Güncelleme Tarihi:
Referans Gazetesi'nde Sevgi Sayar imzalı yayınlanan habere göre, 1996 yılında ortak olduğu Carrefour ile perakende sektöründe ciddi bir gelişme ivmesi yakalayan Sabancı Grubu, gelecekte büyüme planları yaptığı sektörlerin başına da 'perakende'yi koydu. Elinden içinde pek çok gıda markası bulunan Gıdasa'yı satan grup stratejisini 'bütün mağazalara ürün satmaktansa, bütün markaları biz satarız' üzerine kurdu. İşte Migros'un Carrefoursa tarafından satın alınması Gıdasa'nın satılması sonrasında Sabancı'nın bu stratejinin ikinci ayağının gerçekleştirmesini sağlayacak.
CarrefourSA'nın Migros'u satın alması halinde pazar payı yüzde 14'ten yüzde 35'lere çıkarak sektörün lideri olurken, pazarda üçüncü konumda bulunan BİM ikinciliğe Metro Grubu ise üçüncülüğe yerleşecek. Bir diğer önemli nokta ise pazardaki yabancı yatırımcı payının artacak olması. Organize perekande de tamamen yabancı ortaklı şirketler söz sahibi olacak.
MÄ°GROS DENGELERÄ° BOZACAK
Satış sürecine giden Migros'un el değiştirmesi, perakende sektöründeki tüm dengeleri de baştan aşağı değiştirecek. Önceki gün Sabancı Holding CEO'su Ahmet Dördüncü'nün Migros ile ilgilendiklerini açıklaması sektördeki rekabetin önümüzdeki dönemde bir hayli kızışacağını gösteriyor.
Perakende, Türkiye'de en sert rekabetin yaşandığı sektörlerin başında geliyor. Türkiye'nin dev holdinglerinin kıyasıya bir mücedale içinde olduğu sektörün lideri şu anda Migros. Migros'u sırasıyla CarrefourSA ve BİM izliyor. Eylülde satış süreci başlayacak Migros'u Sabancı Grubu'nun yüzde 50 ortak olduğu CarrefourSA'nın alması durumunda yeni bir lider ortaya çıkacak. CarrefourSA'nın Migros'u satın alması halinde pazar payı yüzde 14'ten yüzde 35'lere çıkacak ve sektörün de yeni lideri olacak. Pazarda üçüncü konumda bulunan BİM ikinciliğe Metro Grubu ise üçüncülüğe yerleşecek.
Bir diğer önemli nokta da pazardaki yabancı yatırımcı payının artacak olması. Organize perekande de tamamen yabancılar söz sahibi olacak. Sektördeki tek yerli sermayeli şirket olan Migros Türk'ün CarrefourSA tarafından satın alınması halinde sektördeki aslan payı Fransızların eline geçecek.
YABANCI DEVLER MEVZİ SAVAŞINDA Aralarında ABD'li Wal-Mart, Fransız Carrefour, Metro ve İngiliz Tesco'nun da bulunduğu dünya perakende sektörünün dev isimleri birbirleriyle hem kendi evlerinde hem de küresel pazarda adeta mevzi savaşı yapıyor. İngiliz Tesco yılda 436 milyon dolarlık yatırımı ile Wal Mart'ı kendi evinde yani ABD pazarına açılarak vurmaya çalışırken, Wal Mart ABD'de düşen satışlarını Asya pazarına açılarak telafi etmeye çalışıyor. Çin ve Hindistan'da şube açan Wal Mart'a Asya pazarında Fransız Carrefour ile İngiliz Tesco rakip durumda. Carrefour ile Tesco ise Wal Mart'a benzer pazarlama taktikleri ile kafa tutmaya çalışıyor. Her 2 şirket de gelişen pazarlardaki düşük gelirli kasabalarda indirimli ürünlerin satıldığı süpermarketler açıyor ve bu yolla pastadaki payını büyütmeye çalışıyor. Tesco, 600 milyar dolarlık ABD pazarına Express adlı market zinciriyle girdi. ABD’deki perakende sektörünün önümüzdeki 5 yıl içerisinde yüzde 40 oranında büyüme kaydetmesi bekleniyor. |
2005 YILI DÖNÜM NOKTASI OLDU
Bir grubun planlarından çıkarken, diğer büyük bir grubun gelecek stratejisinde önemli bir yer tutan perakende, Türkiye'nin gelecek vaadeden sektörleri arasında gösteriliyor. Alışveriş Merkezleri ve Perakendecileri Derneği (AMPD) ve PricewaterhouseCoopers (PwC) Türkiye tarafından hazırlanan rapora göre perakende sektörünün 2006 yılı rakamsal büyüklüğü 137 milyar dolar. Bunun 47.90 milyar doları organize perakendeye ait.
