Karikatür ve Kupa vurdu turizmi ’yerli’ kurtarıyor

Güncelleme Tarihi:

Karikatür ve Kupa vurdu turizmi ’yerli’ kurtarıyor
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 10, 2006 00:00

Dünya Kupası maçları, terör, kuş gribi ve karikatür krizi gibi nedenlerle bu yıl hedeflediği yabancı turisti çekemeyen Türk turizmini, yerli turiste yönelme kurtaracak. Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, erken rezervasyon, kur avantajı ve otellerin geçen yıla göre indirimleri sayesinde tatil fiyatlarının yüzde 50’ye yakın ucuzladığını söyledi.

JOLLY Tur Yönetim Kurulu Baskani Mete Vardar, başta Almanya’da yapılan Dünya Kupası olmak üzere, kuş gribi ve Danimarka’da patlayan karikatür krizinin de etkisiyle, yabancıların bu yıl fazla rağbet etmediği Türkiye’de, turizm sezonunu yerlilerin kurtaracağını söyledi. Turizm sektörünün duayenlerinden Sinan Vardar’ın 1987’de kurduğu Jolly Tur’da, işleri artık oğlu Mete Vardar üstlenmiş durumda. Mete Vardar’la geçen yıllara oranla bu yıl özellikle yabancı açısından biraz sönük geçen sektörü ve beklentiler üzerine konuştuk.

ALMANLARIN YERİNE RUSLAR: Erken rezervasyon ve piyasalarda yaşanan dalgalanma ile ortaya çıkan kur avantajı yüzünden tatil yörelerinde fiyatların geçen yılın altında kaldığına dikkat çeken Vardar, sektörle ilgili şu değerlendirmeyi yaptı: "Dünya Kupası’nın, sezonun en hareketli olduğu bir dönemde ve Türkiye’nin en fazla turist çektiği Almanya’da yapılması, turizmimizi ister istemez olumsuz etkiledi. Bunun sadece Türkiye’yi değil, genelde dünya turizm pazarını olumsuz etkilediği söylenebilir. Alman turistlerin Türkiye’ye daha çok nisan, mayıs ile eylül ve ekim aylarında daha az geldiği hesaba katılırsa, bu açıdan kaybın sınırlı olduğu da düşünülebilir. Haziran, temmuz ve ağustos aylarında Almanya’dan gelişler biraz düşerken, özellikle temmuz ve agustosta daha çok Ruslar geliyor. Rus turist potansiyeli de devam ediyor. Bu açıdan bakılırsa kaybın bir kısmının telafi edildiği söylenebilir."

KUŞ GRİBİ VE KARİKATÜR KRİZİ: Vardar, Türk turizmini bu yıl olumsuz etkileyen unsurların sadece Dünya Kupası olmadığını, kuş gribi, karikatür krizi ve terör korkusu gibi nedenlerin de olumsuz etkilediğine dikkat çekti. Vardar, sözlerini şöyle sürdürdü: "Turizmde kasım ve aralık aylarında başlayan rezervasyon dönemlerinde söz konusu engeller Türkiye’de öne çıkmıştı. Yurtdışı satışları kasım ve aralıkta netleşir. Katalog satışlarına en son martta nokta konulur. Bu tarihte yurtdışı rezervasyonların azlığını gören sektör yöneticileri, iç piyasaya yöneldiler ve hemen yerli turiste yönelik planlar hazırlandı."

EĞLENCE DE YERLİ: Vardar, iç turizm hedeflendiği için tatil köylerinde bugüne kadar genelde yabancılara dönük olan eğlence ve animasyon programlarının da, bu yıl Türkler’e dönük olarak yapıldığını belirtti. Bu yıl içeriye dönük hazırlıkların işe yaradığını belirten Vardar, "İçeriye dönük erken rezervasyon indiriminin ardından insanlar okulların bitmesini beklemeden, nisan, mayıs ayında da tatile çıkmaya başladı. Daha önce bu aylarda, 2-3 bin olan sayı, bu yıl 20 bini geçti" dedi.

Kurdaki dalga Türkiye’de tatili daha da ucuzlattı

JOLLY Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, piyasalarda yaşanan büyük dalgalanmanın ardından kurların arttığını, bu yüzden Türkiye’den dışarıya çıkışın azaldığına dikkat çekti. Kurların düşük seyrettiği dönemde, yurtdışı çıkış alışkanlığının oluştuğunu hatırlatan Vardar, şunları söyledi: "Ancak son dalga ile kurlar zıplayınca, içerde fiyatlar daha cazip hale geldi ve yurtdışı çıkışlar azaldı. Erken rezervasyonlarda zaten indirim söz konusuydu. Dövizde meydana gelen yüzde 20-25’lik artışla, içeride tatil fiyatları iyice ucuzladı. Mart sonunda sezon rakamları YTL bazında açıklandı. Yüzde 25 erken rezervasyon indirim söz konusuydu. Şimdi yüzde 20-25 kur avantjı da çıktı. Ayrıca oteller de fiyatları geçen yıla göre, yüzde 15-20 oranında aşağıya çekti. Bu rakamlardan hareketle, bir kişi geçen yıla göre yüzde 50-60 daha ucuz tatil yapma fırsatı yakalıyor. Daha önce düşük kur yüzünden yurtdışından bir turizm acentası üzerinden yaptırılan rezervasyonlar, kurlarda meydana gelen oynamanın ardından tersine döndü. Simdi özellikle Almanya’dan gelenler, rezervasyonlarını daha hesaplı olduğu için Türkiye’den yaptırmaya başladı. Dolayısıyla bir şekilde yeni müşteri kitlesi oluşmaya başladı. Tüm bunlar, bu yıl yabancı turist açığını büyük ölçüde kurtarabilir."

Oger’den ayrılık Jolly’ye yaradı

2003’te Oger Tur’dan ayrılıp kendi başlarına yürümeye başladıklarını hatırlatan Mete Vardar, bu konuda şunları söyledi: "Biz otel işletmeciliğine girmeyeceğiz. Tur operatörlüğü, acentacılık yapacağız. Tüm otelleri kendi otelimiz gibi düşünüyoruz. Oger’le çalıştığımız dönemde, bizi daha çok Majesty Otelleri’nin acentası gibi gördüler. Böyle bir etiket yapışmıştı üzerimize. Majesty’yi de diğer otel satışlarını da yapcağız. Bundan rahatsız degiliz, halen aynı otellerin satışlarını da yapıyoruz. Ancak şimdilerde bundan daha fazlısını da yapıp, büyüyoruz. Oger Tur’dan ayrılık, bizim için daha iyi oldu. Birlikte çalışırken işler aksıyordu. Karar mekanizmasında engeller vardı. Bazı kararlar zor alınıyor veya hiç alınamıyordu. Oger Tur, bugün 300 bin kişi taşıyor. Jolly Tur da 200 bin hedefliyor."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!