Güncelleme Tarihi:
Projedeki 5 bin adetlik üretimiyle Karsan'a yılda 200 milyon euronun üzerinde ek satış hasılatı girerken, 300 kişiye daha ek istihdam imkanı sağlanacak.
Karsan Otomotiv'den İMKB'ye gönderilen açılamada, şirketin Fransız ağır kamyon üreticisi Renault Trucks Şirketi'yle 7.5 ton üzeri ağır kamyonların Karsan'da üretilmesi konusunda imzaladığı mutabakat metninin nihai anlaşmaya döndüğünü bildirdi. İmzalanan nihai anlaşmaya göre, Karsan Renault Trucks için Türkiye ve çevre ülkelere pazarlanmak üzere yılda yaklaşık 5 bin adet ağır kamyon üretecek. Renault Trucks'ın zaman içindeki ihtiyacına bağlı olarak üretim adedi 2 vardiyada 10 bin adede kadar çıkabilecek. Projenin başlangıcında beklenen 5 bin adetlik üretimin yaklaşık 3 bin adedi ihracat pazarına yönelik olacak. Gelecek yılın ikinci yarısından itibaren fiilen üretimine başlanması hedeflenen proje kapsamında, ilk aşamada Renault Trucks'ın 7.5 ila 42 tonluk sınıfta yer alan Premium Uzunyol, Lander ve Kerax modellerinin üretimine başlanacak.
Söz konusu proje 5 bin adetlik üretimiyle şirkete yılda 200 milyon euronun üzerinde ek satış hasılatı getirecek ve Karsan Fabrikalarında 300 kişiye daha ek istihdam imkanı sağlayacak. Yıllık ek satış hasılatının ilk etapta yaklaşık 120 milyon eurosu ihracat kaynaklı olacak. Yıllık üretim hacminin zaman içinde 2 vardiyada 10 bin adede kadar artması durumunda, Karsan'ın projeden elde edeceği satış hasılatı da yıllık 400 milyon euroya kadar yükselecek. Projenin hayata geçmesi için gereken 10 milyon dolar model spesifik yatırımın tamamı Renault Trucks tarafından karşılanacak. Proje kapsamındaki kamyon modellerinde, ihraç pazarlarına yönelik olarak ihtiyaç duyulan özel modifikasyonların tasarım ve mühendisliği de Karsan tarafından yapılacak. Karsan ve Renault Trucks 4 yıllık kontrat süresi boyunca Türkiye'de yıllık 7.5 ton üzeri kamyon üretim faaliyetlerini karşılıklı münhasır olarak sürdürecekler. Üretimin başlamasından 3 yıl sonra sürdürülen işbirliğini kuvvetlendirmek üzere Joint Venture kurulması da değerlendirilecek. Karsan, Renault Trucks'la imzalanan anlaşma dışında diğer olası yeni projelerle ilgili çalışmalarını sürdürüyor.
“JOINT VENTURE SEÇENEĞİ DEĞERLENDİRİLECEK”
Fiili üretime 2008 yılı ikinci yarısından itibaren başlanacak projeyle, yılda 10 bin adede yaklaşacak üretimle, Türkiye'nin en büyük kamyon üreticilerinden biri haline geleceklerini belirten Karabağ, “Üretimin başlamasından 3 yıl sonra, yani 2011 yılının sonunda Renault Trucks ile daha da büyük ve entegre bir işbirliği için Joint Venture yani ortak girişim kurma seçeneğini değerlendirecek ya da karşılıklı olarak işbirliğimizin mevcut haliyle devamına karar vereceğiz. Kontrat süresi boyunca taraflar Türkiye'de ağır kamyon üretimi için birbirlerine münhasıran bağlı olacaklar” diye konuştu.
Karabağ, Karsan'ın 2006 yılında 727 çalışanıyla 12 bin 317 adet araç satışı yaparak 196 milyon dolar ciro elde ettiğini, 2009 yılında 2 bin 100 çalışanı ve 70 bin 500 adetlik araç satışıyla 1,2 milyar dolar ciro elde etmeyi hedeflediğini bildirdi.
Geçen yıl ihracatın toplam satışlar içindeki payının yüzde 3 olduğunu belirten Karabağ, 2009'da bu oranı yüzde 75'e çıkartmayı planladıklarını kaydetti.
Renault Trucks projesinin bugüne kadar attıkları en büyük, en somut adımlardan biri olduğunu dile getiren Karabağ, “İnanıyorum ki Karsan ve Renault Trucks'ın beceri ve ihtiyaçları arasındaki müthiş uyum, yönetim kadroları arasında oluşan güven ve kimya bu birlikteliğe yakında daha da büyük ufuklar açacak, Karsan zaman içinde Renault Trucks'ın en büyük üretim üslerinden biri haline gelecek” diye konuştu.
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Karabağ, Karsan'ın kaliteli üretim anlamında endişe duymadığını, kendinden emin olduğunu, Renault Trucks kalitesini yakalayacaklarını ve geçeceklerini söyledi.
