‘Kara ocak’ta traktör kadar otomobil satıldı

Güncelleme Tarihi:

‘Kara ocak’ta traktör kadar otomobil satıldı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 04, 2002 01:50

Türk otomotiv tarihine ‘‘kara ocak’’ olarak geçen 2002 Ocak ayında resmi olmayan sonuçlara göre 700 otomobil satıldı. Oysa 2001 yılının Ocak ayında Türkiye'de toplam 8 bin 250 adet otomobil satılmıştı. Böylece 2002 Ocak'ı, Türk otomotiv tarihine en az otomobilin satıldığı ay olarak geçti.

İlk iki hafta zaten, ocak ayının otomotiv tarihinin en düşük satışının yaşandığı ay olacağı sinyalini vermişti. Yılın ilk iki haftasında 125, üç haftada ise 480 adet otomobil satıldı. Ay sonunda ise satış rakamının 600-700'e ulaştığı tahmin ediliyor.

Ocak ayında yaşanan bir başka ilginç olay ise otomobil satışlarının traktör seviyesine düşmesi oldu. Bu ay sonunda traktör satışlarının talebin düşük olduğu ‘‘ölü sezona’’ rağmen, 450-500 civarında gerçekleştiği tahmin ediliyor. Burada vurgulamak istediğim traktör satışlarının çok iyi olması değil. Çünkü otomotiv sektöründeki talep düşüklüğü traktörde de yaşanıyor. Ancak, ilk defa traktör satışları otomobille başa baş gidiyor.

Hafif ticari araçların satışı ise otomobillerden daha yüksek gerçekleşti. Ocak ayında hafif ticari araç satışının 800 adete ulaştığı düşünülüyor. Buna göre ocak ayında otomobil ve hafif ticari araç satışı toplam 1500 adet olarak gerçekleşti. Bu rakam otomotiv tarihinin en düşük satış adeti olarak tarihe geçti.

Bütün ocak ayları karşılaştırıldığında, 2002 Ocak ayı en az motorlu taşıtın satıldığı ay oldu. 1998 yılı Ocak ayında 16 bin adet hafif ticari ve otomobil satışı gerçekleşirken, bu rakam 1999'da 10 bin 2000'de 19 bin 2001'de ise 14 bin 500 adet oldu. 2002 yılı Ocak ayında satışlar 10'da 1'ine indi.

NEDEN DÜŞTÜ

Otomobil satışlarının 2002 Ocak ayında bu denli düşük gerçekleşmesinde mevsim koşullarından, yeni yılda yürürlüğe giren zamlı vergilere kadar birçok neden var. Ancak bu tabloyu etkileyen en önemli neden, Ek Taşıt Alım Vergisi ve KDV oranlarındaki geçici indirimin yeni yıl başında kalkması oldu. Vergilerdeki artış, firmaların fiyat ayarlamasıyla birleşince otomobil fiyatları yüksek oranlarda arttı. Otomobil fiyatları yüzde 30'lar civarında yükseldi. Bütün bunların yanında kötü hava koşulları ve ocak ayının otomobil sektörü için ‘‘ölü sezon’’ olması da otomobil satışlarına olumsuz yansıdı. Ayrıca, birçok tüketicinin vergi indirimleri ve cazip avantajlar nedeniyle talebini öne çekip, Aralık 2001 tarihinde otomobil satın alması da etkili oldu.


Bebek yüzlü Ford Fiesta


Ford'un bütünüyle yenilenen Fiesta modeli, eylül ayında Türkiye'de satışa sunulacak. Fiesta'nın iç ve dış tasarımı, güvenlik ekipmanları ve motor seçenekleri yenilendi. Ford mühendisleri, Fiesta'nın ön tarafını ‘‘bebek yüzü’’nden esinlenerek tasarlamışlar. Böylece Fiesta'nın önü sevimli bir yüze kavuşmuş.

Tamamen sürücülerin istekleri doğrultusunda dizayn edilen yeni Fiesta, Ford'un Ka modeli ile başlattığı ‘‘New Edge’’ tasarım anlayışını sürdürüyor. Yeni Fiesta şimdiki Fiesta'ya göre daha geniş ve yüksek bir iç mekan sunuyor. Sınıfının en iyi arka koltuk diz mesafesine sahip olan yeni Fiesta'nın bagaj hacmi ise sınıf ortalamasından 40 litre daha büyük. Yeni Fiesta'da, Ford Focus modelinde elde edilen teknolojik gelişmelerin hemen hepsi uygulanmış. Fiesta'da iki aşamal ön havayastıkları içeren Akıllı Güvenlik Sistem'i dikkat çekiyor. Standart olarak bulunan iki aşamalı havayastıkları önden çarpmanın şiddetini algılayabilen yeni akıllı güvenlik teknolojisine sahip.



Yeni Clio Türkiye'de satışa sunuldu


Baştan aşağı yenilenen Renault Clio, şubat ayı başından itibaren Türkiye'de satışa sunuldu. Parçalarının yüzde 50'ye yakını değiştirilen yeni Clio'nun dış tasarımı aracın dinamizmini artırırken, iç mekanında da dikkat çekici değişiklikler yapıldı.

