Güncelleme Tarihi:
TÜRK otomotiv sektörüne Arapların ilgisi her geçen gün artıyor. Japon Toyota’nın Türkiye distribütörlüğünü Sabancı Holding’ten 85 milyon dolara alan Suudi ALJ Grubu’ndan sonra, bu kez Anadolu Grubu’nun bünyesinde yer alan Çelik Motor için bir başka Ortadoğu devi devreye girdi. Çelik Motor Genel Müdürü Alp Evcimen, son dönemde Porsche başta olmak üzere dünya otomotiv devlerine kancayı atan Katarlıların Çelik Motor’a ortaklık teklifi getirdiğini söyledi. Evcimen, “Katarlılar, 2009 yılında Anadolu Grubu’na Çelik Motor’la ilgili ortaklık önerdi. Ortaklık teklifinde istenilen hisse oranı yüzde 25 ila yüzde 75 arasında değişiyordu. Yani Katarlılar azınlığa da çoğunluğa da razı oldu” dedi.
400 milyon dolar ciro
Çelik Motor’un Kia, Lada, Amerikan Cooper’in Türkiye distribütörü olduğunu, bünyesinde ayrıca Çelik Motor Kiralama ve Çelik Motor LGG dönüşüm sistemleri şirketi olduğunu hatırlatan Evcimen, şunları söyledi: “Çelik Motor, ekonomik kriz öncesinde cirosunu 400 milyon dolara kadar yükseltmişti. Geçen yıl ise daralmanın etkisiyle 250 milyon dolara geriledi. 2009’da 6 bin 421 Kia marka araç sattık. Çelik Motor Kiralama da 6 bine yakın parka sahip. Krize rağmen tüm bu performans Katarlıların ilgisini çekmiş.”
Özilhan teklifi reddetti
Ancak Japon Honda ile evliliğini 2002’de bitiren ve bu ayrılıktan ağzı yanan Anadolu Grubu, otomotivde ortaklığa soğuk baktı. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, 2010’da 50’nci yılını kutlayan Çelik Motor’a yurtdışından gelen cazip teklifi sessiz sedasız elinini tersiyle itti. Otomotivin son dönemde Anadolu Grubu içinde iddialı roller üstlendiğini ve büyük önem taşıdığının altını çizen Alp Evcimen, bu nedenle Tuncay Özilhan’ın bu teklifi reddettiğini söyledi.
2010’da 1. lige yeniden çıkarız
2010 yılında kuruluşunun 50’nci yılını kutlayan Çelik Motor, hedeflerini de yükseltti. Çelik Motor Genel Müdürü Alp Evcimen, 2009’da istedikleri satış rakamlarına ulaşamadıklarını belirterek, “Lokomotif ürünlerimiz Sorento, Sportage ve Cerato’nun model değişimi nedeniyle oluşan sevkiyat gecikmelerinden dolayı bir miktar pazar payı kaybı yaşadık” dedi. Evcimen, 2010’da ise yeni model atağı ve 50’nci yıla özel kampanyalarla yeniden oto pazarında birinci lige döneceklerini söyledi. Evcimen şunları söyledi: “Geçen yıl 6 bin 400 adetlik satışa ulaştık. 2010’da satışlarımızı yüzde 30 artırarak 10 bin adede yükseltmek istiyoruz. Lokomotifimiz yeni Cerato olacak. 3-4 binlik satışı yakalarız. Şubat sonunda yeni Sportage ile yeni modelimiz Venga gelecek. Mayıs sonunda ise küçük SUV modelimiz Sportage pazara sunulacak.”
Isuzu’ya da çoğunluk vermemişti
ANADOLU Grubu, 1992’de Japon Honda ile yüzde 50-50 ortaklığa giderek, 1997’den itibaren kurulan Şekerpınar tesisinde Civic Sedan modelinin üretimine başlamıştı. Ancak 2001-2002 yıllarında büyük ekonomik krizin yaşandığı Türkiye’de, Honda Anadolu Grubu’ndan sermaye artırımına gitmesini isteyince, 10 yıllık ortaklık sona ermişti. 2002’de Anadolu Grubu, kriz ortamında böyle bir sermaye artırımına gitmeyip yüzde 50’lik hisseyi 37 milyon dolara Honda’ya satmak zorunda kalmıştı. Honda’yla yaşanan bu sorunun ardından Anadolu Grubu, bir başka Japon ortağı Isuzu’yla işi sıkı tutmuş ve imzaladığı mutabakat zaptına “Çoğunluk hisseyi vermem” maddesini ekletmişti. Bu maddeye göre, Isuzu’yla ortaklık ne kadar büyürse büyüsün çoğunluk hisse Anadolu Grubu’nda olacak, yönetim kurulu başkanı ve genel müdürü de Anadolu Grubu atayacaktı.