“BAŞKA SÜRPRİZLER GELECEK”
Renault Trucks Dünya Başkanı Stefano Chmielewski ise kamyon pazarının son yıllardaki gelişimine dikkat çekerek, Renault Trucks'ın da bu alanda Türkiye'yi seçtiğini söyledi.
Türkiye'yi bir sanayi üssü gibi gördüklerini ifade eden Chmielewski, Türkiye'nin sürekli geliştiğini, teknik kalitesi, insan kaynakları potansiyeli son derece güçlü olan bir ülke konumunda bulunduğunu anlattı.
Yapılan işbirliği ile Karsan ile çalışacaklarını belirten Chmielewski, “Bu sadece bir başlangıç. Bunun ardından başka sürprizler de gelecektir” dedi.
Gazetecilerin işbirliği projesinin yatırım tutarına ilişkin bir sorusu üzerine Chmielewski, tarafların yapacakları yatırım miktarlarının anlaşma ile belirlendiğini ifade ederek, “Bunu kalbime çok yakın bir yerde saklıyorum. Büyük tutarlar var. Birkaç milyon avrodan konuşuyoruz...” dedi.
“TÜRKİYE'DE ATTIĞIMIZ EN BÜYÜK ADIM OLACAK”
Renault Trucks Türkiye Genel Müdürü Gino Costa ise Türkiye'nin büyük potansiyeline ve dinamizmine olan güvenlerinin, Renualt Trucks'ı Türkiye'de daha güçlü şekilde bulunacakları bir strateji belirlemeye zorladığını söyledi.
Türkiye'de yaşanan bazı güçlüklere rağmen Renault Trucks'ın, Türkiye'deki yapılanmasını ve büyümesini hiçbir endişeye kapılmadan istikrarlı bir şekilde sürdürme gayreti içinde olduğunu ifade eden Costa, bugün 6 ton üzeri kamyon pazarında yaklaşık yüzde 5 pazar payına ulaştıklarını söyledi.
Bugüne kadar Türkiye ekonomisine, Türk insanının dinamizmine ve pazarın potansiyeline olan güvenlerinin en zor günlerde bile azalmadan devam ettiğini belirten Costa, şunları kaydetti:
“Bugün geldiğimiz noktada bu güvenin bizi hiç yanıltmamasının verdiği büyük inançla Türkiye'deki varlığımızı bir adım daha ileri götürme kararı verdik. Bu, Türkiye'de bugüne kadar attığımız en büyük adım olacak. Karsan'la yaptığımız stratejik ortaklık Türkiye'yi hem iç hem de çevre pazarlar için önemli bir üretim üssü haline getirecek. Karsan tesislerinde üreteceğimiz Premium Çekici, Premium Lander ve Kerax tipi araçlarımız sadece Türkiye pazarındaki gücümüzü artırmakla kalmayacak, aynı zamanda Renault Trucks'ın uluslararası pazarlardaki gücüne de güç katacak. Bu araçların üretiminde gelişmiş yerli yan sanayiyi kullanmanın avantajından da yararlanarak Türkiye pazarına adapte edilmiş ürünler sunacağız. Yerli üretim sayesinde Türkiye'deki araç satışımızı kısa vadede 2 katına çıkarmayı planlıyoruz.
KUVVETLİ TL İLE SANAYİDE KALMAK...
Karsan Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç da Türk otomotiv sektörünün bugünlere gelmesinde Renault ve Tofaş'ın katkılarına işaret etti.
Koç Grubu'ndaki görevinden ayrılırken, “günahlarını ve sevaplarını” bir çatı altında toplayarak Karsan'daki çalışmalarına başladığını anlatan Kıraç, bir merkeze bağlı olmadan niş modellerin tek bünyede geliştirilmesi için çaba harcadıklarını söyledi.
“Bu kadar kuvvetli TL ile sanayide kalmak ne kadar doğru” diyen Kıraç, TL'nin her değerlenişinde sanayide önemli oranda istihdam kaybı yaşandığını ifade etti.
Otomotiv sektörünün önünün biran önce açılması gerektiği görüşünü aktaran Kıraç, “TL'nin yüzde 100 değerlenmesini ister misiniz?” şeklindeki soru üzerine de, vergi yüklerinin, enerji maliyetinin ağırlığına da işaret ederek, dengeleri çok doğru kurmak gerektiğini söyledi.
Türkiye'nin çok genç ve dinamik bir ülke olduğuna dikkat çeken Kıraç, “Ümidiniz kırılmasın. Türkiye uzun zamanda yapıyor, ama en iyiyi yapıyor. Bu memlekete herkesin sahip çıkması lazım” dedi.
Bir gazetecinin “Sektörde günahlarınız neydi?” şeklindeki sorusu üzerine Kıraç, o dönemde Ar-Ge'ye daha fazla yatırım yapılması konusunda patronlarını ikna etmekte zorlandığını, o günlerde gerekli Ar-Ge harcamaları yapılmış olsaydı Türkiye'nin bugün Kore seviyelerinde olabileceğini anlattı.