Karapınar hákiminden karar: Mercedes 0 403 toplanacak

Güncelleme Tarihi:

Karapınar hákiminden karar: Mercedes 0 403 toplanacak
Oluşturulma Tarihi: Kasım 27, 2001 00:00

24 Ekim 1997'de 49 kiÅŸinin yanarak öldüğü kazanın ardından Mercedes Türk A.Åž. hakkında açılan dava sonuçlandı. Mahkeme, ‘umumi tehlike’ yarattıkları gerekçesiyle piyasadaki 1995, 1996, 1997 ve 1998 model Mercedes 0 403 otobüslerinin toplatılmasına karar verdi.Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi, 1997 yılında meydana gelen ve 49 kiÅŸinin yanarak ölümüyle sonuçlanan kaza ile ilgili Mercedes Türk A.Åž. ve yöneticileri hakkında açılan davayı sonuçlandırdı. Konya'nın Karapınar Ä°lçesi'nde 24 Ekim 1997 tarihinde 49 kiÅŸinin yanarak öldüğü kazanın ardından Mercedes Türk A.Åž. ve yöneticileri hakkında açılan ceza davası sonuçlandı. Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi, yakıt tankı tasarımlarının hatalı olduÄŸu ve yangına sebebiyet verdiÄŸi gerekçesiyle, kullanımda olan 1995, 1996, 1997 ve 1998 model 0 403 Mercedes marka otobüslerinin toplatılmasına karar verdi. Bu karar yaklaşık 2 bin 200 Mercedes 0 403 otobüsü kapsıyor.Mahkeme toplatılacak olan 0 403 model otobüslerin, bilirkiÅŸi raporları doÄŸrultusunda eksiklerinin giderilmesinden sonra sahiplerine iade edilmesini kararlaÅŸtırırken, Mercedes Benz Türk A.Åž.'nin yabancı yöneticileri hakkındaki hükmü de 4616 sayılı Åžartla Salıverme Yasası kapsamında ertelendi.Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi'nde dünkü duruÅŸmaya, sanık ve müdahil vekilleri katıldı. Hakim Habip Kılınç, taraflardan esas hakkındaki savunmalarını istedi. Müdahil avukatlardan Atilla Kart, savunmasında, mahkemenin emniyet tedbirlerine yönelik daha önceki uygulamalarını sonuca vardırmak gerektiÄŸini belirterek, ‘‘BilirkiÅŸi raporlarında, yakıt tankı ile yolcu bölümü arasında ahÅŸap deÄŸil, metalik koruma gerektiÄŸi belirtilmektedir. Otobüslerdeki yakıt tankı tasarımlarıyla ilgili hatalı üretimin giderilmesi konusunda karar verilmesini, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın da üzerine düşen görevi yerine getirmesini talep ediyoruz’’ dedi.Cumhuriyet Savcısı Esin Solmaz da, 4616 sayılı Åžartla Salıverme, Ceza ve Davaların Ertelenmesine Dair yasa gereÄŸince kamu davasının ertelenmesine karar verilmesini istedi. Sanık avukatları Köksal Bayraktar, Åžehnaz Celep ve Mehmet Ä°pek de, 4616 sayılı yasa gereÄŸince davanın ertelenmesi gerektiÄŸini ifade ederek, mahkemenin bu yönde karar vermesini talep ettiler.Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi Hakimi Habip Kılınç kararında ‘‘Mercedes Türk Benz A.Åž.'nin yabancı uyruklu yöneticileri Horat Zimmer, Sittig Farh-Becker, Kurt Joachim Lauk, Wolfgang Otto Diez, Herbert Walter Kaufmann, Klaus Maier, Erich Kurt Karl, Tarık Al Jaffar ve Halid Al Jffali haklarında açılan kamu davasının 4616 sayılı kanunun 1'nci maddesinin 4 bendi gereÄŸi kesin hükme baÄŸlanmasının ertelenmesine ve 5 yıl içerisinde sanıkların aynı suç iÅŸlemeleri halinde davanın devamına karar verdi.Kılınç, Mercedes Benz Türk A.Åž. tarafından üretilen 1998 model ve daha aÅŸağı modeldeki (1995, 1996, 1997) modellerin hatalı üretim sonucu yangına sebebiyet vererek ciddi ve umumi tehlike yarattıklarından piyasadaki bu marka ve modellerin (üçüncü ÅŸahıslara ait olan otobüsler de dahil) tüm otobüslerin toplatılarak, 11 AÄŸustos 1998 tarihli ODTÃœ bilirkiÅŸi raporu ile ek raporunda belirtilen; yakıt deposu etrafında ek güvenlik hücresi oluÅŸturmak, yakıt deposu ile yolcu bölümü arasında ahÅŸap blokun yerine daha güvenli yeni koruma oluÅŸturmak için TCK'nın 36/2 maddesi gereÄŸi otobüslerin imalat hatası giderildikten sonra sahiplerine iade edilmek üzere müsaderesine karar verdi. Hakim Kılınç kararı okuduktan sonra 3.5 yıl süren yargılamayı, temyiz yolu açık olmak koÅŸuluyla sona erdirdi. Dünyada ilk mahkeme kararıyla toplatmaOtomotiv sektöründe hatalı üretim nedeniyle, ‘‘re-call’’ adı