Karayolları yaptığı makineyi söktürdü, asfalt fabrikası üretimine damgasını vurdu

Güncelleme Tarihi:

Karayolları yaptığı makineyi söktürdü, asfalt fabrikası üretimine damgasını vurdu
Oluşturulma Tarihi: Nisan 24, 2010 00:00

Karayolları’nda çalışırken toplama asfalt makinesi ortaya koyan Nezir Gencer, üst yönetimden işittiği “O makineyi sök, parçaları hurdalığa at” azarı üzerine istifa edip kurduğu şirketlerle asfalt üreten makine sektörüne damgasını vurdu. Gencer’in kurduğu Simge Group, Challenger ve Ratech adlı asfalt plentleriyle Münih’teki Bauma 2010’un iddialı Türkleri arasında yer aldı.

TATVAN’da Karayolları’nda çalışırken depodaki kullanılmış parçalardan topladığı asfalt makinesi, dönemin bir yöneticisi tarafından veto edilince ayrılan Nezir Gencer, asfalt fabrikaları geliştiren ve cirosu 100 milyon lirayı aşan bir grubun patronu oldu. Nezir Gencer, geliştirdiği Challenger ve Ratech adlı asfalt üretim tesisleri teknolojisiyle Almanya’nın Münih kentinde düzenlenen Bauma 2010 Fuarı’nda dünya devlerine meydan okudu.

Karayoları’nda çalışıyordu

Bauma 2010’daki 1 milyon Euro’ya kurduğu standta Simge Grubu’nun öyküsünü anlatan Nezir Gencer, şöyle konuştu: “Ben makine yüksek teknikeriyim. Bitlis doğumluyum. Tatvan’da Karayolları’nda çalışırken, asfalt makinelerine kafayı taktım. 1976 yılında depodaki eski parçalarından bir asfalt plenti (asfalt makinesi) oluşturdum. Bu makineyi oluşturduğum için övgü beklerken, o günlerde Tatvan’a gelen bir üst düzey yöneticiden, ‘O makineyi sök, parçaları depoya gönder’ azarı işittim.”

1977’de istifa ettim

Tatvan’daki tatsız olay sonrası Bursa’ya tayinini isteyen Nezir Gencer, 1977 yılında Karayolları’ndan istifa ettiğini belirterek, şunları anlattı: “Özel sektöre önce en bildiğim işten, yol inşaatından girdim. 1977 yılında Simge İnşaat’ı kurdum. O dönemde ABD’ye gittim. Orada otoyol ve şehirlerarası yollardan çok kent içi yolların önemini de gördüm. Yol üst yapı elemanları ve asfalt makinelerine kafayı taktım. Bursa Belediyesi’nin satın aldığı bir asfalt plentinin bakımını üstlendik. O aşamada günde 80 ton asfalt üreten makineyi 140 ton üretir hale getirdik.”

Makine üretimine geçtim

Simge İnşaat’tan sonra Simgemat ve E-Mak’ı kurduğunu vurgulayan Gencer, şunları söyledi: “1992 yılında ilk makinemizi geliştirdik. Simge İzfalt (izmir), Simge Kocafalt (Kocaeli) gibi asfalt şirketlerimizi kurarken, asfalt plenti geliştirme konusuna da kafa yormayı sürdürdük. 1992’de ayrıca Catterpillar’ın Türkiye Distribütörü olan Borusan Grubu, aralarında benim de olduğum 30 kadar müteahhiti Bauma Fuarı’nda ağırladı. O dönemde fuarda kepçe zinciri üreten tek Türk firması vardı. Fuarda, ‘Türkiye ne zaman böyle makineler üretecek’ diye içim içimi yedi. 1994’ten itibaren bugünkü Challanger adlı asfalt fabrikasını üretmenin temellerini attık. Express, Simgetype, Greentype, Majestic derken Challenger ile Ratech’i geliştirdik.”

Cirosu 119 milyon lira

Bir yandandan yol müteahhitliği yaparken, diğer taraftan asfalt makinesi (fabrika diye de tanımlanıyor) üretimini gelişktiren Simge Grubu, E-Mak adlı şirketinde makineleriyle 20 milyon dolarlık ciroyu yakaladı. Nezir Gencer, Simge Group’un 2009 cirosunun ise 119 milyon lira düzeyinde olduğunu bildirdi.