2005 yılı perakende sektörü için önemli bir dönüm noktası. Bu tarihten itibaren sektör hızlı bir değişim sürecine girdi. İlk satış Fiba Holding'ten geldi. Gima'yı CarrefourSA'ya satan Fiba Holding, marketçilikten çıkarken, ikinci satış ise Doğuş Grubu'ndan geldi. Grup, Tansaş'ı Migros'a sattı.
Doğuş ve Fiba Holding'in marketçilikten çıkma kararı almasının ardından Koç Holding de enerji, dayanıklı tüketim, otomotiv ve finansal hizmetler olmak üzere dört ana sektörde odaklanacağını, buna bağlı olarak da Migros'u satma kararı aldığını açıkladı.
Öte yandan 1996 yılında ortak olduğu Carrefour ile perakende sektöründe ciddi bir gelişme ivmesi yakalayan Sabancı Grubu ise gelecekte büyüme planları yaptığı sektörlerin başına da 'perakende'yi koydu. Elinden içinde pek çok gıda markası bulunan Gıdasa'yı çıkardı. Stratejisini 'bütün mağazalara ürün satmaktansa, bütün markaları biz satarız' üzerine kurdu. Grup, ana büyüme alanlarını da enerji ve perakende olarak açıkladı.
ALIRSA BÃœYÃœK AVANTAJ SAÄžLAR
Koç'un Migros'u için dünya perakende devi Wal Mart da dahil olmak üzere pek çok taliplinin adı geçiyor. Ancak Migros ile ilgilendiğini resmen açıklayan ilk şirket Sabancı Grubu. Perakendeyi büyüme planları içinde ilk sıralara koyan Sabancı Grubu için Migros'un satın alınması büyük önem taşıyor.
CarrefourSA 2005'ten itibaren büyüme odaklandı. 2005'in Mayıs ayında Gima ve Endi’yi satın aldı. CarrefourSa, 2006 yılında 1.340 milyar dolarlık bir ciro elde etti. CarrefourSA'nın Migros Türk'ü satın alması ile birlikte cirosu tam dörte katlanacak. Artan mağaza sayısı ile de Türkiye genelinde gücünü artırmış olacak.
İstanbul Per-Der (Perakendeciler Derneği) Yönetim Kurulu Başkanlığını yürüten Erdal Tüfekçi, 2007 ve 2008 yılında yeni satın almaların sık sık gündeme geleceğini söylüyor. Tüfekçi, sadece yerli zincirlerin değil yurtdışından Türkiye pazarına girmek isteyen yabancı zincirlerin de yerellerle ilgilendiğinin altını çizerek, "Yerel zincirlerle yoğun görüşmeler yapıyorlar. Bu görüşmelerle ilgili herkes pazar payının büyük olması için olabildiğince yerel marketleri toparlayıp pazar payını artırmaya çalışıyor. Özellikle firmayı satma düşüncesi olanlarda yine birçok mağazayı toplayıp sonrasında daha güçlü satış pazarlığı yapmak istiyor" diyor.
YENÄ° OPERASYONLAR OLABÄ°LÄ°R
2007 yılında perakende sektöründe en az 5-6 satın alma operasyonu gerçekleştirileceğini belirten perakende sektörü uzmanlarından Rauf Arditti, "Son yıllarda büyük firmalar karlarını gittikçe artırırken, yerel zincirlerin ise kar oranları düşüyor. Bu durumda küçükleri satışa zorluyor" diyor. Perakende sektöründe büyük oyuncular arasında yaşanan satın almalar bittikten sonra sektörde ikincil (yerel) marketlerde büyük hareketlenme olacağını kaydeden Arditti, "Cirosu 40-100 milyon dolar arasında olan yerel marketlerde önümüzdeki dönemde satın almalar yaşanabilir. Şu anda satışa açık birçok yerel market var. Ama bunların kimi ailevi sebepten, kimisi ise ikinci kuşakların bu işi devam etmemesi sebebiyle satılmak isteniyor" diye konuşuyor.
Ulusal zincirlerin yerellere olan ilgisini ise Arditti şöyle açıklıyor: "Büyükler girmek istedikleri bazı bölgelerde istedikleri gibi yer bulmakta sıkıntı çekiyor. Bunun sonucunda yıllardan beri bu pazarda olan ve lokasyonları iyi olan yerel mağazaları satın almayı tercih diyor."