verilen geri çağırma uygulaması sıkça yapılır. Dev otomobil üreticileri, araçlarında üretimden kaynaklanan bir hata olduÄŸu taktirde, müşterilerini servislere davet ederek, sorunu giderirler. GM, Ford, Renault, Nissan, BMW, Volkswagen, DaimlerChrysler gibi birçok dev üretici, bugüne kadar milyonlarca aracı kendi istekleriyle geri çağırıp, hatalarını gideren uygulamalar yaptılar. Ancak, mahkeme kararıyla araçların toplanıp hataların giderilmesi ÅŸeklinde bir uygulama ilk kez Türkiye'de yapılacak.Yargıtay'dan Mercedes otobüslere beraatKarapınar Asliye Ceza Mahkemesi, Mercedes otobüslerin toplatılmasına karar verirken, Yargıtay Mercedes-Benz Türk otobüslerini aklayan bir karar aldı. Diyarbakır Asliye 3'üncü Hukuk Mahkemesi'nin aldığı karar uyarınca Mercedes-Benz Türk A.Åž. beraat etti. Kararın diÄŸer davalılarca temyiz edilmesi üzerine konu Yargıtay'a intikal etmiÅŸ ve Yargıtay 11. Hukuk Dairesi aldığı kararla, Mercedes firmasını beraat ettirdi. Yargıtay'ın kararı şöyle: ‘‘Toplanan delillere, bilirkiÅŸi raporuna nazaran, olayda davalı Mercedes-Benz Türk A.Åž.'nin kusur ve sorumluluÄŸunun kanıtlanamadığı oy birliÄŸi ile karara baÄŸlanmıştır.’’Kazada Mercedes-Benz Türk üretimi 0403 model bir otobüs, yolda iki büyük baÅŸ hayvana çarpmış, ÅŸoförün direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu yol kenarındaki kayalarak çarparak devrilmiÅŸ ve asfalt üzerinde uzun süre sürüklendikten sonra alev almıştı. Anılan kazada 7 kiÅŸi hayatını kaybetmiÅŸti.Mercedes: Yasal dayanağı yokMercedes-Benz Türk, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi'nin aldığı kararı, daha önceden hukuk dışı olduÄŸu belgelenmiÅŸ ve bu nedenle kaldırılmış olan bir kararın tekrarı olduÄŸunu açıkladı. Mercedes'ten yapılan açıklama şöyle:‘‘Hakim Habip Kılınç, davayı bitirirken giderayak aldığı bu kararı daha önce de almış, ancak karar bir üst mahkeme olan EreÄŸli Ağır Ceza Mahkemesi'nin kararı ile ‘yasal dayanağı olmadığı ve Ceza Mahkemesi yetki alanının dışında kaldığı' tespitiyle bozulmuÅŸtur. Bir üst mahkemenin bu net gerekçelerle bozduÄŸu bu kararı, Habip Kılınç nasıl alabilmiÅŸtir? Bunun ardındaki amaç nedir? Habip Kılınç'ın bu kararı 27 Nisan 2001'den beri süre gelen müteaddit duruÅŸmalar yerine, davanın bitiÅŸiyle birlikte almasının nedeni nedir? Unutulmamalıdır ki, daha önce de kimlik tespiti gibi bir gerekçe ile alınan tutuklama kararları da Kılınç'a aittir. Bu kararın da bir üst mahkeme tarafından bozulmasına raÄŸmen Kılınç, ancak aylar sonra bu duruÅŸmada kararından dönmüş, böylelikle kararın uzun süre kamuoyunun gündeminde tutulması saÄŸlanarak ÅŸirketimizin itibarı zedelenmiÅŸtir. Hakim Habib Kılınç'ın biri Konya Ağır Ceza Mahkemesi, ikisi EreÄŸli Ağır Ceza Mahkemesi ve ikisi de Yargıtay'ın ilgili ceza dairelerinde olmak üzere bu davada almış olduÄŸu tüm kararlar bozulmuÅŸtur. Kendisi ile ilgili olarak Adalet Bakanlığı nezdinde yapmış olduÄŸumuz ÅŸikayetlere yönelik soruÅŸturma devam ediyor.’’Mercedes: Hatalı üretim yok Mercedes-Benz Türk, otobüslerin yanmasının hatalı üretimden kaynaklanmadığını açıkladı. Açıklama şöyle: ‘‘Daha önce de aynı ÅŸekilde kamuoyuna duyurulan yangın olaylarının incelenmeleri sonucu araçların tümünde kullanım ve bakım talimatlarına aykırı yapılmış müdahale ve deÄŸiÅŸiklikler görülmüştür. Orijinal sigortaların üç misli güçte sigortalarla deÄŸiÅŸtirilmesi, elektrikli kablo demetine bilinçsiz müdahaleler, özel çelikten imal edilmiÅŸ yakıt borusunun lastik hortumla deÄŸiÅŸtirilmesi çarpıcı somut örneklerdir. Aynı özellik ve koÅŸullarda üretilip binlercesi Batı Avrupa'da faaliyet gösteren 0 403'lerden hiç birinde yangın olmamıştır. Birkaç ay önce ‘cep telefonu ABS'yi kilitledi' baÅŸlığı ile medyada geniÅŸ yankı bulan kazadaki 0 430 incelendiÄŸinde, araçtaki ABS'nin aylar önce çıkartılmış olduÄŸu ve hatta ikaz düdüğü çalmaması için de sigortasının söküldüğü belirlenmiÅŸtir.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!