Karsan’ın New York taksisinin temelinden ‘Çağdaş’ın izi çıktı

Güncelleme Tarihi:

Karsan’ın New York taksisinin temelinden ‘Çağdaş’ın izi çıktı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2010 00:00

Karsan’ın New York’taki taksi ihalesine girmek üzere geliştirdiği yüzde 100 yerli aracın perde arkasından, Jan ve Klod Nahum kardeşlerin 34 yıl önce geliştirdikleri “Çağdaş” adlı otomobilin izleri çıktı. İki kardeşin geliştirdiği “Çağdaş”ı, babaları Bernard Nahum, “Türk halkına uymaz” diye reddetti. İki kardeş, 34 yıl sonra “Karsan Taksi”yi geliştirdi.

KOÇ Holding’in kurucusu Vehbi Koç’un ortağı ve en yakın dostu Bernard Nahum’un oğulları Jan ve Klod, 1976 yılında ‘Çağdaş’ isimli otomobil geliştirdiklerini, ancak o zaman grubun otomotiv grup başkanı olan babalarından ‘Türk halkına uygun değil’ diye onay alamadıklarını anlattı. Aradan geçen 34 yıla bir çok başarı sığdıran iki kardeş gençlik hayallerini bu kez Vehbi Koç’un damadı İnan Kıraç’ın da desteğiyle ‘Karsan’ ismiyle yarattı. İki kardeşin geliştirdiği Türk markalı araç New York taksi ihalesine girerken, ekim ayında İstanbul Auto Show Fuarı’nda sergilenecek.

Romantik beklenti değil

Karsan’ın New York taksi ihalesi için geliştirdiği ilk yüzde 100 Türk malı aracı dün törenle tanıtıldı. Karsan Murahhas Azası Jan Nahum, “Niye bizim markamız yok?” sorusundan böyle bir yolculuğa çıktıklarını söyledi. Türk otomotiv sektörünün geleceğinin kendi markasını yaratmaktan geçtiğini belirten Nahum, “Otomotivde büyümek için kendi markalarımızı yaratmalıyız. Bu romantik bir beklenti değil. Mecbur olduğumuz bir geçiç. Biz ilk adımı attık. Diğerlerini tetikleyecek” dedi.

1 milyon üretmeliyiz

Yerli marka bir modelin katma değerinin 3 kat olduğunu belirten Nahum, 2025 yılında Türk otomotiv sektörünün 1 milyon adet kendi ürettiği marka araçlarını satmaya ihtiyacı olduğunu ifade etti. “En büyük sektör olan otomotiv bu sorumluluğu almazsa hiç bir sektör bunu yapamaz” yorumunu yapan Nahum, şöyle konuştu: “Yapılan hesaplamalara göre 2010’da 1.5 milyon üretim yapan Türk otomotiv sektörünün 2025’te 5 milyon araç üretime çıkması planlanıyor. Yani Avrupa’daki 4 araçtan biri Türkiye’de üretilecek. Buna bu şartlarda Avrupa ve dünya izin verir mi? Tabiki hayır. O yüzden bizim kendi markalarımızla bu hedefe ulaşmamız gerekiyor.”

Yeni segment yarattık

Jan Nahum, New York taksi ihalesiyle bu adımı attıklarını hatırlatarak, şunları dile getirdi: “Bugün baktığımızda taksiye özgün bir segmentin olmadığını gördük. Çözümde yok. Tüm dünya metropollerinde taksiler hep mevcut araçlardan türetilmiş. New York Belediye Başkanı Bloomberg, yeniden tasarladığı şehrin çağdaş, çevreci yapısına uygun taksilerin olmasını istedi. Bunun için de ihale açtı. Biz bu ihaleyi markalaşma ve kendi modelimizi yaratmak için bir fırsat olarak gördük. New York ihalesini alırız almayız açıkçası çok önemli değil. Biz ihale şartnamesine tam uyan tek özgün modeli yarattık. Tabiki işimiz zor. Sonuçta Amerikan dev firmalar rekabet ediyoruz. Ama biz kendimize güveniyoruz ve NY’ta olmazsa yarattığımız platformla Dubai, İstanbul gibi başka bir çok büyük metropele bu araçları satarız.”

