OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 17, 2013 17:04
Kapadokya'da yaşanan balon kazalarının ardından bölgedeki uçuşlara yeni düzenlemeler getirildi. Buna göre günde en fazla 150 balon, iki periyot halinde uçabilecek.
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Kapadokya'da yaşanan sıcak hava balonu kazalarının önüne geçebilmek için bir dizi tedbir aldı.
     Â
Genel Müdür Bilal Ekşi'nin imzasını taşıyan 14 Haziran 2013 tarihli genelgede, son yıllarda Nevşehir Kapadokya bölgesinde balon sayısının hızla artmasının mevcut hava trafiğinde önemli düzeyde artış yaşanmasına neden olduğu belirtilerek, bundan kaynaklanan çeşitli risklerin değerlendirilmesi sonucu bir takım emniyet tedbirleri alınması ihtiyacının oluştuğu vurgulandı.
     Â
Genelgede, uçuşların günlük olarak iki periyot halinde yapılmasının gerekli görüldüğü ifade edilerek, bu kapsamda ilk periyodun gün doğumundan 30 dakika öncesi ile saat 11.00 arasında olmasının ve aynı anda en fazla 100 balonun uçmasına izin verilmesinin kararlaştırıldığı kaydedildi. İkinci periyodun ise saat 14.30 ile gün batımından 30 dakika sonrasına kadar (Türkiye AIC kurallarına riayet edilmek şartıyla) meteorolojik verilerin olumlu alınması kaydıyla en fazla 50 balonun uçuşuna izin verileceği vurgulanan genelgede, aynı işletmeye ait ilk balonun kalkışından en az 1,5 saat sonra kule ile irtibat kurularak izin alınması, pilot ve balonun değişmesi kaydı ile diğer balonun kalkışına izin verileceği, uçuşların işletmelere göre dağılımına ilişkin usül ve esasların Genel Müdürlük tarafından ayrıca belirleneceği, eğitim uçuşlarının ticari uçuşlara dahil edilmeyeceği belirtildi.
    Â
Balonlara GPS zorunluluÄŸu getirildi
     Â
Balon uçuşları sırasında hava bandı aracılığıyla gerçekleştirilen telsiz konuşmalarının kayıt altına alınmasının sağlanacağının kaydedildiği genelgede, şu ifadelere yer verildi:
    Â
"Bu görüşmelerde Genel Müdürlükçe belirlenecek usullere aykırı davranan ilgili personel ve yöneticilere ilgili mevzuat kapsamında sorumlulukları oranında yasal işlem uygulanacak. Bahse konu uçuşları gerçekleştiren tüm balonlarda en az barometrik altimetreli kayıt etme özelliğine sahip Global Positioning System (GPS) takılması sağlanacak, bu tür GPS takılı olmayan balonların uçuşlarına 15 Eylül 2013 tarihinden itibaren izin verilmeyecek. Kullanılan her bir GPS cihazına kod verilerek, bahse konu kodların her uçuştan önce doldurulacak uçuş planlarına eklenmesi gerekli görülecek. Bununla birlikte gerçekleşen uçuşlara ait GPS verileri, günlük bazda saat 24.00'a kadar hem işletmenin kayıtlarına hem de Genel Müdürlük tarafından belirlenecek bir server'a aktarılacak. İşletmenin kayıtları denetlemelerde Genel Müdürlük tarafından talep edilebileceğinden 2 yıl süre ile yedekli olarak saklanması gerekecek."
     Â
24 kişi ve üzeri kapasiteli balonların uçuşuna izin verilmeyecek
    Â
Bölgenin coğrafi yapısından dolayı 450 bin cuft ve üzerindeki balonların bu talimatın yayım tarihinden itibaren filoya dahil edilmeyeceği ifade edilen genelgede, hali hazırda işletme filolarında bulunan bu kategorideki balonların genelgenin yayınlanma tarihinden itibaren beş yıllık bir geçiş döneminden sonra tümüyle Kapadokya bölgesinde uçuş operasyonunda kullanılmasının mümkün olamayacağı kaydedildi.
    Â
14 Haziran 2013 tarihinden itibaren ön izin almış işletmelerin filosuna dahil olacak ve ithal izni verilmiş balonlar hariç olmak üzere 450 bin
cuft ve üzerindeki balonların Kapadokya bölgesinde operasyon yapacak işletmelerin filolarına dahil edilmesine izin verilmeyeceğinin vurgulandığı genelgede, şöyle denildi:
     Â
 "Her bir balon sepetinin dışına, maksimum yolcu sayısının yolcuların açık şekilde görebileceği, en az 50x50 santimetre ebadında İngilizce ve Türkçe dillerinde hazırlanmış bir afişin Genel Müdürlük tarafından uygun görüşün alınmasının ardından 15 Temmuz 2013 tarihine kadar yapıştırılması sağlanacak. Toplam hacmi 450 bin cuft ve üzeri balonlarda, minimum PPL sahibi olan bir pilotun gözlemci olarak yolcu kabininde acil durum dışında kumandaya müdahale etmeyecek şekilde görevlendirilmesi sağlanacak. Bu kişi yolcu olarak sayılacak. Üreticinin belirlediği maksimum kalkış ağırlığı ve diğer kısıtlamalar aşılmamak kaydıyla 425 bin cuftluk balonlarda maksimum 20, 450 bin cuftluk balonlarda maksimum 24, 500 bin cuftluk balonlarda maksimum 28, 530 bin cuftluk balonlarda maksimum 28 ve 600 bin cuftluk balonlarda maksimum 32 yolcu taşınabilecek"
    Â
Balonda Ä°ngilizce bilen personel zorunluluÄŸu
    Â
Genelgede, işletmede istihdam edilen yabancı pilotların Türkçe yeterliliklerinin TÖMER'den en az A2 düzeyinde temel Türkçe sertifikası ile belgelendirilmesi gerekliliği, aksi halde uluslararası İngilizce dil seviyesi en az A2 düzeyinde olan bir personelin yolcular ile iletişime geçmek amacıyla yolcu kabininde bulundurulması gerektiği ifade edildi.
     Â
Aynı şekilde İngilizce dil yeterliliği olmayan Türk pilotların uçuşunda İngilizce dil seviyesi en az A2 düzeyinde olan bir personelin yolcular ile iletişime geçmek amacıyla yolcu kabininde bulundurulması gerektiği ifade edilen genelgede şu kararlar yer aldı:
     Â
"Türkçe yeterliliği olmayan yabancı pilotların kontrolündeki balonu yerden takip eden ekipte İngilizce dil seviyesi en az A2 düzeyinde olan bir personelin bulundurulması sağlanacak. Belirtilen uygulamalar, 15 Ağustos 2013 tarihinden itibaren yapılacak denetimlerde kontrol edilecek. Bununla birlikte tüm ticari balon pilotlarının 31.12.2014 tarihine kadar en az A2 düzeyinde İngilizce dil yeterliliklerini belgelendirmesi gerekecek. Balonların yerden kontrolü ile görevli olan ekiplerin, Genel Müdürlük tarafından belirlenecek usül ve esaslar ile eğitim gerekliliğine göre sertifikalandırılması gerekecek. Sertifikası olmayan kişilerin yer ekibinde görev almalarına izin verilmeyecek. Yolcuların her biri için, bir nüshası manifestoda bir nüshası yolcuda olmak üzere, uçuş boyunca taşınacak ve sorulduğunda ibraz edilecek bir biniş kartı düzenlenecek."