Teknoloji geliştirmeyene Bauma’da vize vermezler

NEZİR Gencer, Münih’te 500 bin metrekarelik açık alana yayılan ve 3 yılda bir düzenlenen Bauma Fuarı’nın kurallarıyla ilgili şu bilgiyi verdi: “Bu fuarda yer almak için teknoloji geliştirmek önemlidir. Birilerini kopya etmeye kalkarsanız, anında kapıya koyarlar. Bauma 2010’a 43 ülkeden 3 bin 150 şirket katılıyor. 450 bin dolayında sektör profesyonelinin fuarı ziyaret etmesi bekleniyor. İzlanda’dan Avrupa’ya yayılan kül bulutu başlangıçta fuara ilgiyi asgari düzeyde tuttu. Ancak, bulut dağıldıkça fuarı ziyaret edenlerin sayısı arttı.”

İstanbul’da yılda 500 bin ton atık asfalt çıkıyor

NEZİR Gencer, son geliştirdikleri Ratech adlı tesisi anlatırken, İstanbul’dan örnek verdi: “Yollar elden geçirilirken, İstanbul’da yılda 500 bin ton asfalt kazınarak, atık haline dönüşüyor. O asfaltın işlenmeden kullanılması mümkün değil. 500 bin ton asfalt, 25 bin kamyonluk taşımaya denk geliyor. Bunun bir de bertaraf edilmesi sorunu ortaya çıkıyor. İşte bizim yeni geliştirdiğimiz Ratech, atık haline gelen eski asfaltın tümüyle yeniden dönüşümünü sağlıyor. İstanbul özelinde yılda 12.5 milyon Euro’nun çöpe atılmasının önüne geçiyor.”

En küçüğü 15 TIR’la taşınıyor Çin’e göre avantaj bizde

SİMGE Group Yönetim Kurulu Üyesi Emre Gencer, en küçük asfalt plentinin taşınmasının bile 15 TIR’lık bir filoyla nakliye gerektirdiğini belirterek, şunları anlattı:
Lojistik penceresinden bakılınca, biz Türkiye olarak asfalt plentlerini ihraç etme konusunda daha avantajlıyız.
Challenger adlı tesisimizi şu anda İzbeton (İzmir), Balıkesir Belediyesi, Bolu Belediyesi kullanıyor. Bizim iki şirketimiz Simgemat ve Simge Kocafalt da yine kullanıcılar arasında yer alıyor.
Ratech’i daha yeni geliştirdik, henüz ticari anlamda kullanmaya başlamadık. Bauma 2010’un ardından ilk kullanımını kendimiz gerçekleştireceğiz.
Üretimimizi Bursa’da 14 bin metrekaresi kapalı olmak üzere 40 bin metrekarelik alanı kaplayan fabrikamızda gerçekleştiriyoruz.
Simge Group’ta çalışanlarımızın sayısı 700-1000 arasında değişiyor.

Challenger, az enerji kullanıyor Ratech’le sökülen asfalt dönüşüyor

NEZİR Gencer, Bauma 2010’da sergiledikleri asfalt plentlerini şöyle anlattı:
CHALLENGER: Agregayı kapalı sistemde tane büyüklüğü ve oranlarını kontrol ederek kırıp, eliyor. Çevreye toz salmıyor. Normal asfalt tesislerine oranla yüzde 50 az enerji kullanıyor. Doğaya saldığı karbondioksit de yine yarı yarıya iniyor.
RATECH: Sökülen asfaltın yüzde 100 oranında yeniden kazanılmasını sağlayacak bir teknolojiye sahip. Bilinen teknolojilerin pratikte yaşadığı kısıtlama ve zorlukları aşıyor. Ratech’i geliştirirken TÜBİTAK’tan destek aldık.

Münih’e 40 TIR’la taşıttı standa 1 milyon Euro harcadı

SİMGE Group Yönetim Kurulu Başkanı Nezir Gencer, iş makineleri konusunda dünyanın en büyük fuarı olan Bauma 2010’a, Challenger ve Ratech adlı fabrika gibi makineleriyle iddialı şekilde katıldıklarını belirterek, şunları söyledi: “Standımızda sergilediğimiz asfalt plantlerini 40 TIR’la Bursa’dan Münih’e taşıdık. Standa yaptığımız harcama 1 milyon Euro’yu buldu. Devletten fuar desteği olarak sadece 25 bin dolar alabildik.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!