150 milyon dolara üretiriz

KARSAN Murahhas Azası Jan Nahum, iştirakleri olan Hexagon Studio tarafından geliştirilen ‘Geleceğin taksi projesi’nin New York ihalesini kazanması halinde önümüzdeki yıl 150 milyon dolarlık yatırımla üretiminin devreye gireceğini söyledi. Jan Nahum, “Bizim yaptığımız en önemli şey, yepyeni bir platform yarattık. Bu platformda istediğimiz tarz aracı geliştirebiliyoruz. NY ihalesini alsak da almasak ta, bu platformda üst kabuğunu değiştirerek her türlü aracı geliştirme şansımız var. Dubai için ayrı İstanbul için ayrı taksi modelleri yapabiliyoruz. Ayrıca bu platformdan yepyeni otomobillerde çıkartıyoruz” dedi. Nahum, aracın maliyetinin, Ford Crown Victoria’lardan yüzde 15 daha yüksek olmasına rağmen kullanım maliyetinin düşük olduğunu söyledi.

NY yılda 2650 taksi satın alacak

NEW York taksi ihalesini kazanan firma, münhasır olarak 10 yıl boyunca yılda 2 bin 650 adet aracı satmakla yükümlü. Değerlendirmeler sonunda kontratın 2010’da imzalanması, araçların da en geç 2013 sonundan önce teslim edilmesi gerekiyor. 10 yıllık sürenin ardından beş yıl boyunca garanti, servis, ve teknik desteği devam edecek. Karsan’ın ihale için hazırladığı taksi projesinde engellilerde düşünülmüş. Yürüme engelliler için tekerlekli sandalyelilerin sığabileceği ve rahatlıkla manevra yapabileceği mekan araç içinde sağlanırken, işitme engelliler için gerekli aygıtlara yer verilmi. Görme engelliler için işlevsel özelliğe sahip maddelerin bulunduğu araçta, engellilere yardımcı olan hizmet hayvanlarının konforu da sağlanmış.

‘Babam olmaz’ dedi, üstüne su içtik

KARSAN Yönetim Kurulu Başkan Vekili Klod Nahum, kardeşi Jan Nahum’la birlikte en büyük hayallerinin yeni bir model ve marka yaratmak olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “1976 yılında birlikte ‘Çağdaş’ isimli aile tipi bir otomobil geliştirdik. O dönem Otosan’da Ar-Ge’nin başında olan Jan, aracın tasarımını, bende 107 beygirlik wankel motoru geliştirdim. Daha sonra aracın prototipini ürettirdik. Her şey hazırdı. O dönem Koç Otomotiv Grubu Başkanı olan babamız Bernar Nahum’un onayıyla düğmeye basacaktık. Ama Bernar Nahum aracı bakıp, “Bu Türk halkına uygun değil’ dedi.
Çağdaş projesi o an sona erdi. Biz Otosan yönetimine ‘şimdi ne olacak’ diye sorunca bize, ‘Üzerine su için’ dediler. Toplam 4 tane prototip yaptık. Bugün biri Rahmi Koç müzesinde sergileniyor. Diğer 3’ünün akibetinin ne olduğunu bilmiyorum.”

Citroen 12 yıl üretti

Jan ve Klod Nahum kardeşlerin geliştirdiği ‘Çağdaş’, prototipini yapan Reliant, ufak tefek değişikliklerle aracı 1980 yılında Birmingham Otomobil Fuarı’nda sergilendi. Fransız Citroen satın alınan araç BX ismiyle üretildi. 12 yıl boyunca Citroën firmasının en çok satan modeli oldu.

ABD yolunu ilk açan Gölcüklü Connect

TÜRK otomotiv sektörüne Amerika yolunu Ford Otasan, geçtiğimiz yıl Gölcük’te ürettiği Transit Connect’leri ihraç ederek açtı. 2009 yılında 30 bine yakın Transit Connect’i otomotivin anavatanına ihraç eden Ford Otosan, bu yılda benzer sayıda aracı ihraç edecek.

Kârını artırdı

Diğer taraftan krizin etkilerinden kurtulmaya başlayan Ford, Amerika’daki satışlarının yüzde 20 artmasına bağlı olarak, ikinci çeyrekte net kârını yüzde 13 artırırak 2.6 milyar dolara çıkardı. Ford Motor Başkanı ve CEO’su Alan Mulally, “2010’un ikinci yarısında satışlar birinci çeyreğe göre önemli ölçüde arttı. Biz bile beklentimizin üstünde satış gerçekleştirdik” dedi.

En yükseği

Ford’un Mali İşler Direktörü (CFO) Lewis Booth ise, “İlk çeyrekte açıklanan 2.1 milyar dolarlık kârın yılın en yüksek kârı olacağını düşünüyorduk. Ama ikinci çeyrekte bunu aştık. Ama ikinci yarıda karlılığın birinci yarı gibi olmasını beklemiyoruz” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!