Güncelleme Tarihi:
Bazı otobüs ve ağır vasıta şoförlerinin, motorin yerine daha ucuz olan 10 numara yağın yanı sıra jet yakıtı da kullandığı ifade edildi. Yetkililer, son günlerde yollarda otobüs ve kamyonlarda çıkan yangınlara ilişkin şüphelerin 10 numara yağ üzerinde yoğunlaştığını ancak jet yakıtının da buna sebep olabileceğini belirtiyor.
LİSANSLARINI İPTAL ETTİ
Enerji Piyasası Denetim Kurumu (EPDK), TÜPRAŞ'tan jet yakıtı alan firmaları son dönemde mercek altına aldı. Bazı dağıtım firmalarının TÜPRAŞ'tan aldığı jet yakıtını havalimanlarında uçaklara vermesi gerekirken kaçak yollarla piyasaya sürdüğü iddiaları üzerine EPDK denetimleri artırdı. Firmalardan jet yakıtının kime ve ne miktarda satıldığına ilişkin belgeleri talep eden EPDK, bu belgeleri ibraz edemeyen 20'ye yakın firmanın dağıtım lisanslarını iptal etti.
10 NUMARA YAĞ KULLANIMI AZALDI
Yetkililer, son günlerde yollarda otobüs ve kamyonlarda çıkan yangınlara ilişkin şüphelerin 10 numara yağ üzerinde yoğunlaştığını ancak jet yakıtının da buna sebep olabileceğine dikkati çekti. Birçok madeni yağın karışımından oluşan 10 numara yağın jet yakıtına benzediğini ifade eden Yetkililer, "Jet yakıtı 10 numara yağdan daha ucuz. ÖTV Kanununa göre yurt içine teslim edilen havacılık yakıtlarına uygulanan vergi miktarı sıfır olarak belirlenmiş ve yurt içi satışlarında bu ürünler için sadece KDV ödeniyor. Litre satış fiyatı yaklaşık 1,8 lira olan jet yakıtı da gaz yağı da karosen adlı bir maddeden üretiliyor. Gaz yağıyla jet yakıtının tek farkı kükürt oranı. Jet yakıtındaki kükürt oranı daha fazla. Dolayısıyla araçlarda çıkan yangınların nedeninin 10 numara yağ olduğunun kanıtlanması gerekiyor, zira artık 10 numara yağ kullanımı çok azaldı. Kaçak yollardan araçlara konulan bu yakıt ÖTV'si olmayan jet yakıtı olabilir" dedi. Yetkililer, öte yandan 2013 yılında yurt içinde yaklaşık 900 bin jet yakıtı satıldığını ve satışların yüzde 86'sı ise en yüksek pazar payına sahip 2 lisans sahibi tarafından gerçekleştirildiğini kaydetti.