1995 yılında Türkiye pazarına sunulduğu günden bu yana yaklaşık 30 bin adetlik satış rakamına ulaşan Clio, yenilenen yüzü ile Renault'nun yeni marka kimliğini yansıtıyor. Çift optikli yeni farlar ve yüksek konumlu sinyal lambaları, uzanarak kasa yanlarına doğru çıkıyor. Otomobilin arka tasarımında da değişiklikler bulunuyor. Geniş boyutlu logo arka bagaj kapısının açma mekanizması ile entegre bir şekilde arka kapının ortasında yerini almış durumda. Arka lambalar geri vites lambası ile sinyal lambalarını bir arada toplayan ‘‘kristal’’ bir elips şeklinde tasarlanmış.

Yeni Clio'nun iç mekanı, yepyeni bir gösterge tablosu ile tamamen yeniden tasarlandı. Bu yeni gösterge tablosu sade ve şık çizgiler taşıyor. Ayrıca yeni Clio'nun iç kısmında yeni eşya yerleştirme gözleri ve donanımlar bulunuyor. Otomobilde sürüş keyfini artırıcı düzenlemeler de yapılmış. Değişken destekli ve aktif geri çağırmalı elektrikli direksiyon sistemi, 2.0 16V Renault Sport dışında tüm versiyonlarda kullanılmaya başlandı. Aynı zamanda dünyada ilk kez ses yansıtıcı ön cam Clio 1.4 16V, 1.6 16V ve 2.0 16V Renault Sport versiyonlarında kullanıldı.


En pahalı 4x4'ün 250 bin renk seçeneği var


Dünyanın en pahalı ve en lüks 4x4'ü olan yeni Range Rover, mart ayının ortalarında Türkiye yollarında yerini alacak. Türkiye'de fiyatının 250 bin mark civarında olması beklenen üçüncü jenerasyon Range Rover'ı almak isteyenler 250 bin renk seçeneği arasından seçim yapabilecek. 2002 yılında tüm dünyada 25 bin adet satılması hedeflenen yeni Range Rover'ın Türkiye'de ise 150 adet satılması bekleniyor.

Range Rover'ın 30 yıllık geçmişinde üçüncü jenarasyon olan yeni Range Rover'ın deneme sürüşü İskoçya'da gerçekleşti. Savaş uçağında bulunan elektronik sistemlerin kullanıldığı yeni Range Rover 4x4 özelliklerinin dışında sahip olduğu konforuyla da dikkat çekiyor.

Baştan aşağı yenilen yeni Range Rover'ın 4.4 litre 8 silindir benzinli ve 3.0 litre 6 silindirli dizel motor seçenekleri bulunuyor. Aracın motorları BMW tarafından geliştirilmiş. Her iki modelde Türkiye'de satışa sunulacak. Land Rover'ın Doğu Avrupa ve Türkiye'den sorumlu direktörü Alan Jones, ‘‘İlk defa Türkiye'de dizel Range Rover'ın satışı yapılacak. Bu yıl Türkiye'de 150'ye yakın Range Rover'ın satılması hedefleniyor. Talebe göre Türkiye'nin 2002 yılı kontenjanı ise 250 adet’’ dedi. Geleneksel Range Rover çizgisinin korunmasına rağmen tamamen yenilenen aracın iç mekanının genişletmek için eni, boyu ve yerden yüksekliği artırılmış. Uzunluğu 237 milimetre, aks mesafesi 135 milimetre, yüksekliği ise 45 milimetre artırılmış. İç mekanı da tamemen yenilen Range Rover'da DSC (Dynamic Stabilite Control) ve Range Rover'a özgü HDC (Hill Descent) sistemi bulunuyor. HDC sistemi eğimli inişlerde kontrolü kendisi ayarlıyarak hızı belirliyor. Araçta ayrıca bunlara ek olarak ABS, EBD ve Xenon farlar kullanılmış.

Yeni Range Rover'ın 25 farklı ülkede 2.4 milyon kilometrelik testi yapılmış. ‘Made for me’ (Benim için yarat) sloganıyla piyasaya çıkacak Range Rover'ı almak isteyenler kendi istedikleri gibi araçlarını oluşturabilecek. Range Rover'ın 200 farklı iç ve dış versiyona sahip modeli bulunuyor. İsteğe göre tasarımcıların hazırladığı 11 farklı modeli de tercih edebiliyor.


Kadınlar istiyor, erkekler alıyor


Kullananların yaşı ortalama 47.

Yüzde 80'i erkekler tarafından satın alıyor. Satın alma kararını veren ise kadınlar.

Range Rover kullanıcılarının yıllık geliri 380 bin dolar. Range Rover'ın dışında iki veya üç tane daha lüks otomobilleri var.

Range Rover'ın lüks segmentte rakibi BMW 7 serisi ve Mercedes S class.

Range Rover'ın off-road rakibi Lexus LX, Mercedes M ve BMW X5.

2002'de 25 bin 2003'te ise 30 bin adet satılması hedefleniyor. Bugüne kadar en fazla Range Rover 1996'da 30 bin adet satılmış.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!