Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2009 00:00
Sigorta şirketleri, yıl sonu yaklaşırken kasko sigortasında fiyatları düşürüp, rekabetin dozunu artırdılar. Axa CEO’su Cemal Ererdi, ortalama poliçe priminin geçen yıl 858 TL iken, bugün 748 TL’ye gerilediğini belirterek, “Aynı sigorta şirketinin acenteleri bile, aynı araca farklı fiyatla poliçe kesebiliyor” dedi.
SİGORTA şirketleri yıl sonu yaklaşırken, kaskoda rekabeti artırdılar, zarar etme uğruna da olsa sigorta fiyatlarını yüzde 20 düşürdüler. Sektörün lokomotif branşı olan kasko sigortası, toplam sigorta priminin de yüzde 25.38’ini oluşturuyor. Bugün itibariyle kasko sigortası yaptıran araç sayısı 2 milyon 633 bin adet iken, yıl sonu itibariyle toplam araç parkının yüzde 29’unun sigortalanacağı tahmin ediliyor. Öte yandan, kasko branşı sigorta sektörünün lokomotif branşı olmasına rağmen, sigorta şirketlerinin de en çok zarar ettikleri branş konumunda. Bu yılın Ocak-Eylül döneminde kasko sigortasındaki zarar toplamı, 211 milyona yaklaşmış durumda. Gerek ekonomik kriz, gerekse de araç satışlarındaki düşüş nedeniyle, özellikle otomobil sigortalarında ciddi pazar kaybı yaşayan sigorta şirketleri; şimdilerde, kasko sigortasında yıllardır sürdürdükleri rekabetin dozunu artırarak, zarar ettikleri branşta fiyatları daha da aşağı çektiler.
Rakibe göre fiyat uygulaması
Axa Sigorta CEO’su Cemal Ererdi, geçmiş yıllara göre bakıldığında sektörün bugün halen 2005 yılı primlerini uyguladığını söyledi. Ererdi. 2005’de ortalama poliçe priminin 692 TL iken 2006’da ortalama primin 813.5 TL’ye, 2007’de 907.40 TL’ye yükseldiğini; daha sonra 2008 yılında 858.70 TL’ye düştüğünü belirterek, 2009 Eylül sonunda ise 748 TL’ye gerilediğini kaydetti. Ererdi, “Bu düşüşe rağmen şirketlerin yıl sonu prim hedeflerini tutturma gayreti nedeniyle, rekabet artacak ve fiyatlar daha da aşağı inecek” dedi. Ererdi, bugün kasko sigortalarında ‘rakibe göre fiyat verme’ anlayışının hakim olduğuna ve fiyat rekabetinin yoğun yaşandığına değinerek, “Burada sorun, aynı sigorta şirketinin farklı acenteleri bile, aynı araca farklı fiyatlarla poliçe kesebiliyor. Bu da tüketici nezdinde, o şirkete ve sigortacılığa olan güveni azaltıyor” dedi. Ererdi, kasko sigortasında 9 aylık dönemde zararın 210 milyon 754 bin TL’ye kadar çıktığına da işaret ederek, “Zararın nedeni; fiyat uygulamalarındaki yetersizlik, hasar maliyetlerinin aşağı çekilmesidir” dedi.
2010’da primler artacak
Fiba Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş: “S ektör, 2008 yılında bir kasko poliçesi için müşteriden ortalama 859 TL talep ederken, yüzde 5’lik enflasyona rağmen bu yıl 748 TL talep ediyor . Yoğun rekabet ve ÖTV indirimi ile birlikte; hem sıfır, hem de ikinci el araç bedellerinde yaşanan düşüşün de etkisi olduğu söylenebilir. Şirketler, müşterileri karşısında birbirlerine üstünlük sağlamak amacıyla ürün ve hasar hizmetlerinde de yeni uygulamalar getirerek, bu alanda da rekabet ettiler. Rekabet doğal olarak sonuçlara yansıdı. 2008 yılının ilk 9 aylık döneminde 130 milyon TL kâr eden kasko branşı, bu yılın aynı döneminde ise 210.7 milyon TL zarar etti. Sektörün 2009’da benzer bir kasko zararı açıklayacağını tahmin ediyorum. ”
Rekabet sektöre zarar ettiriyor
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen: “Müşteri kazanma yarışına giren şirketler, rekabeti fiyat ve acente komisyonu aracılığı ile yapıyorlar. Bugün için kasko fiyatlarını istatistiki parametrelere göre oluşturan şirketlerle, istatistiki bilgilere dayalı fiyat mekanizması oluşturamayan veya yeterli adette poliçesi olmayan şirketlerin primlerinde ciddi farklılıklar görülmektedir. Daha primatif fiyatlama yöntemleri kullanan şirketler çok daha yüksek fiyatlı poliçeleri müşteriye sunmakta. 2008 yılının ilk 9 ayında kasko branşında 130 milyon teknik kar elde eden sektör, 2009 yılın aynı döneminde 211 milyon TL zarar üretmiştir. Bu zarar daralan piyasada pazar payını kaybetmek istemeyen sektörün fiyat rekabetine girmesi sonucu oluşmuştur.”
Dubai Sigorta: Dubai World ile hiçbir bağımız yok
DUBAİ Group Sigorta Genel Müdürü E. Çetin Alanya, Dubai World’ün önerdiği borç erteleme planı sonucu ortaya çıkan belirsizliğin Dubai Group Sigorta’yı hiçbir şekilde etkilemediğini söyledi. Çetin Alanya, Dubai Sigorta’nın ana hissedarı olan Dubai Group ile Dubai World kuruluşu arasında hiçbir organik bağ bulunmadığını belirterek, “Dubai Group şirketi, Dubai World kuruluşundan tamamen bağımsızdır. Ana hissedarımız olan Dubai Group’un, Dubai World yatırım firmasının hiçbir mali yükümlülüğü veya taahhüdü ile bir alakası yoktur. Dubai World kuruluşunun herhangi bir iştirakinde ya da kefaletinde Dubai Group şirketinin hiçbir payı bulunmamaktadır. Dolayısıyla, Dubai World firmasının borç ertelemesinin Dubai Group üzerinde hiçbir negatif mali etkisi yoktur. Zira bu firma ile herhangi bir borç-alacak ilişkisi de söz konusu değildir” dedi.
Çetin Alan, yaşanan durumu şirket adına şanssızlık olarak da değerlendirerek, faaliyetlerine aynen ve eskisinden daha güçlü olarak devam edeceklerini kaydetti.