Güncelleme Tarihi:
İŞSİZLİK ve özellikle gençler arasında daha da yüksek olan işsizlikle mücadele eden Türkiye’de, girişimcilik son yıllarda dikkat çekici bir ivme kazandı. Farklı ülkelerdeki girişimcilik ekosistemlerinin ekonomik büyüme sürecindeki önemini araştırmak amacıyla her yıl Küresel Girişimcilik Monitörü (Global Entrepreneurship Monitor-GEM) tarafından hazırlanan ve Türkiye’de Yeditepe Üniversitesi YUVAM işbirliği ile açıklanan Küresel Girişimcilik Endeksi 2013 Türkiye sonuçları, Türkiye’deki girişimcilik potansiyelini gözler önüne serdi. Endekse göre eğitim düzeyi yükseldikçe, fırsata dayalı girişimcilik faaliyetinin arttığı ve ihtiyaç kaynaklı girişimcilik faaliyetinin azaldığı görülüyor. Türkiye’de üniversite mezunu girişimci oranı 2006 yılında yüzde 15.30 iken, 2013’te yüzde 44’e yükseldi. Yani girişimciliğe soyunanların yarıya yakını üniversite mezunlarından oluştu. Bu da girişimciliğin artık gençler tarafından alternatif bir kariyer planı olarak görüldüğünü net bir şekilde gösteriyor.
YENİ İSTİHDAMIN YÜZDE 41’İ
Küresel Girişimcilik Endeksi 2013 Türkiye sonuçları ayrıca, her 100 kişiden 32’sinin önümüzdeki 3 yıl içinde girişimcilik faaliyetinde bulunma hedefi olduğunu ortaya koyuyor. Ancak bu kişilerin sadece 10’u iş fikirlerini hayata geçirmek için harekete geçiyor.
2013 Dünya Bankası Araştırması’nın sonuçları, Türkiye’deki şirketlerin yüzde 10’unun etkin girişimci yani en az 3 yıldır faaliyette olan ve istihdamda en az yüzde 20 artış sağlayan girişimci kategorisinde olduğunu gösteriyor. Bu şirketler, son 3 yılda ekonomideki tüm yeni istihdamın yüzde 41’ini oluşturuyor.
ENDEAVOR TÜRKİYE VE UGM KOORDİNASYONU
Her ne kadar sonuçlar olumlu gelişmeler gösterse de, girişimcilik faaliyetlerinin başarılı olabilmesi için bütün bir ekosistemin var olması, bu ekosistemdeki çarkların sorunsuz dönmesi için de ekosistemin uyumlu bir şekilde birlikte çalışması gerekiyor. Çok yönlü etkinlikler düzenleyerek Türkiye’de etkin girişimcilik bilincinin oluşmasında öncü rol oynayan Endeavor Türkiye’nin koordinasyonunda gerçekleştirilen Global Girişimcilik Haftası dünya ile eş zamanlı olarak bu yıl 7. kez Türkiye’de düzenleniyor. Girişimcilik üzerine en geniş çaplı farkındalık kampanyası olan Global Girişimcilik Haftası geçtiğimiz yıl Türkiye’de 35 ilde 200 etkinlikle 55 bin kişiye ulaşmıştı. Global Girişimcilik Haftası bu yıl da 200’ün üzerinde paydaş sayısı ve 200’e yakın etkinlikle girişimciliğin her alanından daha fazla sayıda katılımcıya ulaşmayı hedefliyor. İnovasyon ve girişimciliğin en önemli katalizörlerinden biri kamu ve özel paydaşlar arasındaki dayanışma ve seferberlik. Global Girişimcilik Haftası gibi farklı sektörlerden birçok farklı kurumu bir araya getiren proje ve kampanyalar özellikle bu anlamda büyük önem taşıyor. Haftaya dahil olmak, etkinlik düzenlemek veya etkinliklerden haberdar olmak için globalgirisimcilikhaftasi.com adresine göz atabilirsiniz.
