Güncelleme Tarihi:
İŞTE ÇILGIN PROJE'NİN GÖRÜNTÜLERİ / WEB TV
ÇILGIN PROJE TOPLANTISINDAN FOTOĞRAFLAR
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan, günlerdir merak edilen “çılgın proje”sini slaytlar ve animasyonlar eşliğinde açıkladı. Projesinin adını ‘Kanal İstanbul’ olarak duyuran Erdoğan, “İstanbul içinden deniz geçen iki şehre dönüşecek” dedi. “Büyük Usta” sloganları arasında kürsüye gelen Başbakan Erdoğan, İstanbul’un batısında Marmara Denizi’ni Karadeniz’e bağlayacak Kanal İstanbul’un, etüt çalışmasının 2 yıl süreceğini belirtti. Erdoğan, Kanal İstanbul’dan günde 130-160 geminin geçeceğini söyledi.
Tam yerini söylemedi
İstanbul Kongre Merkezi’nde yapılan ve İstanbul milletvekili adaylarının tam kadro yer aldığı bir toplantıda “Çılgın Projesi”ni açıklayan Erdoğan, İstanbul Boğazı’ndaki tanker trafiğini ortadan kaldırmayı amaçladıklarını belirtti. Konuşmasına Yahya Kemal Beyatlı’nın “Deniz” şiiriyle başlayıp daha sonra da Necip Fazıl’dan “Canım İstanbul”la devam eden Erdoğan, kanalın tam yerini açıklamadı.
‘Çatalca’ya hediye’
Ancak toplantının bitiminde Kongre Merkezi’nden çıkmak üzereyken, kendisine sevgi gösterilerinde bulunan vatandaşlara, Erdoğan, “Bak bu proje Çatalca’ya hediye ona göre” diye seslendi. Erdoğan, Kanal İstanbul’u anlatırken, “Panama kanalıyla, Süveyş ile, Yunanistan’da Korint Kanalı ile kıyas dahi kabul etmeyecek, yüzyılın en büyük projelerinden biri için bugün kolları sıvıyoruz” diye konuştu,
İstanbul’dan 2 deniz geçecek
“Projenin önemli gerekçelerinden bir tanesi, Boğaz trafiğini azaltmak ve Boğaz’daki tehlikeyi minimize etmek” diyen Erdoğan, şunları da söyledi: “Dünyada içinden nehir geçen nice şehirler var. Ama içinden deniz geçen yegane şehir İstanbul. Şu andan itibaren başlattığımız projemizle İstanbul, içinden 2 deniz geçen bir şehre dönüşüyor, 2 yarımada, 1 ada oluşuyor.” Anadolu yakası, zaten bir yarımada. Fakat şimdi bir ada oluşacak.”
Finansman sıkıntısı yok
“Kanalın finansmanı noktasında hiç bir sıkıntı yaşanmayacak” diyen Erdoğan, şöyle konuştu: “Zira, gerek ulaşım boyutuyla, gerek çevresinde oluşacak yaşam alanları boyutuyla, kanal cazip bir yatırım alanı olma özelliğini taşıyor. Artık kaynaklar çeşitlendi, BO (Yap-İşlet)ve BOT (Yap-İşlet-Devret) gibi sistemlerle artık bunu yapmak mümkün. Çünkü Türkiye, bir istikrar, güven ülkesi. Türkiye, 2023’e, böyle büyük, çılgın ve muhteşem bir projeyle girmeyi fazlasıyla hak etmektedir.”
Sırada başka iller var
Programın sonunda projenin bir simülasyonunu izleyicilerle paylaşan Erdoğan, “Diğer önemli projelerimiz de hazır. İstanbul’da iki yeni şehir demiştim, onlar. Ankara’ya ait olanları Ankara’da, İzmir’e ait olanları İzmir’de açıklayacağım. Buna benzer bazı illerde bu tür açıklamalarımız olacak” dedi. Erdoğan, daha sonra “dar çerçeve” olarak nitelediği ekibini sahneye çağırarak, Ulaştırma Bakanı Habip Soluk, eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve AK Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşcu ile poz verdi.
Seçim sonrası etüt, proje 2023’te bitecek
İŞTE ÇILGIN PROJE KANAL İSTANBUL'DAN KARELER
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan, “Kanalla ilgili araştırmalar, etütler, zemin incelemelerin, maliyet hesaplarının bir kısmı yapıldı ancak, spekülasyonlara meydan vermemek adına, bu ayrıntıları şimdilik girmeyeceğiz”derken, “12 Haziran seçimlerinin hemen ardından projenin etüt çalışmalarını başlatacak, ağırlıklı hazine arazileri kullanılmak suretiyle bu projeyi gerçekleştireceğiz” dedi. Erdoğan, konuşmasında finansman konusunu Yap-İşlet ve Yap-İşlet-Devret’in İngilizce kısaltmaları olan “BO” ve “BOT”u kullanırken, projenin 2023’te tamamlanmasının planlandığını belirtti. “Mümkün olduğunca meskun mahallere girmemeye gayret edeceğiz” diyen Erdoğan, “Tabi zorlandığımız yerler olabilir. Orada da kimsenin mağduriyetine asla fırsat vermeyeceğiz” diye konuştu.
