Güncelleme Tarihi:
ABD’li bilgi işlem şirketi Zebra Technologies tarafından gerçekleştirilen ve 4 bin 200 uluslararası katılımcının yer aldığı ankete göre marketler kasiyerlerden uzaklaşıyor. Ankete katılan şirketlerin yüzde 82’si teknolojiye gelecek 3 yılda daha çok yatırım yapmayı amaçlarken; yüzde 45’lik kısmı ise yazarkasa alanlarını daha çok self-checkout alanına dönüştürdüklerini ve yüzde 43’ü de temassız ödeme kioskları kurduklarını belirtti. Rapora göre alışveriş yapanların yarısından azı self-checkout yöntemini kullanıyor. Üçte ikisi ise temassız ödeme seçeneklerini ve mağazanın herhangi bir yerinde ödeme yapmayı tercih ediyor.
ÇALIŞANLARDAN YEŞİL IŞIK
Çalışanların ise yüzde 83’ü self-checkout kiosklarının daha öncelikli olan işleri yapma konusunda kendilerine zaman kazandırdıklarını ve müşterilere daha iyi hizmet vermelerine izin verdiğini söylüyor. Kuzey Amerika, Latin Amerika, Avrupa ve Asya-Pasifik’teki 13 ülkeden 4 bin 200 katılımcıyla yapılan çalışmada, tüketiciler ise mobil ödeme, mobil sipariş ve ödemeyi kendilerinin yaptığı yöntemler konusunda istekli olurken; şirketlerin de bu alana yatırım yapması gerektiğine dikkat çekiyor. Perakendede doğru teknolojiye yatırım ve esnekliğe dikkat çekilirken; önümüzdeki beş yıl içinde, şirketler için önemli olanın, işçilik ve tedarik zinciri sorunlarıyla ilgili aksaklıkları gidermelerine yardımcı olan teknolojiler olduğu belirtildi. Stokların satışa dönme süresinin de uzadığına dikkat çekilen raporda, bu sürenin 2021’de 57.4 günden 2022’de 63.7 güne yükseldiği kaydedildi.
MALİYET ÖNCELİĞİ ETKİLİYOR
Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) ve Onur Marketler Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Tüfekçi, Türkiye’de yeni açılan mağazalarda, müşterilerin ödemeyi kendilerinin yapmalarına imkan veren teknoloji yatırımlarına öncelik verildiğini kaydetti ve şunları söyledi: “Son yıllarda değişen alışkanlıklar nedeniyle müşteriler artık en az temasla alışveriş yapmak istiyor. Bu açıdan ödemenin müşteri tarafından yapıldığı sistemler tercih ediliyor. Ancak bu yatırımların geri dönüş hızı hesaplandığında, perakendeciler için önceliğinin geri planda kaldığını görüyoruz. Yüksek enflasyon, işletme sermayelerini de etkilerken daha çok, yeni açılan mağazalarda ve gelir seviyesi yüksek bölgelerde bu kasalar market içinde konumlandırılıyor çünkü mevcut mağazaları yenilemek maliyetleri artırıyor.”
İLK SIRADA GENÇLER YER ALIYOR
Carrefoursa CEO’su Kutay Kartallıoğlu, 50 mağazada 350’den fazla hızlı kasa kurulumu gerçekleştirdiklerini belirterek, “Özellikle 2023 yılında mağazalarımızda hem hızlı kasa kurulumu hem de yeni teknolojilerin hayata geçirilmesi için çalışmalarımız devam edecek. Tüketici alışkanlıklarında meydana gelen değişimler, yeni neslin de perakende müşterisi olması hızlı kasa teknolojisinin ilgi görmesine yol açtı. Özellikle pandemi döneminde az ürün alıp kasalarda sıraya girmek istemeyen müşteriler hızlı kasa kullanımına daha çok ilgi gösterdi. Hızlı kasa kullanımını en çok tercih eden müşterilerimiz ise gençler. Şu anda hızlı kasa kullanımı aktif olan mağazalarımızda müşterilerimizin yüzde 50’ye yakını bu alanları tercih ediyor. Fiziksel kasa kullanımlarında meydana gelen azalma mağazalarımızda alışveriş yapan müşterilerimize daha fazla zaman ayırmamızı sağlıyor” dedi.