GİRİŞİMCİLİK İSTEĞİ DÜNYANIN 3 KATI
TOBB Genç Girişimciler Kurulu Başkanı ve haftanın sözcülerinden Ali Sabancı; girişimciliğin istihdam yaratmak için bir fırsat olduğunu belirterek şöyle konuştu: “Dünyada yeni istihdam yaratan firmaların çoğu 5 yaşında. Girişimci sayısı artınca, istihdama katkı sağlanıyor. Oluşturduğumuz G3 Platformu ile gençlere, girişim yapmalarını sağlayacak motivasyonu vermeye ve sistemi oluşturmaya çalışıyoruz. 2009 yılında TOBB’un öncülüğünde bu platformu oluşturduk fakat bugün ekosistem TOBB’u aştı. İçinde STK’lar, üniversiteler, Ankara ve yatırımcıların olduğu büyük bir yapıya dönüştü. 2009 yılında yapılan ankette Türkiye’de girişimci oranı yüzde 6, bu yılki veri ise 12. 2. Türkiye’de girişimci olmak isteyenlerin oranı yüzde 31, gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 14 civarında. Girişimcilik adına bir kıvılcım ve motivasyon var. Biz G3 Platformu olarak bu motivasyonu devam ettirmek ve güçlendirmek istiyoruz.”
G3’TE BU YILIN ANA TEMASI ‘YIRTICI FİKİRLER’
‘G3 Foru-mu’nun bugüne kadar girişimciliğin gelişmesi ve girişimcileriyle büyüyen Türkiye hedefiyle, binlerce girişimci ve adayını uzmanlarla buluşturduğunu belirten Gülden Yılmaz şu bilgileri verdi: “Bu yıl, hukuktan yatırıma 90 kişilik mentor grubuyla geniş bir iletişim ağı oluşturduk. İnteraktif yuvarlak masalarda 10 kişilik gruplar, konularında uzman mentorlardan bilgi alacak, soru soracak. Sloganımız ‘Yırtıcı Fikirler’ oldu. Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz ve TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Gazeteci Cüneyt Özdemir’in moderatörlüğünde, Türkiye Ekonomisi 2023 vizyonunda girişimciliğin rolünü tartışacak.”
ETKİSİ HER YIL ARTIYOR
ENDEAVOR Türkiye’nin Yönetim Kurulu Üyesi ve haftanın sözcülerinden Sina Afra, etkisi her geçen yıl artan etkinliklerin bu yıl daha da büyük bir farkındalık yaratacağına inandıklarını belirterek şunları söyledi: “Ülkemiz, girişimcilik için çok değerli bir bölge. Tüm dünyada gelişen girişimcilik ekosistemi Türkiye’de de çok kısa zamanda muazzam bir sıçrama yaşadı. Gençlerimizin girişimcilik konusundaki enerjileri, ülkemizin geleceği için çok önemli. Onlara ilham vermek ve doğru zamanda doğru yerlerde olmalarını sağlayabilmek için Global Girişimcilik Haftası’nı destekliyoruz. Girişimcilik bilincinin yayılması ve doğru yönetilmesi için ülkemizin tüm gençlerini bu büyük fırsatı yakalamaya davet ediyoruz.”
200’DEN FAZLA PAYDAŞ YER ALIYOR
GLOBAL Girişimcilik Haftası boyunca Sivil Toplum Kuruluşları, üniversiteler ve devlet kurumlarının yer aldığı 200’den fazla paydaş tüm Türkiye genelinde etkinlikler düzenleyecek.
Hafta, 17 Kasım 2014 tarihinde, İstanbul Sanayi Odası’nda Borsa İstanbul ile birlikte düzenlenecek Gong Töreni ile başlayacak.
Üniversite düellosu düzenlenecek. Üniversiteler arasındaki yarışmada bu sene üniversitelere özel bir düello düzenleniyor. Düzelloda, 17-23 Kasım arasında belli bir hashtag’le en çok tweet atanlar ve sosyal medyada ses getiren okuldan iki temsilci, Mart 2015’te Milano’da girişimcilik kongresine katılacak.
