Güncelleme Tarihi:
Yeni personel reformu konusunda Başbakanlık'ta bir süredir devam eden çalışmalarda son aşamaya gelindi.
Bu çerçevede taslak yeniden düzenleniyor, bazı hükümler yeniden yazılıyor, taslağa yeni unsurlar ilave ediliyor.
MEMURLAR SÖZLEŞMELİ OLACAK
Kamu personel reform taslağıyla ilgili çalışmalara göre:
Yeni Personel Rejimi ile birlikte kamu görevlilerinin sınıf ayrımı son bulacak. Halen genel idare, mülki idare, sağlık, teknik, eğitim öğretim, avukatlık, emniyet, din, hakim ve savcılık, öğretim elemanları ve yardımcı hizmetler olarak adlandırılan hizmet sınıflarının yerini, unvanlar alacak.
Devlet memurları, Başbakanlık Müsteşarından başlanarak, unvanlarına göre yukarıdan aşağı doğru sıralanacak.
Devlet memurlarının önemli bir bölümü sözleşmeli olacak. Üst düzey bürokratlar, mülki idare amirleri, askeri personel, hakim ve savcılar, emniyet mensupları, öğretmenler, kariyer meslekleri, uzman ve uzman yardımcıları, il ve ilçe müftüleri yeni Personel Rejiminde de memur unvanını koruyacak.
Buna karşılık, sağlık personeli ile teknik hizmetlerde görev yapanlar, sekreter, odacı, bilgisayarcı, tercüman, daktilograf gibi kadrolarda çalışanlar ve diğer devlet memurları, sözleşmeli statüsüne geçirilecek.
Bürokratlar, memuriyette kalacaklar ile sözleşmeli statüsüne geçirileceklere ilişkin önerilerini hükümete sunacak, bu konudaki nihai kararı da hükümet verecek.
MEMURLARA İŞ GÜVENCESİ
Devlet memuru olarak görev yaparken, yeni Personel Rejimi sonrası sözleşmeli statüye geçirileceklerin kazanılmış hakları korunacak. Bu çerçevede, bu kişiler, sözleşmeli de olsalar, iş güvencesi açısından devlet memurunun bütün haklarına sahip bulunacak.
Kamuda halen memur statüsünde çalışılan birimlerde, reformun ardından sözleşmeli olarak görev alacaklar ise iş güvencesi açısından farklı bir sisteme tabi tutulacak. Bu kişiler, ancak 10-12 yıl çalıştıktan sonra sürekli sözleşmeli olabilecek.
MAAŞ SİSTEMİ DEĞİŞECEK
Yeni Personel Reformu ile birlikte maaş sistemi de tümüyle değiştirilecek.
Türkiye'de mevcut sistemde maaş hesabında 40, bir memurun maaşının belirlenmesinde de 14-15 ayrı gösterge kullanılıyor. Aylık hesabında dikkate alınan göstergeler, şöyle sıralanıyor:
Gösterge aylığı, taban aylığı, kıdem aylığı, ek gösterge aylığı, yan ödeme aylığı, 657 sayılı Kanuna göre personele ödenen tazminatlar, 926 sayılı Kanuna tabi personele ödenen tazminatlar, makam tazminatı, yüksek hakimlik tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, lojman tazminatı, yabancı dil tazminatı, asayiş tazminatı, ek tazminat, dışişleri hizmet tazminatı, emniyet uçuş tazminatı, askeri uçuş tazminatı, Hakim ve Savcılar Yüksek Kurulu üye tazminatı, yargı ödeneği, üniversite ödeneği, idari görev ödeneği, eğitim-öğretim ödeneği, geliştirme ödeneği, Anayasa Mahkemesi raportör ödeneği, Uyuşmazlık Mahkemesi ödeneği, özel idare ödeneği, aile yardımı ödemesi, orman arazi ödeneği, tapu kadastro arazi ödeneği, çocuk mahkemesi ödeneği, ek ders ücreti, vekalet ücreti, nöbet ücreti, fazla çalışma ücreti, karapara aklamayı önlemeye yönelik ücret, tayin bedeli, ikramiye ödemesi, fon ek ödeme tazminatı.
Halen üzerinde çalışılan yeni sistemde her unvan için bir temel maaş belirlenecek. Ancak çalışma süresi gibi özel durumlar ile yapılan görevin zorluğuna göre farklılaştırılmış oranlar uygulanacak. Böylece örneğin normal bir polis memuru ile bomba imha uzmanı bir polis memurunun maaşında farklılık olacak.
Yeni maaş sistemi ile performansa dayalı ücretlendirme de kamuda uygulanmaya başlanacak. Böylece, yıl içinde yüksek performans gösteren kamu görevlisine, ikramiye niteliğinde ödemede bulunulacak.
Yeni Personel Rejimi ile kamu görevlileri yeni sosyal haklara kavuşacak. İzinler ve diğer sosyal haklardaki Avrupa Birliği normları, ülkemizde de uygulamaya konulacak.