A.A.
Oluşturulma Tarihi: Aralık 22, 2008 13:36
Kayak sezonunun açılmaya başlamasıyla, Türkiye'nin önemli kayak destinasyonlarından Uludağ, Palandöken, Kartalkaya ile Sarıkamış'taki oteller, sömestre ile hafta sonunda tatile çıkmak isteyenlere kapılarını açıyor.
Karın gelmesi ve kayak sezonunun yaklaşması, yılbaşı ve sömestirde tatile çıkmak veya hafta sonu işten kaçmak isteyenlere, önemli alternatif olmaya başladı. Bu kapsamda, kayak yapmayı sevenlerin en fazla tercih ettiği Uludağ'ın bu yıl da yine gözde olması bekleniyor. Özellikle İstanbul'da yaşayanlar için önemli seçenek olan Uludağ'da, en uzunu 2000 metre olmak üzere 11 pist bulunuyor. Merkezde, tatilcilere kayak dışında snow board, big foot, buz pateni, kar motosikleti gibi aktiviteler de sunuluyor.
Ayrıca, Türkiye'nin Uluslararası Kayak Federasyonu tarafından tescillenmiş iki kayak pisti olan 2011 Dünya Üniversite Kış Oyunları'na ev sahipliği yapacak Erzurum Palandöken de karlar içinde tatil yapmak isteyenler için diğer alternatif... Palandöken'e uzun pistlerde kayak yapması tercih edenler talep gösteriyor. Bunun yanında, Kartalkaya hem yeşil ormanları hem de karı bir arada sunuyor. Kars-Sarıkamış da kış turizminde gelişen yerlerden. Sarıkamış kar kalitesiyle ünlü.
“HESAPLI HAFTA İÇİ PAKETLERİNİ TERCİH EDİN”Bayramda yeterli talebi göremeyen, yılbaşından beklentisini düşüren tur operatörleri de gözlerini kayak merkezlerine çevirdi. Ancak, biraz “pahalı” tatil kategorisine giren kış turizmini, ekonomik krizin etkileyip etkilemeyeceği henüz kestirilemiyor.
Etstur Yurtiçi Turlar Müdürü Selim Suat Özbek, Türkiye'de kış turizmine talebin her geçen yıl biraz daha arttığını söyledi.
Uludağ'ın otel alternatiflerinin fazlalığı ve gece hayatının renkliliği nedeniyle en çok tercih edilen bölge özelliğini hala koruduğunu dile getiren Özbek, ikinci sırada Kartalkaya'nın yer aldığını ifade etti.
Otellerin sömestre ve yılbaşı tatillerinde ilgi gördüğünü, ama toplam kapasitesinin sınırlı olması nedeniyle genelde yer bulma sorunu yaşandığını anlatan Özbek, maliyetlerin yüksekliğine de dikkati çekti. Özbek, “Tesisler, sadece 3-4 ay açık, yılın geri kalan döneminde çoğu kapanıyor. Bu durum maliyetlerin önemli ölçüde yükselmesine sebep oluyor ve fiyatlara yansıyor. Ayrıca, kayak sporunun pahalı olması, haliyle kayak tatillerinin fiyatlarını yükselten unsurlar arasında...” dedi.
Suat Özbek, kayak yapmak isteyen tatilcileri uyararak, “Hafta içi gibi dönemlerde talebin düşük olması çeşitli özel paketlerle fiyatlara yansıyor. Bu nedenle tatillerini kayak otellerinde geçirmek isteyenlerin özel tatil dönemlerine denk gelecek tatillerini önceden planlamalarını ya da daha hesaplı olan hafta içi paketlerini tercih etmelerini öneriyoruz” diye konuştu.
Kışa dair hedeflerini de dile getiren Özbek, “Bu yıl takribi olarak 7 bin kişiye kayak tatili yaptırmayı hedefliyoruz. Toplamda da 12 bin-13 bin kişinin kayak için seyahat edeceğini öngörüyoruz” yorumunda bulundu.
“FİYATLAR GEÇEN SENEYE YAKIN”Hey Travel Trends Genel Müdürü Özgü Alnıtemiz de kayak merkezlerinde henüz “verimli düzeyde kar” olmadığı için, yılbaşına talep beklemediklerini söyledi.
Kayakçıların genelde gelecek aydan itibaren planlamalarını yapıp, kayak merkezlerine gittiklerini belirten Alnıtemiz, kayakta sezon genelde kısa sürdüğünü bildirdi.
Alnıtemiz, konunun ekonomik boyutuna dikkati çekerek şunları kaydetti:
“Tüketiciler bu ekonomik krizden dolayı artık tatil planlarını
son dakika yapacaklar gibi görünüyor. O anlamda baktığımızda mevsim kısa olduğu için genelde dağ otelleri pahalı olur, yurt dışındaki otellere göre de. O nedenle her zaman yurt dışı alternatiflerini değerlendirirler. Bu ekonomik krizden ötürü bu sene otel fiyatlarında geçen seneye yakın fiyatlar düzenlediler. Fiyatlarda artış beklemiyoruz, hatta düşüş de olabilir. Ama yurt dışına yönelenler iç turizme dönebilir.”
Kayağın genelde yüksek gelir grubuna hitap ettiğini anımsatan Alnıtemiz, “Yaz sezonu kadar turizm yok ama oradaki arzın da talebi karşılayacağını düşünüyorum” dedi.
Kurban Bayramı'nda satışların yüzde 30 düşmesine rağmen Küba, Peru gibi en pahalı tesisleri sattıklarını anımsatan Alnıtemiz, “Avrupa'yı satarken daha çok zorladık. Demek ki krize karşı savunma daha çok orta seviyedeki kesimi etkiliyor. Kayak üst kesime hitap ettiği için çok düşüş olmaması gerekir” diye konuştu.
Didimtur Operasyon Şefi Garen Bulur da krize rağmen yılbaşı ve sömestre gibi dönemlerde doluluk olmasını beklediklerini ifade etti.
Bulur, “Kayak turizminde asıl amaç spor yapmak olduğundan, kayak tatiline gidecekler kalacakları otelin belli bir konforda olmasının haricinde çok büyük beklentiler içerisinde olmuyor. Bununla birlikte liftlerin fiyata dahil olması, pistlerin çeşitliliği ve tesislere sağlamış olduğumuz ulaşım imkanları misafirlerin tercihlerini belirlemelerinde diğer kriterler oluyor” dedi.