Ayrıca, özel sektörün girişimcilik alanındaki temsiliyetini artırmak için düzenlenen Girişimcilik Günü’nde şirketlere özel bir çağrı yapılıyor. Şirket çalışanlarının lise veya ortaokul çağındaki çocuklarına şirketin girişimci kültürünün, kuruluş hikayesinin ve sektör trendlerinin anlatılması ve gençlere kariyer rehberliği yapılması öneriliyor.
150 ÜLKEDE AYNI ANDA KUTLANIYOR
GİRİŞİMCİLİK, tüm dünyada istihdam yaratmanın ve ekonomik kalkınmanın en önemli katalizörlerinden biri sayılıyor. Özellikle Türkiye gibi genç işsizlik oranının yüksek olduğu ülkelerde girişimcilik alternatif bir kariyer fırsatı oluşturuyor. Global Girişimcilik Haftası bu fikirden yola çıkarak, 1997 yılında tüm dünyadan insanlara ‘girişimciliği’ desteklemeleri için ilham kaynağı olacak global bir hareket olarak başladı. 17-23 Kasım 2014 tarihlerinde 150 ülkede kutlanacak olan Global Girişimcilik Haftası, Türkiye’de de 7. kez kutlanıyor.
TÜRKİYE GENELİNE YAYGINLAŞTIRILDI
GLOBAL Grişimcilik Haftası’nın Türkiye’de yaygınlaşma stratejisini yürüten Uluslararası Girişimcilik Merkezi’nin uygulayıcısı Habitat Kalkınma ve Yönetişim Derneği Başkanı ve haftanın sözcülerinden Sezai Hazır, Global Girişimcilik Haftası etkinliklerinin üç büyük şehirle sınırlı kalmayıp ülke genelinde farklı gruplar ve sektörler arasında yaygınlaşmasını çok önemsediklerini belirtti. Hazır, “Bu sene üniversite girişimcilik kulüplerini, akademisyenleri, kamuyu ve özel sektörü daha fazla dahil ederek daha kapsayıcı bir strateji ile ilerledik” dedi.
ALİBABA.COM’UN ÖZEL FİLM GÖSTERİMİ
GLOBAL Girişimcilik Haftası kapsamında, Çin elektronik ticaret devi Alibaba.com’un hikayesini anlatan “Crocodile in the Yangtze” belgeseli, Porter Erisman’ın özel takdimiyle girişimci ve öğrencilerle buluşacak. Akbank ve Endeavor Türkiye ortaklığında girişimcilik ekosistemine yapılacak özel gösterimin akabinde Ankara dahil 7 farklı üniversitede gösterim gerçekleşecek. Filmin yönetmeni ve yapımcısı 2000-2008 yılları arasında alibaba.com’un Başkan Yardımcılığını yapan Porter Erisman.
‘AİLE YARDIMI GİRİŞİMCİYE DESTEK’
DÜNYA Ekonomik Forumu Stanford Universitesi ve Endeavor Insight tarafından yürütülen, 1000’den fazla girişimci şirket yöneticisine yapılan ankette, yöneticilere şirketlerinin büyümelerine yardımcı olan faktörler soruldu. Sonuçlara göre öne çıkan üç faktör; insan kaynağı, erişilebilir pazarlar ve fonlama/finans oldu.
19 KASIM KADIN GİRİŞİMCİLERİN
ETKİN girişimcileri destekleyen uluslararası bir dernek olarak 2006 yılından bu yana Türkiye’de faaliyet gösteren Endeavor ve Uluslararası Girişimcilik Merkezi koordinasyonu ile gerçekleşen Global Girişimcilik Haftası’nın (GGH) üçüncü gününe denk gelen 19 Kasım, bütün dünyada GGH’yı kutlayan ülkelerde ‘Kadın Girişimciler Günü’ olarak ilan edildi.