OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 30, 2003 00:00
Kayıtdışı ekonominin önlenmesi için öncelikle adaletli bir vergi sisteminin zorunlu olduÄŸuna dikkat çeken Vergi Konseyi BaÅŸkanı Mustafa Uysal, ‘‘Kayıtdışılığın sorumluluÄŸunu tamamen mükellefe yüklemek doÄŸru deÄŸil. Vergi oranları çok yüksek’’ dedi.Vergi Konseyi BaÅŸkanı Mustafa Uysal, kayıtdışı ekonominin önlenmesi için öncelikle adaletli bir vergi sisteminin zorunlu olduÄŸuna dikkat çekti. Uysal, ‘‘Kayıtdışılığın sorumluluÄŸunu tamamen mükellefe yüklemek doÄŸru deÄŸil. Vergi oranları çok yüksek. Mükelleflerin içinde yaÅŸayabilecekleri, iÅŸlerini büyütebilecekleri, sermayelerini koruyabilecekleri ve geleceÄŸe güvenle bakabilecekleri bir vergi ortamı mevcut deÄŸil’’ diye konuÅŸtu. Uysal, toplanan vergilerin doÄŸru ve yerinde harcandığı konusunda vatandaÅŸlarda oluÅŸan ciddi güvensizliÄŸin de vergiye karşı olan direnci artırdığını, vergi bilinci ve vergi ahlakının yerleÅŸmesini önlediÄŸine dikkat çekti. Vergi idaresi ve vergi denetiminin yapısının köhnediÄŸine iÅŸaret eden Uysal, ‘‘Birçok Afrika ülkesinin dahi bu açıdan yeniden yapılandırma çalışmalarını tamamladıklarını görüyoruz’’ dedi.Yolsuzluk ekonomisiyle mücadelenin sadece Maliye Bakanlığı'nın deÄŸil, ülkenin milli bir politikası ve devletin temel öncelikleri arasında yer alması gerektiÄŸini söyleyen Uysal, şöyle devam etti:‘‘İyi geliÅŸtirilmiÅŸ bir teknoloji alt yapısı büyük önem taşıyor. Devletin bir teknoji stratejisi, e-devlete geçiÅŸ açısından belirlenmeli ve diÄŸer geliÅŸmiÅŸ ülkelerde olduÄŸu gibi teknoloji ile ilgili sorumlu bir bakanlık kurulması gerekiyor. Bugüne kadar maalesef dağınık ve belli bir stratejiden yoksun teknoloji yatırımlarıyla devlet teknoloji çöplüğüne döndü, bu konuda çok ciddi kaynak israfı sözkonusu.’’AF MI, BARIÅž MI?CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer’in dün veto ettiÄŸi Vergi Kanunu’nun af mı, barış mı olduÄŸu konusunda kamuoyunda ciddi bir zihin bulanıklığı yaratıldığını söyleyen Mustafa Uysal, ‘‘Her iki görüşün de kendi içindeki yaklaşımda doÄŸruluk payları var’’ diyerek, şöyle devam etti:‘‘Bu kanun kesinleÅŸmiÅŸ vergi borçları ve ihtilaflı vergi borçları açısından genel uzlaÅŸma getiriyor. Bu yönüyle barış ve genel uzlaÅŸma niteliÄŸinde. Matrah artırımı suretiyle ödenecek vergiler açısından da konuyu af olarak deÄŸerlendirmek mümkün deÄŸil. Çünkü incelenmemiÅŸ dönemin vergi açısından bir cezası yok. Ä°darenin inceleme gücünü eski yıllar yerine, yeni döneme ve matrah artırımda bulunmayan ÅŸirketlere ve ÅŸahıslara yoÄŸunlaÅŸtırması, hem gelir temini açısından, hem de geçmiÅŸ dönemlerle meÅŸgul olmamak açısından önem taşıyor. Bir anlamda geçmiÅŸ dönemin, bir miktar sigorta primi ödemesiyle inceleme dışında tutan yaklaşım olup, geçmiÅŸ dönemle barışmak anlamında deÄŸerlendirilebilir.’’Vergi Barışı Kanunu'nun hapis cezası ile ilgili hükümlerinin sadece sahte belgeleri kullananlar açısından kısmi bir ‘‘af’’ olarak deÄŸerlendirilebileceÄŸini söyleyen Uysal, ‘‘Ancak sahte belgeyi düzenleyenler ve basanlar ile defter kayıt ve belgeleri veya sayfalarını yok edenler için kesinlikle af sözkonusu deÄŸil. Bunların matrah artırımı hükümlerinden de yararlandırılmaları sözkonusu deÄŸil’’ diye konuÅŸtu.DEVLETÄ°N ALACAKLARIDevletin faizleriyle birlikte kesinleÅŸmiÅŸ, ancak tahsil edilememiÅŸ 10.4 katrilyon lira alacağı olduÄŸunu hatırlatan Mustafa Uysal, ‘‘Bu tutarın 3.8 katrilyonu devletten, 6.6 katrilyon ise özel kiÅŸi ve kuruluÅŸlara ait’’ dedi. Vergi aslı ile ödenmeyen süredeki gecikme için toptan eÅŸya fiyatlarına göre hesaplanacak bir fark ödenmesi halinde, ceza, zam ve faizlerin tamamının silineceÄŸini hatırlatan Uysal, burada amacın vergi aslının enflasyondan korunarak tahsilini saÄŸlamak olduÄŸunu söyledi.Ä°hracat belgelerinde sapla saman karışıyorMustafa Uysal, aracı ihracatçılar konusunda da ÅŸunları söyledi: ‘‘Aracı ihracatçılar belgeleri hem kullanan, hem düzenleyen konumunda oldukları için af kapsamı dışında kalıyor. Ancak bu konuda sapla sapan birbirine karıştırılıyor ve hayali ihracatın gerçek failleriyle, üzerinden ihracat geçirilen ve bu iÅŸlemlerde aktif rolü olmayan ÅŸirketler yeterince ayrıştırılmıyor. Bugüne kadar maalesef vergiyi ödeyebilecek güçte olan kurumlar ve ÅŸahıslar üzerine yönelmek kolaycı ve devlet lehine bir yaklaşım olarak tercih edildi. DiÄŸer taraftan inceleme elemanları olayda ÅŸahsi sorumlulukları ve imzaları olmayan yönetim kurulu üyelerine de dava açtı.’’Mali Milat sakat doÄŸmuÅŸtuVERGÄ° Konseyi BaÅŸkanı Uysal, Mali Milat'ın vergi hukukunun temel ilkelerine aykırı olduÄŸu gerekçesiyle sakat doÄŸduÄŸunu, bu yüzden ne bugün ne de gelecekte uygulanma ÅŸansı bulunmadığını söyledi. Mali Milat ve vergi barışının temel sorunların çözümü için uygun zeminin hazırlanmasına yönelik kararlar olduÄŸunu söyleyen Uysal, Mali Milat'ın neden sakat doÄŸduÄŸunu ise şöyle özetledi:Mali Milat, vergi hukukunun temel ilkelerine aykırı. Zaman aşımı olmayan, vergilendirme dönemi belirsiz, ispat külfetini mükellefe yıkan, vergilemenin gerçek tutarı ve vergiyi doÄŸuran olayın gerçek mahiyetinin kavranması yerine götürü esasına dayandırılan, mükellefi belirsiz, 70 milyonu mükellef kabul eden, kayıt ve beyan esasından yoksun bir düzenlemeydi. Â
button