‘Çılgın proje’nin özellikleri
Karadeniz ile Marmara denizi arasında yaklaşık 45 ile 50 kilometre arasında bir kanal yapılacak.
Etüd çalışmaları 2 yıl sürecek projenin hazırlıklarına, seçim sonrası başlanacak.
Kanalın su derinliğin yaklaşık 25 metre, su yüzeyindeki genişliği yaklaşık 145-150 metre civarında, tabanda ise yaklaşık 120 metre olacak.
Günde 130-160 geminin geçeceği Kanal İstanbul’dan 300 bin tonluk gemiler de geçebilecek.
Kanal üzerine inşa edilecek köprülerle kara ve demir yolu ulaşımı kesintisiz sağlanacak.
3’üncü köprünün bağlantı yolları da bu kanalın üzerinden geçecek.
Kanal İstanbul’un etrafında kongre-fuar merkezi, kültür merkezleri, spor kompleksleri ve yaşam alanları oluşturulacak.
Ayrıca yıllık 60 milyon kapasiteli bir havalimanı da inşa edilecek.
Kanalda akıntı olacak kirlilik yaşanmayacak
KANAL İstanbul’u tanıtırken, bu konuda oluşacak çevreci endişelere de yanıt veren Tayyip Erdoğan, şunları söyledi: “Kanalın suyu durgun olmayacak, akıntı nedeniyle, bir kirlilik oluşmayacak. Kanal, İstanbul’un yer altı ve yer üstü kaynaklarına zarar vermeyecek. Bunların hepsinin proje çalışmaları yapıldı, yapılıyor. İstanbul’da bir su sorununa asla sebep olmayacak. Kanal boyunca tabii yaşamın muhafazasına, tarım alanlarının korunmasına dikkat edilecek. Etüt çalışmaları sırasında her türlü yapıcı eleştiri, öneri, katkı alınacak. Sivil toplum örgütleri, üniversiteler, ilgili tüm kurumlarla koordinasyon halinde proje yürütülecek.”
Kanal İstanbul’un artıları
Avrupa Adası oluşacak: Karadeniz ve Marmara ikinci kez birleşecek. Avrupa yakası ada olacak. İki yarımada ve bir adayla içinden deniz geçen tek şehir İstanbul olacak.
Gemi trafiği azalacak: Boğazdan günde geçen 150 gemi ikinci bir güzergah seçeneğine kavuşacak. Rahatlayan Boğaz, su sporları ve diğer etkinliklerle çekim merkezi olacak.
Felaket olasılığı azalacak: Tanker trafiğinin azalmasıyla İstanbul’a büyük zarar verebilecek olan kaza olasılığı da azalacak.
Trafik güvenliği artacak: Doğal alan olan değişken ve ters akıntıları nedeniyle riskli bir geçiş alanı. Teknik arızada kaza olasılığı yüksek. Oysa Kanal İstanbul’da akıntı ve diğer doğal riskler yok.
Boğaz ekolojisi korunacak: Geçen gemilerin pervane seslerinden bıraktıkları atıklara kadar Boğaz’a verdikleri zarar azalacak. Balık ve diğer canlılara baskı azalacak.
Kanal cazibe merkezi olacak: Trakya’da ikinci bir İstanbul Boğazı olacak. Çevresindeki yatırımlarla bölge ekonomisi canlanacak.
Kanal İstanbul’un eksileri
Ekolojik etkisi: Karadeniz ve Marmara’yı ikinci bir kanalla bağlamanın iki deniz açısından nasıl bir etkisi olacağı bilinmiyor.
Trafiği azaltmayabilir: Montrö’ye göre transit gemilerin Boğazları kullanma hakkı kısıtlanamıyor. Türkiye tankerleri yeni kanalı kullanmaya zorlayamaz. Dev yatırım işlevsiz kalabilir.
Kenti boğabilir: Yeni kanalla birlikte kentin en bakir bölgeleri de yapılaşmaya açılacak. Ormanların bulunduğu Kentin Kuzey aksında oluşacak bir yapılaşma zaten nüfus baskısı altındaki kenti boğabilir.
Rant riski: Bölgede oluşacak ekonomik gelişim bölgedeki rant paylaşımını tetikler. Sosyal sorunlar oluşabilir.