtım Sistemi’ yazdık. TÜBİTAK da destek verdi ve biz motive olup işe başladık. Resmi prosedürleri tamamladık ki bunlar; acentelikler, TÜRSAB Belgesi, firmalarla ve kurumlarla anlaşmalar v.s. 115 otobüs firmasıyla anlaşma yaptık ve onların yazılımı ile ‘biletall’ sistemimizi entegre ettik. Ardından havayolu şirketleri için bir süre sonra da İDO için aynı sistemi devreye aldık. TCDD ile henüz çözemedik. Ona da call center ile satış yapıyoruz.
ACENTELERİ DE ENTEGRE ETTİK
Sonra bunları kendi çekirdek yazılımımızda topladık. Baktık ki seyahat acenteleri tek tek gidiyor, THY ile ve diğerleriyle anlaşıyor. Biz de onlara gittik ve ‘tek tek firmalarla anlaşacağınıza gelin bizim acentemız olun’ dedik. Bu onların da çok işine geldi. Çünkü tek operasyon, tek muhasebe, tek teminat ve tek sistem kolaylığı maliyetlerini çok düşürdü, satışlarını artırdı. Böylece, şu an itibariyle 1.300 acente ile çalışır olduk. Bu acentelere ‘alın bu bizim basit uygulamamız, siz bunu web sitenize ekleyin, vatandaş biletini kimden alırsa alsın siz yine para kazanın’ dedik. Bu şekilde satış yapan acente sayısı da 950’nin üzerine çıktı.
BAĞIMSIZ AMA BİZİMLE...
Biletall sisteminin gelişmesi üzerine özgün web sitesilerinin üzerinden satış yapmak isteyenlere de ‘bunlar bizim kodlarımız siz arayüzünüzü kendiniz geliştirin, Biletall hiç görünmesin’ dedik. Bu sayede de ‘govego’ ya da ‘obilet’ veya Yandex’in seferler servisi gibi 50 den fazla bağımsız bilet satan web sitesi de oluştu. Böylece sistemimizi bilet satmakta iddialı tüm girişimci adaylarına da açmış olduk. Biz bilet bedelini tahsil ediyoruz. Otobüs firmasının payını otobüs firmasına, acenta payını satışı yapana veriyoruz, bizim olanı da bize alıyoruz.”
Hedef, 4 yıl sonra 500 milyon ciro
Biletall’ın ulaştığı bu başarı üzerine önce melek yatırımcıların sonra da bazı fonların yatırım teklifinde bulunduğunu belirten Yaşar Çelik şöyle konuşuyor: “Ancak biz startup seviyesini çok hızlı geçtik ve en son bu yıl ortasında güçlü bir fon ile masaya oturduk. Onunla da ortaklık yapmama kararı aldık. Çünkü, Türkiye’de bilet pazarı çok büyük. Bu ülkede yılda 250 milyon otobüs bileti, 170 milyon uçak bileti, 60 milyon İDO bileti ve 20 milyon da tren bileti satılıyor. Şu anda internetin payı bu satışda yüzde 8 ve hızla yükseliyor. Biz, 4 yıl sonra 500 milyon lira ciro yapabileceğimizi görüyoruz. Uluslararası görüşmelerimizi de yapıyoruz. Nihai hedefimiz; dünyanın herhangi bir ‘A’ noktasından ‘B’ noktasına gidişte tüm biletleri tek elden sağlamak.”